Skrypt z historii dla Semestru III
?„Pozna? przesz?o??”? Program nauczania historii w zakresie podstawowym dla liceum og?lnokszta?c?cego i technikum, Robert ?niegocki
Tre?ci przedmiotu historia w podstawie programowej – zakres podstawowy
Cele kszta?cenia – wymagania og?lne I
. Chronologia historyczna. Ucze?:
1) porz?dkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej oraz dziej?w ojczystych;
2) dostrzega zmienno?? i dynamik? wydarze? w dziejach, a tak?e ci?g?o?? proces?w historycznych i cywilizacyjnych.
I. II. Analiza i interpretacja historyczna.
Ucze?:
1) analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontek?cie epok i dostrzega zale?no?ci pomi?dzy r??nymi dziedzinami ?ycia spo?ecznego;
2) rozpoznaje rodzaje ?r?de?, ocenia przydatno?? ?r?d?a do wyja?nienia problemu historycznego;
3) dostrzega mnogo?? perspektyw badawczych oraz r??norakie interpretacje historii i ich przyczyny; 4) ugruntowuje potrzeb? poznawania przesz?o?ci dla rozumienia wsp??czesnych mechanizm?w spo?ecznych i kulturowych.
III. Tworzenie narracji historycznej.
Ucze?:
1) tworzy narracj? historyczn? w uj?ciu przekrojowym, jak i problemowym;
2) dostrzega problem i buduje argumentacj?, uwzgl?dniaj?c r??ne aspekty procesu historycznego;
3) dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z r??nych ?r?de? wiedzy
?
Celem kszta?cenia og?lnego w liceum og?lnokszta?c?cym i technikum jest:
1) traktowanie uporz?dkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kszta?towania umiej?tno?ci; 2) doskonalenie umiej?tno?ci my?lowo-j?zykowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie tw?rcze, formu?owanie pyta? i problem?w, pos?ugiwanie si? kryteriami, uzasadnianie, wyja?nianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, pos?ugiwanie si? przyk?adami itp.;
?3) rozwijanie osobistych zainteresowa? ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z r??nych dyscyplin;
4) zdobywanie umiej?tno?ci formu?owania samodzielnych i przemy?lanych s?d?w, uzasadniania w?asnych i cudzych s?d?w w procesie dialogu we wsp?lnocie dociekaj?cej;
5) ??czenie zdolno?ci krytycznego i logicznego my?lenia z umiej?tno?ciami wyobra?eniowo-tw?rczymi;
6) rozwijanie wra?liwo?ci spo?ecznej, moralnej i estetycznej;
7) rozwijanie narz?dzi my?lowych umo?liwiaj?cych uczniom obcowanie z kultur? i jej rozumienie;????????????? 8) rozwijanie u uczni?w szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania ?wiata i zach?canie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomo?ci
?1) my?lenie – rozumiane jako z?o?ony proces umys?owy, polegaj?cy na tworzeniu nowych reprezentacji za pomoc? transformacji dost?pnych informacji, obejmuj?cej interakcj? wielu operacji umys?owych: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobra?anie sobie, s?dzenie, rozwi?zywanie problem?w, tw?rczo??. Dzi?ki temu, ?e uczniowie szko?y ponadpodstawowej ucz? si? r?wnocze?nie r??nych przedmiot?w, mo?liwe jest rozwijanie nast?puj?cych typ?w my?lenia: analitycznego, syntetycznego, logicznego, komputacyjnego, przyczynowo-skutkowego, kreatywnego, abstrakcyjnego; zachowanie ci?g?o?ci kszta?cenia og?lnego rozwija zar?wno my?lenie percepcyjne, jak i my?lenie poj?ciowe. Synteza obu typ?w my?lenia stanowi podstaw? wszechstronnego rozwoju ucznia;
2) czytanie – umiej?tno?? ??cz?ca zar?wno rozumienie sens?w, jak i znacze? symbolicznych wypowiedzi; kluczowa umiej?tno?? lingwistyczna i psychologiczna prowadz?ca do rozwoju osobowego, aktywnego uczestnictwa we wsp?lnocie, przekazywania do?wiadcze? mi?dzy pokoleniami;
3) umiej?tno?? komunikowania si? w j?zyku ojczystym i w j?zykach obcych, zar?wno w mowie, jak i w pi?mie, to podstawowa umiej?tno?? spo?eczna, kt?rej podstaw? jest znajomo?? norm j?zykowych oraz tworzenie podstaw porozumienia si? w r??nych sytuacjach komunikacyjnych;
4) kreatywne rozwi?zywanie problem?w z r??nych dziedzin ze ?wiadomym wykorzystaniem metod i narz?dzi wywodz?cych si? z informatyki, w tym programowanie;
?5) umiej?tno?? sprawnego pos?ugiwania si? nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dba?o?? o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie si? w cyberprzestrzeni;
?6) umiej?tno?? samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz warto?ciowania, rzetelnego korzystania ze ?r?de?;
7) nabywanie nawyk?w systematycznego uczenia si?, porz?dkowania zdobytej wiedzy i jej pog??biania;
8) umiej?tno?? wsp??pracy w grupie i podejmowania dzia?a? indywidualnych. Jak wida?, podstawa przyk?ada du?? wag? do rozwijania kompetencji j?zykowej i kompetencji komunikacyjnej
Semestralny plan pracy z historii dla grupy III B ?do programu nauczania „Pozna? przesz?o??”
