HISTORIA3ZIMA2021

HIS3ZIMA2021
Paulina Romiñska

Opis kursu

Opis

Skrypt z historii dla Semestru III

 „Poznaæ przesz³o¶æ”  Program nauczania historii w zakresie podstawowym dla liceum ogólnokszta³c±cego i technikum, Robert ¦niegocki

Tre¶ci przedmiotu historia w podstawie programowej – zakres podstawowy

Cele kszta³cenia – wymagania ogólne I

. Chronologia historyczna. Uczeñ:

1) porz±dkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej oraz dziejów ojczystych;

2) dostrzega zmienno¶æ i dynamikê wydarzeñ w dziejach, a tak¿e ci±g³o¶æ procesów historycznych i cywilizacyjnych.

I. II. Analiza i interpretacja historyczna.

Uczeñ:

1) analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontek¶cie epok i dostrzega zale¿no¶ci pomiêdzy ró¿nymi dziedzinami ¿ycia spo³ecznego;

2) rozpoznaje rodzaje ¼róde³, ocenia przydatno¶æ ¼ród³a do wyja¶nienia problemu historycznego;

3) dostrzega mnogo¶æ perspektyw badawczych oraz ró¿norakie interpretacje historii i ich przyczyny; 4) ugruntowuje potrzebê poznawania przesz³o¶ci dla rozumienia wspó³czesnych mechanizmów spo³ecznych i kulturowych.

III. Tworzenie narracji historycznej.

Uczeñ:

1) tworzy narracjê historyczn± w ujêciu przekrojowym, jak i problemowym;

2) dostrzega problem i buduje argumentacjê, uwzglêdniaj±c ró¿ne aspekty procesu historycznego;

3) dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z ró¿nych ¼róde³ wiedzy

 

Celem kszta³cenia ogólnego w liceum ogólnokszta³c±cym i technikum jest:

1) traktowanie uporz±dkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kszta³towania umiejêtno¶ci; 2) doskonalenie umiejêtno¶ci my¶lowo-jêzykowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formu³owanie pytañ i problemów, pos³ugiwanie siê kryteriami, uzasadnianie, wyja¶nianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, pos³ugiwanie siê przyk³adami itp.;

 3) rozwijanie osobistych zainteresowañ ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z ró¿nych dyscyplin;

4) zdobywanie umiejêtno¶ci formu³owania samodzielnych i przemy¶lanych s±dów, uzasadniania w³asnych i cudzych s±dów w procesie dialogu we wspólnocie dociekaj±cej;

5) ³±czenie zdolno¶ci krytycznego i logicznego my¶lenia z umiejêtno¶ciami wyobra¿eniowo-twórczymi;

6) rozwijanie wra¿liwo¶ci spo³ecznej, moralnej i estetycznej;

7) rozwijanie narzêdzi my¶lowych umo¿liwiaj±cych uczniom obcowanie z kultur± i jej rozumienie;              8) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania ¶wiata i zachêcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomo¶ci

 1) my¶lenie – rozumiane jako z³o¿ony proces umys³owy, polegaj±cy na tworzeniu nowych reprezentacji za pomoc± transformacji dostêpnych informacji, obejmuj±cej interakcjê wielu operacji umys³owych: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobra¿anie sobie, s±dzenie, rozwi±zywanie problemów, twórczo¶æ. Dziêki temu, ¿e uczniowie szko³y ponadpodstawowej ucz± siê równocze¶nie ró¿nych przedmiotów, mo¿liwe jest rozwijanie nastêpuj±cych typów my¶lenia: analitycznego, syntetycznego, logicznego, komputacyjnego, przyczynowo-skutkowego, kreatywnego, abstrakcyjnego; zachowanie ci±g³o¶ci kszta³cenia ogólnego rozwija zarówno my¶lenie percepcyjne, jak i my¶lenie pojêciowe. Synteza obu typów my¶lenia stanowi podstawê wszechstronnego rozwoju ucznia;

2) czytanie – umiejêtno¶æ ³±cz±ca zarówno rozumienie sensów, jak i znaczeñ symbolicznych wypowiedzi; kluczowa umiejêtno¶æ lingwistyczna i psychologiczna prowadz±ca do rozwoju osobowego, aktywnego uczestnictwa we wspólnocie, przekazywania do¶wiadczeñ miêdzy pokoleniami;

3) umiejêtno¶æ komunikowania siê w jêzyku ojczystym i w jêzykach obcych, zarówno w mowie, jak i w pi¶mie, to podstawowa umiejêtno¶æ spo³eczna, której podstaw± jest znajomo¶æ norm jêzykowych oraz tworzenie podstaw porozumienia siê w ró¿nych sytuacjach komunikacyjnych;

