Skrypt z historii dla Semestru I
?„Pozna? przesz?o??”? Program nauczania historii w zakresie podstawowym dla liceum og?lnokszta?c?cego i technikum, Robert ?niegocki
Tre?ci przedmiotu historia w podstawie programowej – zakres podstawowy
Cele kszta?cenia – wymagania og?lne I
. Chronologia historyczna. Ucze?:
1) porz?dkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej oraz dziej?w ojczystych;
2) dostrzega zmienno?? i dynamik? wydarze? w dziejach, a tak?e ci?g?o?? proces?w historycznych i cywilizacyjnych.
I. II. Analiza i interpretacja historyczna.
Ucze?:
1) analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontek?cie epok i dostrzega zale?no?ci pomi?dzy r??nymi dziedzinami ?ycia spo?ecznego;
2) rozpoznaje rodzaje ?r?de?, ocenia przydatno?? ?r?d?a do wyja?nienia problemu historycznego;
3) dostrzega mnogo?? perspektyw badawczych oraz r??norakie interpretacje historii i ich przyczyny; 4) ugruntowuje potrzeb? poznawania przesz?o?ci dla rozumienia wsp??czesnych mechanizm?w spo?ecznych i kulturowych.
III. Tworzenie narracji historycznej.
Ucze?:
1) tworzy narracj? historyczn? w uj?ciu przekrojowym, jak i problemowym;
2) dostrzega problem i buduje argumentacj?, uwzgl?dniaj?c r??ne aspekty procesu historycznego;
3) dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z r??nych ?r?de? wiedzy
?
Celem kszta?cenia og?lnego w liceum og?lnokszta?c?cym i technikum jest:
1) traktowanie uporz?dkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kszta?towania umiej?tno?ci; 2) doskonalenie umiej?tno?ci my?lowo-j?zykowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie tw?rcze, formu?owanie pyta? i problem?w, pos?ugiwanie si? kryteriami, uzasadnianie, wyja?nianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, pos?ugiwanie si? przyk?adami itp.;
3) rozwijanie osobistych zainteresowa? ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z r??nych dyscyplin;
4) zdobywanie umiej?tno?ci formu?owania samodzielnych i przemy?lanych s?d?w, uzasadniania w?asnych i cudzych s?d?w w procesie dialogu we wsp?lnocie dociekaj?cej;
5) ??czenie zdolno?ci krytycznego i logicznego my?lenia z umiej?tno?ciami wyobra?eniowo-tw?rczymi;
6) rozwijanie wra?liwo?ci spo?ecznej, moralnej i estetycznej;
7) rozwijanie narz?dzi my?lowych umo?liwiaj?cych uczniom obcowanie z kultur? i jej rozumienie;????????????? 8) rozwijanie u uczni?w szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania ?wiata i zach?canie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomo?ci
?1) my?lenie – rozumiane jako z?o?ony proces umys?owy, polegaj?cy na tworzeniu nowych reprezentacji za pomoc? transformacji dost?pnych informacji, obejmuj?cej interakcj? wielu operacji umys?owych: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobra?anie sobie, s?dzenie, rozwi?zywanie problem?w, tw?rczo??. Dzi?ki temu, ?e uczniowie szko?y ponadpodstawowej ucz? si? r?wnocze?nie r??nych przedmiot?w, mo?liwe jest rozwijanie nast?puj?cych typ?w my?lenia: analitycznego, syntetycznego, logicznego, komputacyjnego, przyczynowo-skutkowego, kreatywnego, abstrakcyjnego; zachowanie ci?g?o?ci kszta?cenia og?lnego rozwija zar?wno my?lenie percepcyjne, jak i my?lenie poj?ciowe. Synteza obu typ?w my?lenia stanowi podstaw? wszechstronnego rozwoju ucznia;
