Skrypt z historii dla Semestru I
 „Poznaæ przesz³o¶æ” Program nauczania historii w zakresie podstawowym dla liceum ogólnokszta³c±cego i technikum, Robert ¦niegocki
Tre¶ci przedmiotu historia w podstawie programowej – zakres podstawowy
Cele kszta³cenia – wymagania ogólne I
. Chronologia historyczna. Uczeñ:
1) porz±dkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej oraz dziejów ojczystych;
2) dostrzega zmienno¶æ i dynamikê wydarzeñ w dziejach, a tak¿e ci±g³o¶æ procesów historycznych i cywilizacyjnych.
I. II. Analiza i interpretacja historyczna.
Uczeñ:
1) analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontek¶cie epok i dostrzega zale¿no¶ci pomiêdzy ró¿nymi dziedzinami ¿ycia spo³ecznego;
2) rozpoznaje rodzaje ¼róde³, ocenia przydatno¶æ ¼ród³a do wyja¶nienia problemu historycznego;
3) dostrzega mnogo¶æ perspektyw badawczych oraz ró¿norakie interpretacje historii i ich przyczyny; 4) ugruntowuje potrzebê poznawania przesz³o¶ci dla rozumienia wspó³czesnych mechanizmów spo³ecznych i kulturowych.
III. Tworzenie narracji historycznej.
Uczeñ:
1) tworzy narracjê historyczn± w ujêciu przekrojowym, jak i problemowym;
2) dostrzega problem i buduje argumentacjê, uwzglêdniaj±c ró¿ne aspekty procesu historycznego;
3) dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z ró¿nych ¼róde³ wiedzy
Â
Celem kszta³cenia ogólnego w liceum ogólnokszta³c±cym i technikum jest:
1) traktowanie uporz±dkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kszta³towania umiejêtno¶ci; 2) doskonalenie umiejêtno¶ci my¶lowo-jêzykowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formu³owanie pytañ i problemów, pos³ugiwanie siê kryteriami, uzasadnianie, wyja¶nianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, pos³ugiwanie siê przyk³adami itp.;
 3) rozwijanie osobistych zainteresowañ ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z ró¿nych dyscyplin;
4) zdobywanie umiejêtno¶ci formu³owania samodzielnych i przemy¶lanych s±dów, uzasadniania w³asnych i cudzych s±dów w procesie dialogu we wspólnocie dociekaj±cej;
5) ³±czenie zdolno¶ci krytycznego i logicznego my¶lenia z umiejêtno¶ciami wyobra¿eniowo-twórczymi;
6) rozwijanie wra¿liwo¶ci spo³ecznej, moralnej i estetycznej;
7) rozwijanie narzêdzi my¶lowych umo¿liwiaj±cych uczniom obcowanie z kultur± i jej rozumienie;              8) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania ¶wiata i zachêcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomo¶ci
 1) my¶lenie – rozumiane jako z³o¿ony proces umys³owy, polegaj±cy na tworzeniu nowych reprezentacji za pomoc± transformacji dostêpnych informacji, obejmuj±cej interakcjê wielu operacji umys³owych: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobra¿anie sobie, s±dzenie, rozwi±zywanie problemów, twórczo¶æ. Dziêki temu, ¿e uczniowie szko³y ponadpodstawowej ucz± siê równocze¶nie ró¿nych przedmiotów, mo¿liwe jest rozwijanie nastêpuj±cych typów my¶lenia: analitycznego, syntetycznego, logicznego, komputacyjnego, przyczynowo-skutkowego, kreatywnego, abstrakcyjnego; zachowanie ci±g³o¶ci kszta³cenia ogólnego rozwija zarówno my¶lenie percepcyjne, jak i my¶lenie pojêciowe. Synteza obu typów my¶lenia stanowi podstawê wszechstronnego rozwoju ucznia;