4) kreatywne rozwi±zywanie problemów z ró¿nych dziedzin ze ¶wiadomym wykorzystaniem metod i narzêdzi wywodz±cych siê z informatyki, w tym programowanie;

 5) umiejêtno¶æ sprawnego pos³ugiwania siê nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dba³o¶æ o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie siê w cyberprzestrzeni;

 6) umiejêtno¶æ samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz warto¶ciowania, rzetelnego korzystania ze ¼róde³;

7) nabywanie nawyków systematycznego uczenia siê, porz±dkowania zdobytej wiedzy i jej pog³êbiania;

8) umiejêtno¶æ wspó³pracy w grupie i podejmowania dzia³añ indywidualnych. Jak widaæ, podstawa przyk³ada du¿± wagê do rozwijania kompetencji jêzykowej i kompetencji komunikacyjnej

Semestralny plan pracy z historii dla grupy III B  do programu nauczania „Poznaæ przesz³o¶æ”

 

Semestr III – 16 godzin

Lekcja

Tytu³ rozdzia³u/tytu³ lekcji

Liczba godzin

Najwa¿niejsze tre¶ci

Tre¶ci z podstawy programowej

I. Europa i Nowy ¦wiat

1.

Zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi i kryterium oceniania. Wielkie odkrycia geograficzne 

1

  • Przyczyny wielkich odkryæ geograficznych
  • Odkrycia Portugalczyków i Hiszpanów
  • Konsekwencje wielkich odkryæ geograficznych

 

XIV. Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowo¿ytnej. Uczeñ: 1) charakteryzuje przyczyny i przebieg wypraw odkrywczych; 2) opisuje udzia³ poszczególnych pañstw europejskich w podziale Nowego ¦wiata w XVI–XVIII w.; 3) wyja¶nia wp³yw wielkich odkryæ geograficznych na spo³eczeñstwo, gospodarkê i kulturê Europy oraz obszarów pozaeuropejskich.

2.

Kultura i sztuka renesansu

1

  • Geneza renesansu
  • G³ówne cechy humanizmu
  • Powrót do osi±gniêæ antyku i rozwój nauki
  • Sztuka renesansu
  • Literatura renesans

XV. Czasy renesansu. Uczeñ: 1) wyja¶nia g³ówne pr±dy ideowe epoki; 2) rozpoznaje dokonania twórców renesansowych w dziedzinie kultury; 3) charakteryzuje sztukê renesansow±.

3.

Reformacja i kontrreformacja   w Europie

1

  • Przyczyny reformacji
  • Marcin Luter i jego dzia³alno¶æ
  • Jan Kalwin i jego nauki
  • Ruchy reformacyjne w Europie
  • Nastêpstwa reformacji
  • Obszary tolerancji religijnej w Europie.
  • Podzia³ stref wp³ywów poszczególnych wyznañ
  •  
  • Sobór trydencki i jego skutki
  • Konflikty religijne w Europie

Powstanie i dzia³alno¶æ Towarzystwa Jezusowego

XVI. Reformacja i jej skutki. Uczeñ: 1) wyja¶nia religijne, polityczne, gospodarcze, spo³eczne, kulturowe uwarunkowania i nastêpstwa reformacji, opisuj±c jej g³ówne nurty i postaci; 3) opisuje mapê polityczn± i wyznaniow± Europy w XVI w.

XVI. Reformacja i jej skutki. Uczeñ: 2) wyja¶nia rolê soboru trydenckiego i opisuje ró¿ne aspekty reformy Ko¶cio³a katolickiego; 3) opisuje mapê polityczn± i wyznaniow± Europy w XVI w.

4.

Potêgi europejskie w XVI wieku

1

  • Wojny w³oskie
  • Podboje tureckie w Europie. 
  • Konflikt hiszpañsko-angielski
  • Wzrost potêgi Wielkiego Ksiêstwa Moskiewskiego

XVI. Reformacja i jej skutki. Uczeñ: 3) opisuje mapê polityczn± i wyznaniow± Europy w XVI w.

II. „Z³oty wiek” Rzeczypospolitej

5.

Polityka miêdzynarodowa ostatnich Jagiellonów

1

  • G³ówne kierunki polityki zagranicznej Jagiellonów
  • Wzrost znaczenia pañstwa moskiewskiego
  • Dyplomacja i wojny Zygmunta I Starego
  • Polityka zagraniczna Zygmunta II Augusta
  • I wojna pó³nocna o Inflanty i hegemoniê w basenie Morza Ba³tyckiego

XVIII. Pañstwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellonów. Uczeñ: 1) opisuje zmiany terytorialne pañstwa polsko-litewskiego i charakteryzuje jego stosunki z s±siadami w XVI w.

