Skrypt z historii dla Semestru II
 „Poznaæ przesz³o¶æ” Program nauczania historii w zakresie podstawowym dla liceum ogólnokszta³c±cego i technikum, Robert ¦niegocki
Tre¶ci przedmiotu historia w podstawie programowej – zakres podstawowy
Cele kszta³cenia – wymagania ogólne I
. Chronologia historyczna. Uczeñ:
1) porz±dkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej oraz dziejów ojczystych;
2) dostrzega zmienno¶æ i dynamikê wydarzeñ w dziejach, a tak¿e ci±g³o¶æ procesów historycznych i cywilizacyjnych.
I. II. Analiza i interpretacja historyczna.
Uczeñ:
1) analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontek¶cie epok i dostrzega zale¿no¶ci pomiêdzy ró¿nymi dziedzinami ¿ycia spo³ecznego;
2) rozpoznaje rodzaje ¼róde³, ocenia przydatno¶æ ¼ród³a do wyja¶nienia problemu historycznego;
3) dostrzega mnogo¶æ perspektyw badawczych oraz ró¿norakie interpretacje historii i ich przyczyny; 4) ugruntowuje potrzebê poznawania przesz³o¶ci dla rozumienia wspó³czesnych mechanizmów spo³ecznych i kulturowych.
III. Tworzenie narracji historycznej.
Uczeñ:
1) tworzy narracjê historyczn± w ujêciu przekrojowym, jak i problemowym;
2) dostrzega problem i buduje argumentacjê, uwzglêdniaj±c ró¿ne aspekty procesu historycznego;
3) dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z ró¿nych ¼róde³ wiedzy
Â
Celem kszta³cenia ogólnego w liceum ogólnokszta³c±cym i technikum jest:
1) traktowanie uporz±dkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kszta³towania umiejêtno¶ci; 2) doskonalenie umiejêtno¶ci my¶lowo-jêzykowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formu³owanie pytañ i problemów, pos³ugiwanie siê kryteriami, uzasadnianie, wyja¶nianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, pos³ugiwanie siê przyk³adami itp.;
 3) rozwijanie osobistych zainteresowañ ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z ró¿nych dyscyplin;
4) zdobywanie umiejêtno¶ci formu³owania samodzielnych i przemy¶lanych s±dów, uzasadniania w³asnych i cudzych s±dów w procesie dialogu we wspólnocie dociekaj±cej;
5) ³±czenie zdolno¶ci krytycznego i logicznego my¶lenia z umiejêtno¶ciami wyobra¿eniowo-twórczymi;
6) rozwijanie wra¿liwo¶ci spo³ecznej, moralnej i estetycznej;
7) rozwijanie narzêdzi my¶lowych umo¿liwiaj±cych uczniom obcowanie z kultur± i jej rozumienie;             8) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania ¶wiata i zachêcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomo¶ci
 1) my¶lenie – rozumiane jako z³o¿ony proces umys³owy, polegaj±cy na tworzeniu nowych reprezentacji za pomoc± transformacji dostêpnych informacji, obejmuj±cej interakcjê wielu operacji umys³owych: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobra¿anie sobie, s±dzenie, rozwi±zywanie problemów, twórczo¶æ. Dziêki temu, ¿e uczniowie szko³y ponadpodstawowej ucz± siê równocze¶nie ró¿nych przedmiotów, mo¿liwe jest rozwijanie nastêpuj±cych typów my¶lenia: analitycznego, syntetycznego, logicznego, komputacyjnego, przyczynowo-skutkowego, kreatywnego, abstrakcyjnego; zachowanie ci±g³o¶ci kszta³cenia ogólnego rozwija zarówno my¶lenie percepcyjne, jak i my¶lenie pojêciowe. Synteza obu typów my¶lenia stanowi podstawê wszechstronnego rozwoju ucznia;