2) czytanie – umiej?tno?? ??cz?ca zar?wno rozumienie sens?w, jak i znacze? symbolicznych wypowiedzi; kluczowa umiej?tno?? lingwistyczna i psychologiczna prowadz?ca do rozwoju osobowego, aktywnego uczestnictwa we wsp?lnocie, przekazywania do?wiadcze? mi?dzy pokoleniami;
3) umiej?tno?? komunikowania si? w j?zyku ojczystym i w j?zykach obcych, zar?wno w mowie, jak i w pi?mie, to podstawowa umiej?tno?? spo?eczna, kt?rej podstaw? jest znajomo?? norm j?zykowych oraz tworzenie podstaw porozumienia si? w r??nych sytuacjach komunikacyjnych;
4) kreatywne rozwi?zywanie problem?w z r??nych dziedzin ze ?wiadomym wykorzystaniem metod i narz?dzi wywodz?cych si? z informatyki, w tym programowanie;
?5) umiej?tno?? sprawnego pos?ugiwania si? nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dba?o?? o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie si? w cyberprzestrzeni;
?6) umiej?tno?? samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz warto?ciowania, rzetelnego korzystania ze ?r?de?;
7) nabywanie nawyk?w systematycznego uczenia si?, porz?dkowania zdobytej wiedzy i jej pog??biania;
8) umiej?tno?? wsp??pracy w grupie i podejmowania dzia?a? indywidualnych. Jak wida?, podstawa przyk?ada du?? wag? do rozwijania kompetencji j?zykowej i kompetencji?
?
1. Zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi i kryterium oceniania z historii Zanim zacz??a si? historia |
1. Epoki prehistoryczne 2. Sk?d wzi?? si? cz?owiek? 3. Rewolucja neolityczna 4. Epoka br?zu i epoka ?elaza |
II.1 |
1 |
2. Staro?ytna Mezopotamia i staro?ytny Egipt |
1. Znaczenie wielkich rzek 2. Sumerowie 3. Imperium Akadyjskie 4. Babilonia 5. Asyria 6. Pocz?tki pa?stwa Faraon?w 7. Ustr?j polityczny Egiptu 8. Wierzenia Egipcjan 9. Osi?gni?cia i kultura Egiptu |
II.2 II.5 |
1 |
3. Izrael i Fenicja. Cywilizacje Indii i Chin. |
1. Biblijne dzieje Izraela 2. Pa?stwo Hebrajczyk?w 3. Powstania ?ydowskie i pocz?tek diaspory 4. Religia ?ydowska 5. Fenicja 6. Cywilizacja doliny Indusu 7. Rz?dy dynastii Maurj?w 8. Powstanie hinduizmu i buddyzmu 9. Cywilizacja doliny ???tej Rzeki 10. Konfucjanizm i taozim |
II.2 |
1 |
4. Hellada i Hellenowie |
1. ?rodowisko naturalne 2. Polis i jej obywatele 3. Wsp?lnota grecka 4. Wierzenia Grek?w 5. Wielka kolonizacja |
III.1 |
1 |
5. Ate?ska demokracja. Staro?ytna Sparta |
1. Pierwotny ustr?j Aten 2. Pocz?tki demokracji ate?skiej 3. Instytucje demokracji ate?skiej 4. Po?o?enie i ustr?j polityczny 5. Spo?ecze?stwo Sparty 6. Wychowanie i styl ?ycia |
III.2 |
1 |
6. Wojny grecko-perskie |
1. Imperium perskie 2. Przyczyny wojny 3. Wyprawa Dariusza i bitwa pod Maratonem 4. Wyprawa Kserksesa 5. Powstanie Zwi?zku Morskiego |
III.3 |
1 |
7. Podboje Aleksandra Macedo?skiego. Kultura staro?ytnej Grecji |