2) czytanie – umiejêtno¶æ ³±cz±ca zarówno rozumienie sensów, jak i znaczeñ symbolicznych wypowiedzi; kluczowa umiejêtno¶æ lingwistyczna i psychologiczna prowadz±ca do rozwoju osobowego, aktywnego uczestnictwa we wspólnocie, przekazywania do¶wiadczeñ miêdzy pokoleniami;
3) umiejêtno¶æ komunikowania siê w jêzyku ojczystym i w jêzykach obcych, zarówno w mowie, jak i w pi¶mie, to podstawowa umiejêtno¶æ spo³eczna, której podstaw± jest znajomo¶æ norm jêzykowych oraz tworzenie podstaw porozumienia siê w ró¿nych sytuacjach komunikacyjnych;
4) kreatywne rozwi±zywanie problemów z ró¿nych dziedzin ze ¶wiadomym wykorzystaniem metod i narzêdzi wywodz±cych siê z informatyki, w tym programowanie;
 5) umiejêtno¶æ sprawnego pos³ugiwania siê nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dba³o¶æ o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie siê w cyberprzestrzeni;
 6) umiejêtno¶æ samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz warto¶ciowania, rzetelnego korzystania ze ¼róde³;
7) nabywanie nawyków systematycznego uczenia siê, porz±dkowania zdobytej wiedzy i jej pog³êbiania;
8) umiejêtno¶æ wspó³pracy w grupie i podejmowania dzia³añ indywidualnych. Jak widaæ, podstawa przyk³ada du¿± wagê do rozwijania kompetencji jêzykowej i kompetencji komunikacyjnej
1. Zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi i kryterium oceniania z historii Zanim zaczê³a siê historia |
1. Epoki prehistoryczne 2. Sk±d wzi±³ siê cz³owiek? 3. Rewolucja neolityczna 4. Epoka br±zu i epoka ¿elaza |
II.1 |
1 |
2. Staro¿ytna Mezopotamia i staro¿ytny Egipt |
1. Znaczenie wielkich rzek 2. Sumerowie 3. Imperium Akadyjskie 4. Babilonia 5. Asyria 6. Pocz±tki pañstwa Faraonów 7. Ustrój polityczny Egiptu 8. Wierzenia Egipcjan 9. Osi±gniêcia i kultura Egiptu |
II.2 II.5 |
1 |
3. Izrael i Fenicja. Cywilizacje Indii i Chin. |
1. Biblijne dzieje Izraela 2. Pañstwo Hebrajczyków 3. Powstania ¿ydowskie i pocz±tek diaspory 4. Religia ¿ydowska 5. Fenicja 6. Cywilizacja doliny Indusu 7. Rz±dy dynastii Maurjów 8. Powstanie hinduizmu i buddyzmu 9. Cywilizacja doliny ¯ó³tej Rzeki 10. Konfucjanizm i taozim |
II.2 |
1 |
4. Hellada i Hellenowie |
1. ¦rodowisko naturalne 2. Polis i jej obywatele 3. Wspólnota grecka 4. Wierzenia Greków 5. Wielka kolonizacja |
III.1 |
1 |
5. Ateñska demokracja. Staro¿ytna Sparta |
1. Pierwotny ustrój Aten 2. Pocz±tki demokracji ateñskiej 3. Instytucje demokracji ateñskiej 4. Po³o¿enie i ustrój polityczny 5. Spo³eczeñstwo Sparty 6. Wychowanie i styl ¿ycia |
III.2 |
1 |
6. Wojny grecko-perskie |
1. Imperium perskie 2. Przyczyny wojny 3. Wyprawa Dariusza i bitwa pod Maratonem 4. Wyprawa Kserksesa 5. Powstanie Zwi±zku Morskiego |
III.3 |
1 |
7. Podboje Aleksandra Macedoñskiego. Kultura staro¿ytnej Grecji |
