Skrypt z historii dla Semestru III
 „Poznaæ przesz³o¶æ” Program nauczania historii w zakresie podstawowym dla liceum ogólnokszta³c±cego i technikum, Robert ¦niegocki
Tre¶ci przedmiotu historia w podstawie programowej – zakres podstawowy
Cele kszta³cenia – wymagania ogólne I
. Chronologia historyczna. Uczeñ:
1) porz±dkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej oraz dziejów ojczystych;
2) dostrzega zmienno¶æ i dynamikê wydarzeñ w dziejach, a tak¿e ci±g³o¶æ procesów historycznych i cywilizacyjnych.
I. II. Analiza i interpretacja historyczna.
Uczeñ:
1) analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontek¶cie epok i dostrzega zale¿no¶ci pomiêdzy ró¿nymi dziedzinami ¿ycia spo³ecznego;
2) rozpoznaje rodzaje ¼róde³, ocenia przydatno¶æ ¼ród³a do wyja¶nienia problemu historycznego;
3) dostrzega mnogo¶æ perspektyw badawczych oraz ró¿norakie interpretacje historii i ich przyczyny; 4) ugruntowuje potrzebê poznawania przesz³o¶ci dla rozumienia wspó³czesnych mechanizmów spo³ecznych i kulturowych.
III. Tworzenie narracji historycznej.
Uczeñ:
1) tworzy narracjê historyczn± w ujêciu przekrojowym, jak i problemowym;
2) dostrzega problem i buduje argumentacjê, uwzglêdniaj±c ró¿ne aspekty procesu historycznego;
3) dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z ró¿nych ¼róde³ wiedzy
Â
Celem kszta³cenia ogólnego w liceum ogólnokszta³c±cym i technikum jest:
1) traktowanie uporz±dkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kszta³towania umiejêtno¶ci; 2) doskonalenie umiejêtno¶ci my¶lowo-jêzykowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formu³owanie pytañ i problemów, pos³ugiwanie siê kryteriami, uzasadnianie, wyja¶nianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, pos³ugiwanie siê przyk³adami itp.;
 3) rozwijanie osobistych zainteresowañ ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z ró¿nych dyscyplin;
4) zdobywanie umiejêtno¶ci formu³owania samodzielnych i przemy¶lanych s±dów, uzasadniania w³asnych i cudzych s±dów w procesie dialogu we wspólnocie dociekaj±cej;
5) ³±czenie zdolno¶ci krytycznego i logicznego my¶lenia z umiejêtno¶ciami wyobra¿eniowo-twórczymi;
6) rozwijanie wra¿liwo¶ci spo³ecznej, moralnej i estetycznej;
7) rozwijanie narzêdzi my¶lowych umo¿liwiaj±cych uczniom obcowanie z kultur± i jej rozumienie;             8) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania ¶wiata i zachêcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomo¶ci
 1) my¶lenie – rozumiane jako z³o¿ony proces umys³owy, polegaj±cy na tworzeniu nowych reprezentacji za pomoc± transformacji dostêpnych informacji, obejmuj±cej interakcjê wielu operacji umys³owych: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobra¿anie sobie, s±dzenie, rozwi±zywanie problemów, twórczo¶æ. Dziêki temu, ¿e uczniowie szko³y ponadpodstawowej ucz± siê równocze¶nie ró¿nych przedmiotów, mo¿liwe jest rozwijanie nastêpuj±cych typów my¶lenia: analitycznego, syntetycznego, logicznego, komputacyjnego, przyczynowo-skutkowego, kreatywnego, abstrakcyjnego; zachowanie ci±g³o¶ci kszta³cenia ogólnego rozwija zarówno my¶lenie percepcyjne, jak i my¶lenie pojêciowe. Synteza obu typów my¶lenia stanowi podstawê wszechstronnego rozwoju ucznia;
2) czytanie – umiejêtno¶æ ³±cz±ca zarówno rozumienie sensów, jak i znaczeñ symbolicznych wypowiedzi; kluczowa umiejêtno¶æ lingwistyczna i psychologiczna prowadz±ca do rozwoju osobowego, aktywnego uczestnictwa we wspólnocie, przekazywania do¶wiadczeñ miêdzy pokoleniami;
3) umiejêtno¶æ komunikowania siê w jêzyku ojczystym i w jêzykach obcych, zarówno w mowie, jak i w pi¶mie, to podstawowa umiejêtno¶æ spo³eczna, której podstaw± jest znajomo¶æ norm jêzykowych oraz tworzenie podstaw porozumienia siê w ró¿nych sytuacjach komunikacyjnych;