1. Wojna peloponeska i upadek dawnych greckich pot?g 2. Pocz?tki Macedonii i opanowanie Grecji 3. Podboje Aleksandra Macedo?skiego 4. Organizacja imperium Aleksandra 5. Epoka hellenistyczna 6. Narodziny filozofii 7. Literatura i teatr 8. Architektura i porz?dki architektoniczne 9. Igrzyska olimpijskie 10. Kultura hellenistyczna |
III.3 III.5 |
1 |
8. Republika rzymska. Podboje Rzymu. |
1. Powstanie Rzymu 2. Zasady funkcjonowania i urz?dy republiki 3. Spo?ecze?stwo republiki i konflikty spo?eczne 4. Religia staro?ytnych Rzymian 1. Organizacja armii rzymskiej 2. Podb?j Italii i post?powanie wobec podbitych lud?w 3. Wojny punickie 4. Podb?j ?wiata ?r?dziemnomorskiego |
IV.1 IV.2 |
1 |
9. Pocz?tki cesarstwa rzymskiego |
1. Kryzys republiki rzymskiej 2. Rywalizacja o w?adz?: I i II triumwirat 3. Obj?cie w?adzy przez Oktawiana 4. Ustr?j pryncypatu |
IV.1 |
1 |
10. Imperium rzymskie. Osi?gni?cia Rzymian |
1. Pax Romana 2. Niewolnictwo w Rzymie 3. Romanizacja i urbanizacja 4. Koniec podboj?w Rzymu i rozw?j limesu 5. Zmiany w religii rzymskiej 6. Prawo rzymskie 7. Architektura i budownictwo 8. Szlaki komunikacyjne 9. Kultura i sztuka antycznego Rzymu 10. Literatura, poezja i teatr |
IV.1 IV.6 |
1 |
11. Narodziny chrze?cija?stwa |
1. Nauczanie Jezusa 2. Pocz?tki chrze?cija?stwa 3. Prze?ladowania chrze?cijan 4. Tryumf chrze?cija?stwa 5. Pierwsze roz?amy |
IV.4 |
1 |
12. Upadek cesarstwa rzymskiego. Cesarstwo bizantyjskie |
1. Zagro?enie zewn?trzne 2. Kryzys III w. 3. Wprowadzenie tetrarchii i dominatu 4. Podzia? cesarstwa 5. Przyczyny i skutki w?dr?wki lud?w 6. Imperium Justyniana Wielkiego 7. Ustr?j Bizancjum 8. Osi?gni?cia Bizantyjczyk?w |
IV.5 V.1 |
1 |
13. Narodziny i podboje islamu. ?wit narod?w europejskich |
1. Mahomet i jego religia 2. Zasady islamu 3. Podboje Arab?w 4. Rozpad imperium arabskiego 5. Osi?gni?cia Arab?w 6. Pierwsze pa?stwa barbarzy?skie 7. Chrystianizacja barbarzy?c?w 8. Pocz?tki rz?d?w Karoling?w |
V.2 VI.1 |
1 |
14. Imperium Karola Wielkiego. Czasy Otton?w |
1. Podboje Karola Wielkiego 2. Odrodzenia cesarstwa na zachodzie 3. Organizacja pa?stwa Karola Wielkiego 4. Renesans karoli?ski 6. Podzia? imperium Karoling?w 7. Panowanie Ottona I 8. Otton III i cesarstwo uniwersalne |
VI.1 VI.2 VI.3 |
1 |
?
Prace kontrolne – tematyka, kryteria oceniania, terminy.
?
- Tematy prac kontrolnych – obwi?zuje wyb?r jednego z zaproponowa?
-Pocz?tki demokracji ate?skiej
- Igrzyska olimpijskie- przebieg?
- Imperium rzymskie. Osi?gni?cia Rzymian
?
- Kryteria oceny
- Zebranie informacji – 2-3 strony A4
- Kompozycja pracy – uporz?dkowany uk?ad i sp?jno??
- Bogata charakterystyka problem?w
- Samodzielne wnioski i podsumowanie pracy
ww. kryteria oceny odpowiadaj? kryteriom wymaga? na poziomach konieczne – bardzo dobre ( oceny dopuszczaj?cy – celuj?cy)
?
- Termin z?o?enia prac
- Prace nale?y sk?ada? w terminie do 15.12.2023 ( u dyrektora szko?y)
W przypadku oceny negatywnej z pracy kontrolnej, poprawione prace nale?y z?o?y? do 10.01.2024 r.