Historia2 lato2022

HIS2LATO2022
Paulina Romiñska

Opis kursu

Opis

Skrypt z historii dla Semestru II

 „Poznaæ przesz³o¶æ”  Program nauczania historii w zakresie podstawowym dla liceum ogólnokszta³c±cego i technikum, Robert ¦niegocki

Tre¶ci przedmiotu historia w podstawie programowej – zakres podstawowy

Cele kszta³cenia – wymagania ogólne I

. Chronologia historyczna. Uczeñ:

1) porz±dkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej oraz dziejów ojczystych;

2) dostrzega zmienno¶æ i dynamikê wydarzeñ w dziejach, a tak¿e ci±g³o¶æ procesów historycznych i cywilizacyjnych.

I. II. Analiza i interpretacja historyczna.

Uczeñ:

1) analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontek¶cie epok i dostrzega zale¿no¶ci pomiêdzy ró¿nymi dziedzinami ¿ycia spo³ecznego;

2) rozpoznaje rodzaje ¼róde³, ocenia przydatno¶æ ¼ród³a do wyja¶nienia problemu historycznego;

3) dostrzega mnogo¶æ perspektyw badawczych oraz ró¿norakie interpretacje historii i ich przyczyny; 4) ugruntowuje potrzebê poznawania przesz³o¶ci dla rozumienia wspó³czesnych mechanizmów spo³ecznych i kulturowych.

III. Tworzenie narracji historycznej.

Uczeñ:

1) tworzy narracjê historyczn± w ujêciu przekrojowym, jak i problemowym;

2) dostrzega problem i buduje argumentacjê, uwzglêdniaj±c ró¿ne aspekty procesu historycznego;

3) dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z ró¿nych ¼róde³ wiedzy

 

Celem kszta³cenia ogólnego w liceum ogólnokszta³c±cym i technikum jest:

1) traktowanie uporz±dkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kszta³towania umiejêtno¶ci; 2) doskonalenie umiejêtno¶ci my¶lowo-jêzykowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formu³owanie pytañ i problemów, pos³ugiwanie siê kryteriami, uzasadnianie, wyja¶nianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, pos³ugiwanie siê przyk³adami itp.;

 3) rozwijanie osobistych zainteresowañ ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z ró¿nych dyscyplin;

4) zdobywanie umiejêtno¶ci formu³owania samodzielnych i przemy¶lanych s±dów, uzasadniania w³asnych i cudzych s±dów w procesie dialogu we wspólnocie dociekaj±cej;

5) ³±czenie zdolno¶ci krytycznego i logicznego my¶lenia z umiejêtno¶ciami wyobra¿eniowo-twórczymi;

6) rozwijanie wra¿liwo¶ci spo³ecznej, moralnej i estetycznej;

7) rozwijanie narzêdzi my¶lowych umo¿liwiaj±cych uczniom obcowanie z kultur± i jej rozumienie;              8) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania ¶wiata i zachêcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomo¶ci

 1) my¶lenie – rozumiane jako z³o¿ony proces umys³owy, polegaj±cy na tworzeniu nowych reprezentacji za pomoc± transformacji dostêpnych informacji, obejmuj±cej interakcjê wielu operacji umys³owych: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobra¿anie sobie, s±dzenie, rozwi±zywanie problemów, twórczo¶æ. Dziêki temu, ¿e uczniowie szko³y ponadpodstawowej ucz± siê równocze¶nie ró¿nych przedmiotów, mo¿liwe jest rozwijanie nastêpuj±cych typów my¶lenia: analitycznego, syntetycznego, logicznego, komputacyjnego, przyczynowo-skutkowego, kreatywnego, abstrakcyjnego; zachowanie ci±g³o¶ci kszta³cenia ogólnego rozwija zarówno my¶lenie percepcyjne, jak i my¶lenie pojêciowe. Synteza obu typów my¶lenia stanowi podstawê wszechstronnego rozwoju ucznia;

2) czytanie – umiejêtno¶æ ³±cz±ca zarówno rozumienie sensów, jak i znaczeñ symbolicznych wypowiedzi; kluczowa umiejêtno¶æ lingwistyczna i psychologiczna prowadz±ca do rozwoju osobowego, aktywnego uczestnictwa we wspólnocie, przekazywania do¶wiadczeñ miêdzy pokoleniami;