1. Wojna peloponeska i upadek dawnych greckich potêg 2. Pocz±tki Macedonii i opanowanie Grecji 3. Podboje Aleksandra Macedoñskiego 4. Organizacja imperium Aleksandra 5. Epoka hellenistyczna 6. Narodziny filozofii 7. Literatura i teatr 8. Architektura i porz±dki architektoniczne 9. Igrzyska olimpijskie 10. Kultura hellenistyczna |
III.3 III.5 |
1 |
8. Republika rzymska. Podboje Rzymu. |
1. Powstanie Rzymu 2. Zasady funkcjonowania i urzêdy republiki 3. Spo³eczeñstwo republiki i konflikty spo³eczne 4. Religia staro¿ytnych Rzymian 1. Organizacja armii rzymskiej 2. Podbój Italii i postêpowanie wobec podbitych ludów 3. Wojny punickie 4. Podbój ¶wiata ¶ródziemnomorskiego |
IV.1 IV.2 |
1 |
9. Pocz±tki cesarstwa rzymskiego |
1. Kryzys republiki rzymskiej 2. Rywalizacja o w³adzê: I i II triumwirat 3. Objêcie w³adzy przez Oktawiana 4. Ustrój pryncypatu |
IV.1 |
1 |
10. Imperium rzymskie. Osi±gniêcia Rzymian |
1. Pax Romana 2. Niewolnictwo w Rzymie 3. Romanizacja i urbanizacja 4. Koniec podbojów Rzymu i rozwój limesu 5. Zmiany w religii rzymskiej 6. Prawo rzymskie 7. Architektura i budownictwo 8. Szlaki komunikacyjne 9. Kultura i sztuka antycznego Rzymu 10. Literatura, poezja i teatr |
IV.1 IV.6 |
1 |
11. Narodziny chrze¶cijañstwa |
1. Nauczanie Jezusa 2. Pocz±tki chrze¶cijañstwa 3. Prze¶ladowania chrze¶cijan 4. Tryumf chrze¶cijañstwa 5. Pierwsze roz³amy |
IV.4 |
1 |
12. Upadek cesarstwa rzymskiego. Cesarstwo bizantyjskie |
1. Zagro¿enie zewnêtrzne 2. Kryzys III w. 3. Wprowadzenie tetrarchii i dominatu 4. Podzia³ cesarstwa 5. Przyczyny i skutki wêdrówki ludów 6. Imperium Justyniana Wielkiego 7. Ustrój Bizancjum 8. Osi±gniêcia Bizantyjczyków |
IV.5 V.1 |
1 |
13. Narodziny i podboje islamu. ¦wit narodów europejskich |
1. Mahomet i jego religia 2. Zasady islamu 3. Podboje Arabów 4. Rozpad imperium arabskiego 5. Osi±gniêcia Arabów 6. Pierwsze pañstwa barbarzyñskie 7. Chrystianizacja barbarzyñców 8. Pocz±tki rz±dów Karolingów |
V.2 VI.1 |
1 |
14. Imperium Karola Wielkiego. Czasy Ottonów |
1. Podboje Karola Wielkiego 2. Odrodzenia cesarstwa na zachodzie 3. Organizacja pañstwa Karola Wielkiego 4. Renesans karoliñski 6. Podzia³ imperium Karolingów 7. Panowanie Ottona I 8. Otton III i cesarstwo uniwersalne |
VI.1 VI.2 VI.3 |
1 |
Â
Prace kontrolne – tematyka, kryteria oceniania, terminy.
Â
- Tematy prac kontrolnych – obwi±zuje wybór jednego z zaproponowaæ
-Pocz±tki demokracji ateñskiej
- Igrzyska olimpijskie- przebiegÂ
- Imperium rzymskie. Osi±gniêcia Rzymian
Â
- Kryteria oceny
- Zebranie informacji – 2-3 strony A4
- Kompozycja pracy – uporz±dkowany uk³ad i spójno¶æ
- Bogata charakterystyka problemów
- Samodzielne wnioski i podsumowanie pracy
ww. kryteria oceny odpowiadaj± kryteriom wymagañ na poziomach konieczne – bardzo dobre ( oceny dopuszczaj±cy – celuj±cy)
Â
- Termin z³o¿enia prac
- Prace nale¿y sk³adaæ w terminie do 15.12.2021 ( u dyrektora szko³y)
- W przypadku oceny negatywnej z pracy kontrolnej, poprawione prace nale¿y z³o¿yæ do 10.01.2022r.
Â
Â