2) czytanie – umiejêtno¶æ ³±cz±ca zarówno rozumienie sensów, jak i znaczeñ symbolicznych wypowiedzi; kluczowa umiejêtno¶æ lingwistyczna i psychologiczna prowadz±ca do rozwoju osobowego, aktywnego uczestnictwa we wspólnocie, przekazywania do¶wiadczeñ miêdzy pokoleniami;
3) umiejêtno¶æ komunikowania siê w jêzyku ojczystym i w jêzykach obcych, zarówno w mowie, jak i w pi¶mie, to podstawowa umiejêtno¶æ spo³eczna, której podstaw± jest znajomo¶æ norm jêzykowych oraz tworzenie podstaw porozumienia siê w ró¿nych sytuacjach komunikacyjnych;
4) kreatywne rozwi±zywanie problemów z ró¿nych dziedzin ze ¶wiadomym wykorzystaniem metod i narzêdzi wywodz±cych siê z informatyki, w tym programowanie;
 5) umiejêtno¶æ sprawnego pos³ugiwania siê nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dba³o¶æ o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie siê w cyberprzestrzeni;
 6) umiejêtno¶æ samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz warto¶ciowania, rzetelnego korzystania ze ¼róde³;
7) nabywanie nawyków systematycznego uczenia siê, porz±dkowania zdobytej wiedzy i jej pog³êbiania;
8) umiejêtno¶æ wspó³pracy w grupie i podejmowania dzia³añ indywidualnych. Jak widaæ, podstawa przyk³ada du¿± wagê do rozwijania kompetencji jêzykowej i kompetencji komunikacyjnej
1. Feudalizm i spo³eczeñstwo stanowe |
1. Przemiany spo³eczne u progu ¶redniowiecza 2. System lenny 3. Stan rycerski 4. Kultura rycerska |
VIII.1 |
1 |
2. Pierwsze pañstwa S³owian. Pradzieje ziem polskich |
1. Pocz±tki S³owian 2. Kultura S³owian 3. Pañstwo Samona 4. Pañstwo Wielkomorawskie 5. Pocz±tki pañstwa czeskiego 6. Ru¶ kijowska 1. Najdawniejsze osadnictwo na ziemiach polskich 2. Kultura £u¿ycka i osada w Biskupinie 3. Wp³ywy rzymskie na ziemiach polskich 4. Przybycie S³owian na ziemie polskie |
VI.3 IX.1 |
1 |
3. Pocz±tki pañstwa polskiego |
1. Plemiê Polan 2. Pierwsi w³adcy z rodu Piastów 3. Podboje Piastów 4. Chrzest Mieszka I 5. Sojusz z cesarzem i Czechami 6. Znaczenie przyjêcia chrze¶cijañstwa |
VI.3 |
1 |
4. Panowanie Boles³awa Chrobrego Kryzys monarchii Piastów. |
1. Misja biskupa Wojciecha 2. Zjazd gnie¼nieñski 3. Wojny polsko-niemieckie 4. Wyprawa kijowska i koronacja 5. Monarchia patrymonialna 1. Panowanie Mieszka II 2. Kryzys wewnêtrzny pañstwa Piastów 3. Powstanie ludowe i najazd Brzetys³awa 4. Panowanie Kazimierza Odnowiciela |
IX.1 |
1 |
5. Od Boles³awa ¦mia³ego do Boles³awa Krzywoustego. Testament Boles³awa Krzywoustego |
1. Rz±dy Boles³awa ¦mia³ego 2. Panowanie W³adys³awa Hermana 3. Konflikt Zbigniewa i Boles³awa 4. Podbój Pomorza 1. Statut Boles³awa Krzywoustego 2. Konflikt pomiêdzy synami Krzywoustego 3. Upadek zasady senioratu 4. Pog³êbianie siê rozbicia dzielnicowego |
IX.2 |
1 |
6. Miêdzy cesarstwem a papiestwem |
1. Upadek autorytetu papie¿y 2. Pocz±tek reform Ko¶cio³a 3. Reforma gregoriañska 4. Szczyt potêgi papiestwa 5. Wielka schizma wschodnia |
VII.1 |
1 |