4) kreatywne rozwi±zywanie problemów z ró¿nych dziedzin ze ¶wiadomym wykorzystaniem metod i narzêdzi wywodz±cych siê z informatyki, w tym programowanie;
 5) umiejêtno¶æ sprawnego pos³ugiwania siê nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dba³o¶æ o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie siê w cyberprzestrzeni;
 6) umiejêtno¶æ samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz warto¶ciowania, rzetelnego korzystania ze ¼róde³;
7) nabywanie nawyków systematycznego uczenia siê, porz±dkowania zdobytej wiedzy i jej pog³êbiania;
8) umiejêtno¶æ wspó³pracy w grupie i podejmowania dzia³añ indywidualnych. Jak widaæ, podstawa przyk³ada du¿± wagê do rozwijania kompetencji jêzykowej i kompetencji komunikacyjnej
Semestralny plan pracy z historii dla grupy III B  do programu nauczania „Poznaæ przesz³o¶æ”
Â
Semestr III – 16 godzin
Lekcja |
Tytu³ rozdzia³u/tytu³ lekcji |
Liczba godzin |
Najwa¿niejsze tre¶ci |
Tre¶ci z podstawy programowej |
I. Europa i Nowy ¦wiat |
||||
1. |
Zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi i kryterium oceniania. Wielkie odkrycia geograficzne |
1 |
 |
XIV. Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowo¿ytnej. Uczeñ: 1) charakteryzuje przyczyny i przebieg wypraw odkrywczych; 2) opisuje udzia³ poszczególnych pañstw europejskich w podziale Nowego ¦wiata w XVI–XVIII w.; 3) wyja¶nia wp³yw wielkich odkryæ geograficznych na spo³eczeñstwo, gospodarkê i kulturê Europy oraz obszarów pozaeuropejskich. |
2. |
Kultura i sztuka renesansu |
1 |
|
XV. Czasy renesansu. Uczeñ: 1) wyja¶nia g³ówne pr±dy ideowe epoki; 2) rozpoznaje dokonania twórców renesansowych w dziedzinie kultury; 3) charakteryzuje sztukê renesansow±. |
3. |
Reformacja i kontrreformacja   w Europie |
1 |
Powstanie i dzia³alno¶æ Towarzystwa Jezusowego |
XVI. Reformacja i jej skutki. Uczeñ: 1) wyja¶nia religijne, polityczne, gospodarcze, spo³eczne, kulturowe uwarunkowania i nastêpstwa reformacji, opisuj±c jej g³ówne nurty i postaci; 3) opisuje mapê polityczn± i wyznaniow± Europy w XVI w. XVI. Reformacja i jej skutki. Uczeñ: 2) wyja¶nia rolê soboru trydenckiego i opisuje ró¿ne aspekty reformy Ko¶cio³a katolickiego; 3) opisuje mapê polityczn± i wyznaniow± Europy w XVI w. |
4. |
Potêgi europejskie w XVI wieku |
1 |
|
XVI. Reformacja i jej skutki. Uczeñ: 3) opisuje mapê polityczn± i wyznaniow± Europy w XVI w. |
II. „Z³oty wiek” Rzeczypospolitej |
||||
5. |
Polityka miêdzynarodowa ostatnich Jagiellonów |
1 |
|
XVIII. Pañstwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellonów. Uczeñ: 1) opisuje zmiany terytorialne pañstwa polsko-litewskiego i charakteryzuje jego stosunki z s±siadami w XVI w. |
6. |
Demokracja szlachecka |
1 |
|
XVIII. Pañstwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellonów. Uczeñ: 2) wyja¶nia funkcjonowanie najwa¿niejszych instytucji ¿ycia politycznego w XVI-wiecznej Polsce i ocenia funkcjonowanie demokracji szlacheckiej; 3) omawia polsk± specyfikê w zakresie rozwi±zañ ustrojowych, struktury spo³ecznej i modelu ¿ycia gospodarczego (gospodarka folwarczno-pañszczy¼niana) na tle europejskim. |
12. |
Reformacja i kontrreformacja w Rzeczypospolitej  |
1 |
|
XVIII. Pañstwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellonów. Uczeñ: 4) przedstawia sytuacjê wyznaniow± na ziemiach pañstwa polsko-litewskiego w XVI w. XIX. Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Uczeñ: 4) wyja¶nia prawne i kulturowe podstawy tolerancji religijnej na ziemiach Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVI w. |
7 |
Spo³eczeñstwo i gospodarka Rzeczypospolitej w XVI w. |
1 |
|
XVIII. Pañstwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellonów. Uczeñ: 3) omawia polsk± specyfikê w zakresie rozwi±zañ ustrojowych, struktury spo³ecznej i modelu ¿ycia gospodarczego (gospodarka folwarczno-pañszczy¼niana) na tle europejskim. |
8 |
Rzeczpospolita Obojga Narodów |
