historia 1 zima 2021

HIS1ZIMA2021
Paulina Romiñska

Opis kursu

Opis

Skrypt z historii dla Semestru I

 „Poznaæ przesz³o¶æ”  Program nauczania historii w zakresie podstawowym dla liceum ogólnokszta³c±cego i technikum, Robert ¦niegocki

Tre¶ci przedmiotu historia w podstawie programowej – zakres podstawowy

Cele kszta³cenia – wymagania ogólne I

. Chronologia historyczna. Uczeñ:

1) porz±dkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej oraz dziejów ojczystych;

2) dostrzega zmienno¶æ i dynamikê wydarzeñ w dziejach, a tak¿e ci±g³o¶æ procesów historycznych i cywilizacyjnych.

I. II. Analiza i interpretacja historyczna.

Uczeñ:

1) analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontek¶cie epok i dostrzega zale¿no¶ci pomiêdzy ró¿nymi dziedzinami ¿ycia spo³ecznego;

2) rozpoznaje rodzaje ¼róde³, ocenia przydatno¶æ ¼ród³a do wyja¶nienia problemu historycznego;

3) dostrzega mnogo¶æ perspektyw badawczych oraz ró¿norakie interpretacje historii i ich przyczyny; 4) ugruntowuje potrzebê poznawania przesz³o¶ci dla rozumienia wspó³czesnych mechanizmów spo³ecznych i kulturowych.

III. Tworzenie narracji historycznej.

Uczeñ:

1) tworzy narracjê historyczn± w ujêciu przekrojowym, jak i problemowym;

2) dostrzega problem i buduje argumentacjê, uwzglêdniaj±c ró¿ne aspekty procesu historycznego;

3) dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z ró¿nych ¼róde³ wiedzy

 

Celem kszta³cenia ogólnego w liceum ogólnokszta³c±cym i technikum jest:

1) traktowanie uporz±dkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kszta³towania umiejêtno¶ci; 2) doskonalenie umiejêtno¶ci my¶lowo-jêzykowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formu³owanie pytañ i problemów, pos³ugiwanie siê kryteriami, uzasadnianie, wyja¶nianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, pos³ugiwanie siê przyk³adami itp.;

 3) rozwijanie osobistych zainteresowañ ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z ró¿nych dyscyplin;

4) zdobywanie umiejêtno¶ci formu³owania samodzielnych i przemy¶lanych s±dów, uzasadniania w³asnych i cudzych s±dów w procesie dialogu we wspólnocie dociekaj±cej;

5) ³±czenie zdolno¶ci krytycznego i logicznego my¶lenia z umiejêtno¶ciami wyobra¿eniowo-twórczymi;

6) rozwijanie wra¿liwo¶ci spo³ecznej, moralnej i estetycznej;

7) rozwijanie narzêdzi my¶lowych umo¿liwiaj±cych uczniom obcowanie z kultur± i jej rozumienie;              8) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania ¶wiata i zachêcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomo¶ci

 1) my¶lenie – rozumiane jako z³o¿ony proces umys³owy, polegaj±cy na tworzeniu nowych reprezentacji za pomoc± transformacji dostêpnych informacji, obejmuj±cej interakcjê wielu operacji umys³owych: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobra¿anie sobie, s±dzenie, rozwi±zywanie problemów, twórczo¶æ. Dziêki temu, ¿e uczniowie szko³y ponadpodstawowej ucz± siê równocze¶nie ró¿nych przedmiotów, mo¿liwe jest rozwijanie nastêpuj±cych typów my¶lenia: analitycznego, syntetycznego, logicznego, komputacyjnego, przyczynowo-skutkowego, kreatywnego, abstrakcyjnego; zachowanie ci±g³o¶ci kszta³cenia ogólnego rozwija zarówno my¶lenie percepcyjne, jak i my¶lenie pojêciowe. Synteza obu typów my¶lenia stanowi podstawê wszechstronnego rozwoju ucznia;

2) czytanie – umiejêtno¶æ ³±cz±ca zarówno rozumienie sensów, jak i znaczeñ symbolicznych wypowiedzi; kluczowa umiejêtno¶æ lingwistyczna i psychologiczna prowadz±ca do rozwoju osobowego, aktywnego uczestnictwa we wspólnocie, przekazywania do¶wiadczeñ miêdzy pokoleniami;