7. Wyprawy krzy¿owe |
1. Pocz±tek zagro¿enia Tureckiego 2. Pierwsza krucjata 3. Powstanie zakonów rycerskich 4. Kolejne krucjaty 5. Skutki wypraw krzy¿owych |
VII.2 |
1 |
8. Najazdy mongolskie |
1. Pochodzenie Mongo³ów 2. Podboje Mongo³ów 3. Imperium Czyngis-Chana 4. Inwazja na Europê |
X.2 X.5 |
1 |
9. Wie¶ i miasto w ¶redniowieczu |
1. Nowe rozwi±zania w rolnictwie 2. Rozwój osadnictwa 3. Odrodzenie miast 4. Rozwój handlu 5. Rzemios³o w ¶redniowieczu |
VIII.1 |
1 |
10. Ko¶ció³ w ¶redniowieczu. Europa pó¼nego ¶redniowiecza |
1. Zmiany w Ko¶ciele w XI–XIII w. 2. Zakon cystersów 3. Herezje ¶redniowieczne 4. Zakon franciszkanów 5. Zakon dominikanów 6. Upadek papiestwa, schizma zachodnia Wojna stuletnia 2. Czarna ¶mieræ 3. Bunty ch³opskie 4. Husytyzm 5. Zagro¿enie tureckie i upadek Bizancjum |
IX.4 X.5 XI.1 |
1 |
11. Kultura ¶redniowiecznej Europy |
1. Kultura uniwersalna 2. Sztuka romañska 3. Sztuka gotycka 4. Scholastyka i uniwersytety |
XIII.1 |
1 |
12. Polska dzielnicowa. Odbudowa Królestwa Polskiego |
1. Koniec pryncypatu 2. Sprowadzenie Krzy¿aków 3. Najazd Mongo³ów na Polskê 4. Kres w³adzy patrymonialnej 5. Lokacje wsi 6. Pocz±tki miast na ziemiach polskich . Skutki rozbicia dzielnicowego 2. Pocz±tek rywalizacji o tron krakowski 3. Koronacja Przemys³a II 4. Panowanie Wac³awa II 5. Pocz±tki rz±dów W³adys³awa £okietka 6. Koronacja £okietka i sojusz z Litw± |
X.1 X.4 X.5 XII.1 |
1 |
13. Polska za Kazimierza Wielkiego. Od Andegawenów do Jagiellonów |
1. Pocz±tki rz±dów Kazimierza – pokój z Czechami i Krzy¿akami 2. Podbój Rusi 3. Rozwój gospodarczy Królestwa Polskiego 4. Reformy pañstwa i prawa 5. Za³o¿enie uniwersytetu krakowskiego Koniec rz±dów Piastów 2. Panowanie Ludwika Wêgierskiego 3. Jadwiga – król Polski 4. Przyczyny unii z Litw± 5. Panowanie Jagie³³y 6. Problem nastêpstwa tronu |
XII.1 |
1 |
14. Wielka wojna z zakonem krzy¿acki. Kazimierz Jagielloñczyk i wojna trzynastoletnia m. |
1. Przyczyny wojny z zakonem 2. Bitwa pod Grunwaldem 3. Pokój toruñski 4. Konflikt polsko-krzy¿acki na soborze w Konstancji 5. Dalsze wojny z zakonem . Panowanie W³adys³awa Warneñczyka i klêska pod Warn± 2. Kryzys pañstwa krzy¿ackiego 3. Wojna trzynastoletnia 4. II pokój toruñski 5. Polityka dynastyczna Jagielloñczyka |
XII.1 |
1 |
Â
Â
Â
Â
Prace kontrolne – tematyka, kryteria oceniania, terminy.
Â
- Tematy prac kontrolnych – obwi±zuje wybór jednego z zaproponowaæ
-Pierwsi Piastowie na tronie polskim
- Wieka Wojna z Zakonem Krzy¿ackim – przebieg i znaczenie I pokoju toruñskiego.
- Scharakteryzuj unie polsko –litewskie.
Â
- Kryteria oceny
- Zebranie informacji – 2-3 strony A4
- Kompozycja pracy – uporz±dkowany uk³ad i spójno¶æ
- Bogata charakterystyka problemów
- Samodzielne wnioski i podsumowanie pracy
ww. kryteria oceny odpowiadaj± kryteriom wymagañ na poziomach konieczne – bardzo dobre ( oceny dopuszczaj±cy – celuj±cy)
Â
- Termin z³o¿enia prac
- Prace nale¿y sk³adaæ w terminie do 01.06.2022 ( u dyrektora szko³y)
- W przypadku oceny negatywnej z pracy kontrolnej, poprawione prace nale¿y z³o¿yæ do 10.06.2022r.
Â
Â