6.

Demokracja szlachecka

1

  • Przyczyny dominacji politycznej szlachty
  • Przywileje generalne szlachty
  • Powstanie sejmu walnego i jego funkcjonowanie
  • Ruch egzekucyjny i jego dzia³alno¶æ

XVIII. Pañstwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellonów. Uczeñ: 2) wyja¶nia funkcjonowanie najwa¿niejszych instytucji ¿ycia politycznego w XVI-wiecznej Polsce i ocenia funkcjonowanie demokracji szlacheckiej; 3) omawia polsk± specyfikê w zakresie rozwi±zañ ustrojowych, struktury spo³ecznej i modelu ¿ycia gospodarczego (gospodarka folwarczno-pañszczy¼niana) na tle europejskim.

12.

Reformacja i kontrreformacja w Rzeczypospolitej

 

1

  • Pañstwo wielu wyznañ i religii
  • Luteranizm i kalwinizm na ziemiach Rzeczypospolitej
  • Tolerancja religijna
  • Kontrreformacja w Rzeczypospolitej

XVIII. Pañstwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellonów. Uczeñ: 4) przedstawia sytuacjê wyznaniow± na ziemiach pañstwa polsko-litewskiego w XVI w.

XIX. Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Uczeñ: 4) wyja¶nia prawne i kulturowe podstawy tolerancji religijnej na ziemiach Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVI w.

7

Spo³eczeñstwo i gospodarka Rzeczypospolitej w XVI w.

1

  • Geneza gospodarki folwarczno-pañszczy¼nianej
  • Funkcjonowanie folwarków pañszczy¼nianych
  • Miasta w Polsce w XVI w.
  • Handel gdañski
  • Spo³eczeñstwo stanowe w Rzeczypospolitej

XVIII. Pañstwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellonów. Uczeñ: 3) omawia polsk± specyfikê w zakresie rozwi±zañ ustrojowych, struktury spo³ecznej i modelu ¿ycia gospodarczego (gospodarka folwarczno-pañszczy¼niana) na tle europejskim.

8

Rzeczpospolita Obojga Narodów

1

  • Geneza unii lubelskiej
  • Postanowienia unii lubelskiej w 1569 r.
  • Pocz±tki Rzeczypospolitej Obojga Narodów
  • Wieloetniczna Rzeczpospolita

XIX. Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Uczeñ: 1) wyja¶nia przyczyny, okoliczno¶ci i nastêpstwa zawarcia unii realnej pomiêdzy Koron± a Litw±; 2) charakteryzuje ustrój Rzeczypospolitej Obojga Narodów w ¶wietle postanowieñ unii lubelskiej; 3) opisuje strukturê terytorialn± i ludno¶ciow± Rzeczypospolitej Obojga Narodów; 4) wyja¶nia prawne i kulturowe podstawy tolerancji religijnej na ziemiach Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVI w.

9.

Pierwsza wolna elekcja

1

  • Pierwsze bezkrólewie
  • Pierwsza wolna elekcja
  • Henryk Walezy na tronie Rzeczypospolitej
  • Drugie bezkrólewie
  • Kolejna wolna elekcja
  • Wybranie królem Stefana Batorego
  • Polityka wewnêtrzna i zagraniczna Stefana Batorego

XX. Pierwsze wolne elekcje i ich nastêpstwa. Uczeñ: 1) opisuje okoliczno¶ci, zasady, przebieg i nastêpstwa pierwszych wolnych elekcji; 2) charakteryzuje dzia³ania Stefana Batorego w zakresie polityki wewnêtrznej i zagranicznej; 3) zestawia najwa¿niejsze wydarzenia z dziejów pañstwa polsko-litewskiego w XVI w. z wydarzeniami europejskimi.

10.

Panowanie Stefana Batorego

 

  • Drugie bezkrólewie
  • Kolejna wolna elekcja
  • Wybranie królem Stefana Batorego
  • Polityka wewnêtrzna i zagraniczna Stefana Batorego

XX. Pierwsze wolne elekcje i ich nastêpstwa. Uczeñ: 2) charakteryzuje dzia³ania Stefana Batorego w zakresie polityki wewnêtrznej i zagranicznej.

11.

Kultura i sztuka polskiego renesansu

1

  • Specyfika odrodzenia na ziemiach polskich
  • Rozwój nauki i szkolnictwa
  • Literatura odrodzenia
  • Renesans w sztuce

XXI. Renesans w Polsce. Uczeñ: 1) ocenia dorobek polskiej my¶li politycznej doby renesansu; 2) rozpoznaje dokonania twórców polskiego odrodzenia w dziedzinie kultury.

III. Europa w XVII wieku

12.