3) umiejêtno¶æ komunikowania siê w jêzyku ojczystym i w jêzykach obcych, zarówno w mowie, jak i w pi¶mie, to podstawowa umiejêtno¶æ spo³eczna, której podstaw± jest znajomo¶æ norm jêzykowych oraz tworzenie podstaw porozumienia siê w ró¿nych sytuacjach komunikacyjnych;

4) kreatywne rozwi±zywanie problemów z ró¿nych dziedzin ze ¶wiadomym wykorzystaniem metod i narzêdzi wywodz±cych siê z informatyki, w tym programowanie;

 5) umiejêtno¶æ sprawnego pos³ugiwania siê nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dba³o¶æ o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie siê w cyberprzestrzeni;

 6) umiejêtno¶æ samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz warto¶ciowania, rzetelnego korzystania ze ¼róde³;

7) nabywanie nawyków systematycznego uczenia siê, porz±dkowania zdobytej wiedzy i jej pog³êbiania;

8) umiejêtno¶æ wspó³pracy w grupie i podejmowania dzia³añ indywidualnych. Jak widaæ, podstawa przyk³ada du¿± wagê do rozwijania kompetencji jêzykowej i kompetencji komunikacyjnej

1. Zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi i kryterium oceniania z historii Zanim zaczê³a siê historia

1. Epoki prehistoryczne

2. Sk±d wzi±³ siê cz³owiek?

3. Rewolucja neolityczna

4. Epoka br±zu i epoka ¿elaza

II.1

1

2. Staro¿ytna Mezopotamia i staro¿ytny Egipt

1. Znaczenie wielkich rzek

2. Sumerowie

3. Imperium Akadyjskie

4. Babilonia

5. Asyria

6. Pocz±tki pañstwa Faraonów

7. Ustrój polityczny Egiptu

8. Wierzenia Egipcjan

9. Osi±gniêcia i kultura Egiptu

II.2
II.3
II.4

II.5

1

3. Izrael i Fenicja. Cywilizacje Indii i Chin.

1. Biblijne dzieje Izraela

2. Pañstwo Hebrajczyków

3. Powstania ¿ydowskie i pocz±tek diaspory

4. Religia ¿ydowska

5. Fenicja

6. Cywilizacja doliny Indusu

7. Rz±dy dynastii Maurjów

8. Powstanie hinduizmu i buddyzmu

9. Cywilizacja doliny ¯ó³tej Rzeki

10. Konfucjanizm i taozim

II.2
II.3
II.4
II.5
III.3

1

4. Hellada i Hellenowie

1. ¦rodowisko naturalne

2. Polis i jej obywatele

3. Wspólnota grecka

4. Wierzenia Greków

5. Wielka kolonizacja

III.1
III.2
III.3
III.4

1

5. Ateñska demokracja. Staro¿ytna Sparta

1. Pierwotny ustrój Aten

2. Pocz±tki demokracji ateñskiej

3. Instytucje demokracji ateñskiej

4. Po³o¿enie i ustrój polityczny

5. Spo³eczeñstwo Sparty

6. Wychowanie i styl ¿ycia

III.2

1

6. Wojny grecko-perskie

1. Imperium perskie

2. Przyczyny wojny

3. Wyprawa Dariusza i bitwa pod Maratonem

4. Wyprawa Kserksesa

5. Powstanie Zwi±zku Morskiego

III.3

1

7. Podboje Aleksandra Macedoñskiego. Kultura staro¿ytnej Grecji

1. Wojna peloponeska i upadek dawnych greckich potêg

2. Pocz±tki Macedonii i opanowanie Grecji

3. Podboje Aleksandra Macedoñskiego

4. Organizacja imperium Aleksandra

5. Epoka hellenistyczna

6. Narodziny filozofii

7. Literatura i teatr

8. Architektura i porz±dki architektoniczne

9. Igrzyska olimpijskie

10. Kultura hellenistyczna