3) umiejêtno¶æ komunikowania siê w jêzyku ojczystym i w jêzykach obcych, zarówno w mowie, jak i w pi¶mie, to podstawowa umiejêtno¶æ spo³eczna, której podstaw± jest znajomo¶æ norm jêzykowych oraz tworzenie podstaw porozumienia siê w ró¿nych sytuacjach komunikacyjnych;

4) kreatywne rozwi±zywanie problemów z ró¿nych dziedzin ze ¶wiadomym wykorzystaniem metod i narzêdzi wywodz±cych siê z informatyki, w tym programowanie;

 5) umiejêtno¶æ sprawnego pos³ugiwania siê nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dba³o¶æ o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie siê w cyberprzestrzeni;

 6) umiejêtno¶æ samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz warto¶ciowania, rzetelnego korzystania ze ¼róde³;

7) nabywanie nawyków systematycznego uczenia siê, porz±dkowania zdobytej wiedzy i jej pog³êbiania;

8) umiejêtno¶æ wspó³pracy w grupie i podejmowania dzia³añ indywidualnych. Jak widaæ, podstawa przyk³ada du¿± wagê do rozwijania kompetencji jêzykowej i kompetencji komunikacyjnej

1. Feudalizm i spo³eczeñstwo stanowe

1. Przemiany spo³eczne u progu ¶redniowiecza

2. System lenny

3. Stan rycerski

4. Kultura rycerska

VIII.1
XIII.2

1

2. Pierwsze pañstwa S³owian. Pradzieje ziem polskich

1. Pocz±tki S³owian

2. Kultura S³owian

3. Pañstwo Samona

4. Pañstwo Wielkomorawskie

5. Pocz±tki pañstwa czeskiego

6. Ru¶ kijowska

1. Najdawniejsze osadnictwo na ziemiach polskich

2. Kultura £u¿ycka i osada w Biskupinie

3. Wp³ywy rzymskie na ziemiach polskich

4. Przybycie S³owian na ziemie polskie

VI.3

IX.1

1

3. Pocz±tki pañstwa polskiego

1. Plemiê Polan

2. Pierwsi w³adcy z rodu Piastów

3. Podboje Piastów

4. Chrzest Mieszka I

5. Sojusz z cesarzem i Czechami

6. Znaczenie przyjêcia chrze¶cijañstwa

VI.3
IX.1
IX.2
IX.3
IX.4

1

4. Panowanie Boles³awa Chrobrego Kryzys monarchii Piastów.

1. Misja biskupa Wojciecha

2. Zjazd gnie¼nieñski

3. Wojny polsko-niemieckie

4. Wyprawa kijowska i koronacja

5. Monarchia patrymonialna

1. Panowanie Mieszka II

2. Kryzys wewnêtrzny pañstwa Piastów

3. Powstanie ludowe i najazd Brzetys³awa

4. Panowanie Kazimierza Odnowiciela

IX.1
IX.2
IX.3
IX.4

1

5. Od Boles³awa ¦mia³ego do Boles³awa Krzywoustego. Testament Boles³awa Krzywoustego

1. Rz±dy Boles³awa ¦mia³ego

2. Panowanie W³adys³awa Hermana

3. Konflikt Zbigniewa i Boles³awa

4. Podbój Pomorza

1. Statut Boles³awa Krzywoustego

2. Konflikt pomiêdzy synami Krzywoustego

3. Upadek zasady senioratu

4. Pog³êbianie siê rozbicia dzielnicowego

IX.2
IX.3
IX.4
X.1

1

6. Miêdzy cesarstwem a papiestwem

1. Upadek autorytetu papie¿y

2. Pocz±tek reform Ko¶cio³a

3. Reforma gregoriañska

4. Szczyt potêgi papiestwa

5. Wielka schizma wschodnia

VII.1

1

7. Wyprawy krzy¿owe

1. Pocz±tek zagro¿enia Tureckiego

2. Pierwsza krucjata

3. Powstanie zakonów rycerskich

4. Kolejne krucjaty

5. Skutki wypraw krzy¿owych

VII.2

1

8. Najazdy mongolskie

1. Pochodzenie Mongo³ów

2. Podboje Mongo³ów

3. Imperium Czyngis-Chana

4. Inwazja na Europê

X.2

X.5

1

9. Wie¶ i miasto w ¶redniowieczu