?
Semestr III – 16 godzin
Lekcja |
Tytu? rozdzia?u/tytu? lekcji |
Liczba godzin |
Najwa?niejsze tre?ci |
Tre?ci z podstawy programowej |
I. Europa i Nowy ?wiat |
||||
1. |
Zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi i kryterium oceniania. Wielkie odkrycia geograficzne? |
1 |
? |
XIV. Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowo?ytnej. Ucze?: 1) charakteryzuje przyczyny i przebieg wypraw odkrywczych; 2) opisuje udzia? poszczeg?lnych pa?stw europejskich w podziale Nowego ?wiata w XVI–XVIII w.; 3) wyja?nia wp?yw wielkich odkry? geograficznych na spo?ecze?stwo, gospodark? i kultur? Europy oraz obszar?w pozaeuropejskich. |
2. |
Kultura i sztuka renesansu |
1 |
|
XV. Czasy renesansu. Ucze?: 1) wyja?nia g??wne pr?dy ideowe epoki; 2) rozpoznaje dokonania tw?rc?w renesansowych w dziedzinie kultury; 3) charakteryzuje sztuk? renesansow?. |
3. |
Reformacja i kontrreformacja ??w Europie |
1 |
Powstanie i dzia?alno?? Towarzystwa Jezusowego |
XVI. Reformacja i jej skutki. Ucze?: 1) wyja?nia religijne, polityczne, gospodarcze, spo?eczne, kulturowe uwarunkowania i nast?pstwa reformacji, opisuj?c jej g??wne nurty i postaci; 3) opisuje map? polityczn? i wyznaniow? Europy w XVI w. XVI. Reformacja i jej skutki. Ucze?: 2) wyja?nia rol? soboru trydenckiego i opisuje r??ne aspekty reformy Ko?cio?a katolickiego; 3) opisuje map? polityczn? i wyznaniow? Europy w XVI w. |
4. |
Pot?gi europejskie w XVI wieku |
1 |
|
XVI. Reformacja i jej skutki. Ucze?: 3) opisuje map? polityczn? i wyznaniow? Europy w XVI w. |
II. „Z?oty wiek” Rzeczypospolitej |
||||
5. |
Polityka mi?dzynarodowa ostatnich Jagiellon?w |
1 |
|
XVIII. Pa?stwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellon?w. Ucze?: 1) opisuje zmiany terytorialne pa?stwa polsko-litewskiego i charakteryzuje jego stosunki z s?siadami w XVI w. |
6. |
Demokracja szlachecka |
1 |
|
XVIII. Pa?stwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellon?w. Ucze?: 2) wyja?nia funkcjonowanie najwa?niejszych instytucji ?ycia politycznego w XVI-wiecznej Polsce i ocenia funkcjonowanie demokracji szlacheckiej; 3) omawia polsk? specyfik? w zakresie rozwi?za? ustrojowych, struktury spo?ecznej i modelu ?ycia gospodarczego (gospodarka folwarczno-pa?szczy?niana) na tle europejskim. |
12. |
Reformacja i kontrreformacja w Rzeczypospolitej ? |
1 |
|
XVIII. Pa?stwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellon?w. Ucze?: 4) przedstawia sytuacj? wyznaniow? na ziemiach pa?stwa polsko-litewskiego w XVI w. XIX. Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narod?w. Ucze?: 4) wyja?nia prawne i kulturowe podstawy tolerancji religijnej na ziemiach Rzeczypospolitej Obojga Narod?w w XVI w. |
7 |
Spo?ecze?stwo i gospodarka Rzeczypospolitej w XVI w. |
1 |
|
XVIII. Pa?stwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellon?w. Ucze?: 3) omawia polsk? specyfik? w zakresie rozwi?za? ustrojowych, struktury spo?ecznej i modelu ?ycia gospodarczego (gospodarka folwarczno-pa?szczy?niana) na tle europejskim. |
8 |
Rzeczpospolita Obojga Narod?w |
1 |
|
XIX. Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narod?w. Ucze?: 1) wyja?nia przyczyny, okoliczno?ci i nast?pstwa zawarcia unii realnej pomi?dzy Koron? a Litw?; 2) charakteryzuje ustr?j Rzeczypospolitej Obojga Narod?w w ?wietle postanowie? unii lubelskiej; 3) opisuje struktur? terytorialn? i ludno?ciow? Rzeczypospolitej Obojga Narod?w; 4) wyja?nia prawne i kulturowe podstawy tolerancji religijnej na ziemiach Rzeczypospolitej Obojga Narod?w w XVI w. |