III.3

III.5

1

8. Republika rzymska. Podboje Rzymu.

1. Powstanie Rzymu

2. Zasady funkcjonowania i urzêdy republiki

3. Spo³eczeñstwo republiki i konflikty spo³eczne

4. Religia staro¿ytnych Rzymian

1. Organizacja armii rzymskiej

2. Podbój Italii i postêpowanie wobec podbitych ludów

3. Wojny punickie

4. Podbój ¶wiata ¶ródziemnomorskiego

IV.1

IV.2
IV.3

1

9. Pocz±tki cesarstwa rzymskiego

1. Kryzys republiki rzymskiej

2. Rywalizacja o w³adzê: I i II triumwirat

3. Objêcie w³adzy przez Oktawiana

4. Ustrój pryncypatu

IV.1

1

10. Imperium rzymskie. Osi±gniêcia Rzymian

1. Pax Romana

2. Niewolnictwo w Rzymie

3. Romanizacja i urbanizacja

4. Koniec podbojów Rzymu i rozwój limesu

5. Zmiany w religii rzymskiej

6. Prawo rzymskie

7. Architektura i budownictwo

8. Szlaki komunikacyjne

9. Kultura i sztuka antycznego Rzymu

10. Literatura, poezja i teatr

IV.1
IV.2

IV.6

1

11. Narodziny chrze¶cijañstwa

1. Nauczanie Jezusa

2. Pocz±tki chrze¶cijañstwa

3. Prze¶ladowania chrze¶cijan

4. Tryumf chrze¶cijañstwa

5. Pierwsze roz³amy

IV.4

1

12. Upadek cesarstwa rzymskiego. Cesarstwo bizantyjskie

1. Zagro¿enie zewnêtrzne

2. Kryzys III w.

3. Wprowadzenie tetrarchii i dominatu

4. Podzia³ cesarstwa

5. Przyczyny i skutki wêdrówki ludów

6. Imperium Justyniana Wielkiego

7. Ustrój Bizancjum

8. Osi±gniêcia Bizantyjczyków

IV.5

V.1

1

13. Narodziny i podboje islamu. ¦wit narodów europejskich

1. Mahomet i jego religia

2. Zasady islamu

3. Podboje Arabów

4. Rozpad imperium arabskiego

5. Osi±gniêcia Arabów

6. Pierwsze pañstwa barbarzyñskie

7. Chrystianizacja barbarzyñców

8. Pocz±tki rz±dów Karolingów

V.2
V.3
V.4

VI.1
VI.3

1

14. Imperium Karola Wielkiego. Czasy Ottonów

1. Podboje Karola Wielkiego

2. Odrodzenia cesarstwa na zachodzie

3. Organizacja pañstwa Karola Wielkiego

4. Renesans karoliñski

6. Podzia³ imperium Karolingów

7. Panowanie Ottona I

8. Otton III i cesarstwo uniwersalne

VI.1
VI.2
XIII.2

VI.2

VI.3

1

 

Prace kontrolne – tematyka, kryteria oceniania, terminy.

 

  • Tematy prac kontrolnych – obwi±zuje wybór jednego z zaproponowaæ

-Pocz±tki demokracji ateñskiej

- Igrzyska olimpijskie- przebieg 

- Imperium rzymskie. Osi±gniêcia Rzymian

 

  • Kryteria oceny
  • Zebranie informacji – 2-3 strony A4
  • Kompozycja pracy – uporz±dkowany uk³ad i spójno¶æ
  • Bogata charakterystyka problemów
  • Samodzielne wnioski i podsumowanie pracy

ww. kryteria oceny odpowiadaj± kryteriom wymagañ na poziomach konieczne – bardzo dobre ( oceny dopuszczaj±cy – celuj±cy)

 

  • Termin z³o¿enia prac
  • Prace nale¿y sk³adaæ w terminie do 15.12.2021 ( u dyrektora szko³y)
  • W przypadku oceny negatywnej z pracy kontrolnej, poprawione prace nale¿y z³o¿yæ do 10.01.2022r.

 

 


Prowadz±cy kurs HIS1ZIMA2021 : Paulina Romiñska
Administrator Zaoczne Liceum w Lipuszu : Administrator Admin
Claroline © 2001 - 2013