1. Nowe rozwi±zania w rolnictwie

2. Rozwój osadnictwa

3. Odrodzenie miast

4. Rozwój handlu

5. Rzemios³o w ¶redniowieczu

VIII.1
VIII.2
VIII.3

1

10. Ko¶ció³ w ¶redniowieczu. Europa pó¼nego ¶redniowiecza

1. Zmiany w Ko¶ciele w XI–XIII w.

2. Zakon cystersów

3. Herezje ¶redniowieczne

4. Zakon franciszkanów

5. Zakon dominikanów

6. Upadek papiestwa, schizma zachodnia

Wojna stuletnia

2. Czarna ¶mieræ

3. Bunty ch³opskie

4. Husytyzm

5. Zagro¿enie tureckie i upadek Bizancjum

IX.4

X.5

XI.1
XI.2
XI.3
XII.5

1

11. Kultura ¶redniowiecznej Europy

1. Kultura uniwersalna

2. Sztuka romañska

3. Sztuka gotycka

4. Scholastyka i uniwersytety

XIII.1
XIII.2
XIII.4

1

12. Polska dzielnicowa. Odbudowa Królestwa Polskiego

1. Koniec pryncypatu

2. Sprowadzenie Krzy¿aków

3. Najazd Mongo³ów na Polskê

4. Kres w³adzy patrymonialnej

5. Lokacje wsi

6. Pocz±tki miast na ziemiach polskich

. Skutki rozbicia dzielnicowego

2. Pocz±tek rywalizacji o tron krakowski

3. Koronacja Przemys³a II

4. Panowanie Wac³awa II

5. Pocz±tki rz±dów W³adys³awa £okietka

6. Koronacja £okietka i sojusz z Litw±

X.1

X.4

X.5
X.2
X.3

XII.1
XII.3
XII.4

1

13. Polska za Kazimierza Wielkiego. Od Andegawenów do Jagiellonów

1. Pocz±tki rz±dów Kazimierza – pokój z Czechami i Krzy¿akami

2. Podbój Rusi

3. Rozwój gospodarczy Królestwa Polskiego

4. Reformy pañstwa i prawa

5. Za³o¿enie uniwersytetu krakowskiego

Koniec rz±dów Piastów

2. Panowanie Ludwika Wêgierskiego

3. Jadwiga – król Polski

4. Przyczyny unii z Litw±

5. Panowanie Jagie³³y

6. Problem nastêpstwa tronu

XII.1
XII.3
XII.4

1

14. Wielka wojna z zakonem krzy¿acki. Kazimierz Jagielloñczyk i wojna trzynastoletnia m.

1. Przyczyny wojny z zakonem

2. Bitwa pod Grunwaldem

3. Pokój toruñski

4. Konflikt polsko-krzy¿acki na soborze w Konstancji

5. Dalsze wojny z zakonem

. Panowanie W³adys³awa Warneñczyka i klêska pod Warn±

2. Kryzys pañstwa krzy¿ackiego

3. Wojna trzynastoletnia

4. II pokój toruñski

5. Polityka dynastyczna Jagielloñczyka

XII.1
XII.3
XII.4
XII.5

1

 

 

 

 

Prace kontrolne – tematyka, kryteria oceniania, terminy.

 

  • Tematy prac kontrolnych – obwi±zuje wybór jednego z zaproponowaæ

-Pierwsi Piastowie na tronie polskim

- Wieka Wojna z Zakonem Krzy¿ackim – przebieg i znaczenie I pokoju toruñskiego.

- Scharakteryzuj unie polsko –litewskie.

 

  • Kryteria oceny
  • Zebranie informacji – 2-3 strony A4
  • Kompozycja pracy – uporz±dkowany uk³ad i spójno¶æ
  • Bogata charakterystyka problemów
  • Samodzielne wnioski i podsumowanie pracy

ww. kryteria oceny odpowiadaj± kryteriom wymagañ na poziomach konieczne – bardzo dobre ( oceny dopuszczaj±cy – celuj±cy)

 

  • Termin z³o¿enia prac
  • Prace nale¿y sk³adaæ w terminie do 01.06.2022 ( u dyrektora szko³y)
  • W przypadku oceny negatywnej z pracy kontrolnej, poprawione prace nale¿y z³o¿yæ do 10.06.2022r.

 

 


Prowadz±cy kurs HIS2LATO2022 : Paulina Romiñska
Administrator Zaoczne Liceum w Lipuszu : Administrator Admin
Claroline © 2001 - 2013