1 |
|
XIX. Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Uczeñ: 1) wyja¶nia przyczyny, okoliczno¶ci i nastêpstwa zawarcia unii realnej pomiêdzy Koron± a Litw±; 2) charakteryzuje ustrój Rzeczypospolitej Obojga Narodów w ¶wietle postanowieñ unii lubelskiej; 3) opisuje strukturê terytorialn± i ludno¶ciow± Rzeczypospolitej Obojga Narodów; 4) wyja¶nia prawne i kulturowe podstawy tolerancji religijnej na ziemiach Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVI w. |
9. |
Pierwsza wolna elekcja |
1 |
|
XX. Pierwsze wolne elekcje i ich nastêpstwa. Uczeñ: 1) opisuje okoliczno¶ci, zasady, przebieg i nastêpstwa pierwszych wolnych elekcji; 2) charakteryzuje dzia³ania Stefana Batorego w zakresie polityki wewnêtrznej i zagranicznej; 3) zestawia najwa¿niejsze wydarzenia z dziejów pañstwa polsko-litewskiego w XVI w. z wydarzeniami europejskimi. |
10. |
Panowanie Stefana Batorego |
 |
|
XX. Pierwsze wolne elekcje i ich nastêpstwa. Uczeñ: 2) charakteryzuje dzia³ania Stefana Batorego w zakresie polityki wewnêtrznej i zagranicznej. |
11. |
Kultura i sztuka polskiego renesansu |
1 |
|
XXI. Renesans w Polsce. Uczeñ: 1) ocenia dorobek polskiej my¶li politycznej doby renesansu; 2) rozpoznaje dokonania twórców polskiego odrodzenia w dziedzinie kultury. |
III. Europa w XVII wieku |
||||
12. |
Rewolucja angielska i monarchia parlamentarna |
1 |
|
XVII. Europa w XVI–XVII w. Uczeñ: 3) wyja¶nia genezê i opisuje nastêpstwa rewolucji angielskich. |
13 |
Wojna trzydziestoletnia |
1 |
|
XVII. Europa w XVI–XVII w. Uczeñ: 2) charakteryzuje konflikty polityczne w Europie, z uwzglêdnieniem ekspansji tureckiej i charakteru wojny trzydziestoletniej. |
14. |
Absolutyzm we Francji. Nowe potêgi europejskie w XVII wieku |
1 |
|
XVII. Europa w XVI–XVII w. Uczeñ: 1) przedstawia drogê do nowego modelu monarchii europejskich w epoce nowo¿ytnej, z uwzglêdnieniem charakterystyki i oceny absolutyzmu francuskiego; 2) charakteryzuje konflikty polityczne w Europie, z uwzglêdnieniem ekspansji tureckiej i charakteru wojny trzydziestoletniej. |
15. |
Kultura Europy w XVII wieku |
1 |
|
XVII. Europa w XVI–XVII w. Uczeñ: 4) opisuje przemiany w kulturze europejskiej w XVII w.  |
IV. Od potêgi do kryzysu Rzeczypospolitej |
||||
16. |
Pocz±tki rz±dów Wazów w Rzeczypospolitej |
1 |
|
XXII. Polityka wewnêtrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeñ: 1) omawia konflikty wewnêtrzne i zewnêtrzne Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie panowania Wazów; 4) charakteryzuje zmiany granic Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.; 5) zestawia najwa¿niejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy i ¶wiata w XVII w. XXIII. Ustrój, spo³eczeñstwo i kultura Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeñ: 1) opisuje proces oligarchizacji ¿ycia politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów, uwzglêdniaj±c wp³ywy obce, liberum veto i rokosze; 2) wyja¶nia przyczyny kryzysów wewnêtrznych oraz za³amania gospodarczego Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. |
Â
Â
Â
kontrolne – tematyka, kryteria oceniania, terminy.
Â
- Tematy prac kontrolnych – obwi±zuje wybór jednego z zaproponowaæ
-Przebieg i nastêpstwa potopu szwedzkiego
- Wojny z Moskw± w pierwszej po³owie XVII wieku
- Pierwsze wolne elekcje i ich nastêpstwa.
Â
- Kryteria oceny
- Zebranie informacji – 2-3 strony A4
- Kompozycja pracy – uporz±dkowany uk³ad i spójno¶æ
- Bogata charakterystyka problemów
- Samodzielne wnioski i podsumowanie pracy
ww. kryteria oceny odpowiadaj± kryteriom wymagañ na poziomach konieczne – bardzo dobre ( oceny dopuszczaj±cy – celuj±cy)
Â
- Termin z³o¿enia prac
- Prace nale¿y sk³adaæ w terminie do 15.12.2022( u dyrektora szko³y)
- W przypadku oceny negatywnej z pracy kontrolnej, poprawione prace nale¿y z³o¿yæ do 10.01.2023r.
Â
Â