9. |
Pierwsza wolna elekcja |
1 |
|
XX. Pierwsze wolne elekcje i ich nast?pstwa. Ucze?: 1) opisuje okoliczno?ci, zasady, przebieg i nast?pstwa pierwszych wolnych elekcji; 2) charakteryzuje dzia?ania Stefana Batorego w zakresie polityki wewn?trznej i zagranicznej; 3) zestawia najwa?niejsze wydarzenia z dziej?w pa?stwa polsko-litewskiego w XVI w. z wydarzeniami europejskimi. |
10. |
Panowanie Stefana Batorego |
? |
|
XX. Pierwsze wolne elekcje i ich nast?pstwa. Ucze?: 2) charakteryzuje dzia?ania Stefana Batorego w zakresie polityki wewn?trznej i zagranicznej. |
11. |
Kultura i sztuka polskiego renesansu |
1 |
|
XXI. Renesans w Polsce. Ucze?: 1) ocenia dorobek polskiej my?li politycznej doby renesansu; 2) rozpoznaje dokonania tw?rc?w polskiego odrodzenia w dziedzinie kultury. |
III. Europa w XVII wieku |
||||
12. |
Rewolucja angielska i monarchia parlamentarna |
1 |
|
XVII. Europa w XVI–XVII w. Ucze?: 3) wyja?nia genez? i opisuje nast?pstwa rewolucji angielskich. |
13 |
Wojna trzydziestoletnia |
1 |
|
XVII. Europa w XVI–XVII w. Ucze?: 2) charakteryzuje konflikty polityczne w Europie, z uwzgl?dnieniem ekspansji tureckiej i charakteru wojny trzydziestoletniej. |
14. |
Absolutyzm we Francji. Nowe pot?gi europejskie w XVII wieku |
1 |
|
XVII. Europa w XVI–XVII w. Ucze?: 1) przedstawia drog? do nowego modelu monarchii europejskich w epoce nowo?ytnej, z uwzgl?dnieniem charakterystyki i oceny absolutyzmu francuskiego; 2) charakteryzuje konflikty polityczne w Europie, z uwzgl?dnieniem ekspansji tureckiej i charakteru wojny trzydziestoletniej. |
15. |
Kultura Europy w XVII wieku |
1 |
|
XVII. Europa w XVI–XVII w. Ucze?: 4) opisuje przemiany w kulturze europejskiej w XVII w. ? |
IV. Od pot?gi do kryzysu Rzeczypospolitej |
||||
16. |
Pocz?tki rz?d?w Waz?w w Rzeczypospolitej |
1 |
|
XXII. Polityka wewn?trzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narod?w w XVII w. Ucze?: 1) omawia konflikty wewn?trzne i zewn?trzne Rzeczypospolitej Obojga Narod?w w okresie panowania Waz?w; 4) charakteryzuje zmiany granic Rzeczypospolitej Obojga Narod?w w XVII w.; 5) zestawia najwa?niejsze wydarzenia z dziej?w Rzeczypospolitej Obojga Narod?w i Europy i ?wiata w XVII w. XXIII. Ustr?j, spo?ecze?stwo i kultura Rzeczypospolitej Obojga Narod?w w XVII w. Ucze?: 1) opisuje proces oligarchizacji ?ycia politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narod?w, uwzgl?dniaj?c wp?ywy obce, liberum veto i rokosze; 2) wyja?nia przyczyny kryzys?w wewn?trznych oraz za?amania gospodarczego Rzeczypospolitej Obojga Narod?w w XVII w. |
?
?
?
kontrolne – tematyka, kryteria oceniania, terminy.
?
- Tematy prac kontrolnych – obwi?zuje wyb?r jednego z zaproponowa?
-Przebieg i nast?pstwa potopu szwedzkiego
- Wojny z Moskw? w pierwszej po?owie XVII wieku
- Pierwsze wolne elekcje i ich nast?pstwa.
?
- Kryteria oceny
- Zebranie informacji – 2-3 strony A4
- Kompozycja pracy – uporz?dkowany uk?ad i sp?jno??
- Bogata charakterystyka problem?w
- Samodzielne wnioski i podsumowanie pracy
ww. kryteria oceny odpowiadaj? kryteriom wymaga? na poziomach konieczne – bardzo dobre ( oceny dopuszczaj?cy – celuj?cy)
?
- Termin z?o?enia prac
- Prace nale?y sk?ada? w terminie do 15.12.2023( u dyrektora szko?y)
- W przypadku oceny negatywnej z pracy kontrolnej, poprawione prace nale?y z?o?y? do 10.01.2024r.
?
?