Rewolucja angielska i monarchia parlamentarna

1

  • Sytuacja spo³eczno-gospodarcza w Anglii
  • Rz±dy Stuartów
  • Wybuch rewolucji angielskiej
  • Wojna domowa w Anglii
  • Dyktatura Olivera Cromwella
  • Restauracja Stuartów
  • Monarchia parlamentarna w Anglii

XVII. Europa w XVI–XVII w. Uczeñ: 3) wyja¶nia genezê i opisuje nastêpstwa rewolucji angielskich.

13

Wojna trzydziestoletnia

1

  • Geneza wojny trzydziestoletniej
  • Etapy wojny trzydziestoletniej
  • Pokój westfalski i jego warunki
  • Skutki wojny trzydziestoletniej dla dziejów Europy

XVII. Europa w XVI–XVII w. Uczeñ: 2) charakteryzuje konflikty polityczne w Europie, z uwzglêdnieniem ekspansji tureckiej i charakteru wojny trzydziestoletniej.

14.

Absolutyzm we Francji. Nowe potêgi europejskie w XVII wieku

1

  • Francja kardyna³a Richelieu
  • Czasy Frondy
  • Rz±dy absolutne Ludwika XIV
  • Polityka wewnêtrzna i zagraniczna Francji
  • Rozwój imperiów kolonialnych: Holandii, Francji i Anglii
  • Wzrost znaczenia i potêgi militarnej Szwecji w Europie pó³nocnej
  • Kres ekspansji tureckiej
  •  

XVII. Europa w XVI–XVII w. Uczeñ: 1) przedstawia drogê do nowego modelu monarchii europejskich w epoce nowo¿ytnej, z uwzglêdnieniem charakterystyki i oceny absolutyzmu francuskiego; 2) charakteryzuje konflikty polityczne w Europie, z uwzglêdnieniem ekspansji tureckiej i charakteru wojny trzydziestoletniej.

15.

Kultura Europy w XVII wieku

1

  • Geneza baroku
  • G³ówne cechy baroku
  • Dzie³a sztuki barokowej w Europie

XVII. Europa w XVI–XVII w. Uczeñ: 4) opisuje przemiany w kulturze europejskiej w XVII w.

 

IV. Od potêgi do kryzysu Rzeczypospolitej

16.

Pocz±tki rz±dów Wazów w Rzeczypospolitej

1

  • Podwójna elekcja
  • Pocz±tki rz±dów Zygmunta III Wazy
  • G³ówne kierunki polityki zagranicznej Zygmunta III
  • Wojna o Inflanty (bitwa pod Kircholmem)
  • Rokosz Zebrzydowskiego
  • Wojna o uj¶cie Wis³y
  • Bitwa morska pod Oliw±
  • Rozejm w Starym Targu i kolejny w Sztumskiej Wsi

XXII. Polityka wewnêtrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeñ: 1) omawia konflikty wewnêtrzne i zewnêtrzne Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie panowania Wazów; 4) charakteryzuje zmiany granic Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.; 5) zestawia najwa¿niejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy i ¶wiata w XVII w.

XXIII. Ustrój, spo³eczeñstwo i kultura Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeñ: 1) opisuje proces oligarchizacji ¿ycia politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów, uwzglêdniaj±c wp³ywy obce, liberum veto i rokosze; 2) wyja¶nia przyczyny kryzysów wewnêtrznych oraz za³amania gospodarczego Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.

 

 

 

kontrolne – tematyka, kryteria oceniania, terminy.

 

  • Tematy prac kontrolnych – obwi±zuje wybór jednego z zaproponowaæ

-Przebieg i nastêpstwa potopu szwedzkiego

- Wojny z Moskw± w pierwszej po³owie XVII wieku

- Pierwsze wolne elekcje i ich nastêpstwa.

 

  • Kryteria oceny
  • Zebranie informacji – 2-3 strony A4
  • Kompozycja pracy – uporz±dkowany uk³ad i spójno¶æ
  • Bogata charakterystyka problemów
  • Samodzielne wnioski i podsumowanie pracy

ww. kryteria oceny odpowiadaj± kryteriom wymagañ na poziomach konieczne – bardzo dobre ( oceny dopuszczaj±cy – celuj±cy)

 

  • Termin z³o¿enia prac
  • Prace nale¿y sk³adaæ w terminie do 15.12.2021 ( u dyrektora szko³y)
  • W przypadku oceny negatywnej z pracy kontrolnej, poprawione prace nale¿y z³o¿yæ do 10.01.2022r.

 

 


Prowadz±cy kurs HIS3ZIMA2021 : Paulina Romiñska
Administrator Zaoczne Liceum w Lipuszu : Administrator Admin
Claroline © 2001 - 2013