HISTORIA4LATO2022

HIS4LATO2022
Paulina Romiñska

Opis kursu

Opis

Skrypt z historii dla Semestru IV

 „Poznaæ przesz³o¶æ”  Program nauczania historii w zakresie podstawowym dla liceum ogólnokszta³c±cego i technikum, Robert ¦niegocki

Tre¶ci przedmiotu historia w podstawie programowej – zakres podstawowy

Cele kszta³cenia – wymagania ogólne I

. Chronologia historyczna. Uczeñ:

1) porz±dkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej oraz dziejów ojczystych;

2) dostrzega zmienno¶æ i dynamikê wydarzeñ w dziejach, a tak¿e ci±g³o¶æ procesów historycznych i cywilizacyjnych.

I. II. Analiza i interpretacja historyczna.

Uczeñ:

1) analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontek¶cie epok i dostrzega zale¿no¶ci pomiêdzy ró¿nymi dziedzinami ¿ycia spo³ecznego;

2) rozpoznaje rodzaje ¼róde³, ocenia przydatno¶æ ¼ród³a do wyja¶nienia problemu historycznego;

3) dostrzega mnogo¶æ perspektyw badawczych oraz ró¿norakie interpretacje historii i ich przyczyny; 4) ugruntowuje potrzebê poznawania przesz³o¶ci dla rozumienia wspó³czesnych mechanizmów spo³ecznych i kulturowych.

III. Tworzenie narracji historycznej.

Uczeñ:

1) tworzy narracjê historyczn± w ujêciu przekrojowym, jak i problemowym;

2) dostrzega problem i buduje argumentacjê, uwzglêdniaj±c ró¿ne aspekty procesu historycznego;

3) dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z ró¿nych ¼róde³ wiedzy

 

Celem kszta³cenia ogólnego w liceum ogólnokszta³c±cym i technikum jest:

1) traktowanie uporz±dkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kszta³towania umiejêtno¶ci; 2) doskonalenie umiejêtno¶ci my¶lowo-jêzykowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formu³owanie pytañ i problemów, pos³ugiwanie siê kryteriami, uzasadnianie, wyja¶nianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, pos³ugiwanie siê przyk³adami itp.;

 3) rozwijanie osobistych zainteresowañ ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z ró¿nych dyscyplin;

4) zdobywanie umiejêtno¶ci formu³owania samodzielnych i przemy¶lanych s±dów, uzasadniania w³asnych i cudzych s±dów w procesie dialogu we wspólnocie dociekaj±cej;

5) ³±czenie zdolno¶ci krytycznego i logicznego my¶lenia z umiejêtno¶ciami wyobra¿eniowo-twórczymi;

6) rozwijanie wra¿liwo¶ci spo³ecznej, moralnej i estetycznej;

7) rozwijanie narzêdzi my¶lowych umo¿liwiaj±cych uczniom obcowanie z kultur± i jej rozumienie;              8) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania ¶wiata i zachêcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomo¶ci

 1) my¶lenie – rozumiane jako z³o¿ony proces umys³owy, polegaj±cy na tworzeniu nowych reprezentacji za pomoc± transformacji dostêpnych informacji, obejmuj±cej interakcjê wielu operacji umys³owych: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobra¿anie sobie, s±dzenie, rozwi±zywanie problemów, twórczo¶æ. Dziêki temu, ¿e uczniowie szko³y ponadpodstawowej ucz± siê równocze¶nie ró¿nych przedmiotów, mo¿liwe jest rozwijanie nastêpuj±cych typów my¶lenia: analitycznego, syntetycznego, logicznego, komputacyjnego, przyczynowo-skutkowego, kreatywnego, abstrakcyjnego; zachowanie ci±g³o¶ci kszta³cenia ogólnego rozwija zarówno my¶lenie percepcyjne, jak i my¶lenie pojêciowe. Synteza obu typów my¶lenia stanowi podstawê wszechstronnego rozwoju ucznia;

2) czytanie – umiejêtno¶æ ³±cz±ca zarówno rozumienie sensów, jak i znaczeñ symbolicznych wypowiedzi; kluczowa umiejêtno¶æ lingwistyczna i psychologiczna prowadz±ca do rozwoju osobowego, aktywnego uczestnictwa we wspólnocie, przekazywania do¶wiadczeñ miêdzy pokoleniami;

3) umiejêtno¶æ komunikowania siê w jêzyku ojczystym i w jêzykach obcych, zarówno w mowie, jak i w pi¶mie, to podstawowa umiejêtno¶æ spo³eczna, której podstaw± jest znajomo¶æ norm jêzykowych oraz tworzenie podstaw porozumienia siê w ró¿nych sytuacjach komunikacyjnych;

4) kreatywne rozwi±zywanie problemów z ró¿nych dziedzin ze ¶wiadomym wykorzystaniem metod i narzêdzi wywodz±cych siê z informatyki, w tym programowanie;

 5) umiejêtno¶æ sprawnego pos³ugiwania siê nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dba³o¶æ o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie siê w cyberprzestrzeni;

 6) umiejêtno¶æ samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz warto¶ciowania, rzetelnego korzystania ze ¼róde³;

7) nabywanie nawyków systematycznego uczenia siê, porz±dkowania zdobytej wiedzy i jej pog³êbiania;

8) umiejêtno¶æ wspó³pracy w grupie i podejmowania dzia³añ indywidualnych. Jak widaæ, podstawa przyk³ada du¿± wagê do rozwijania kompetencji jêzykowej i kompetencji komunikacyjnej

Semestralny plan pracy z historii dla grupy IV B  do programu nauczania „Poznaæ przesz³o¶æ”

 

Semestr IV– 16 godzin

 

 

IV. Od potêgi do kryzysu Rzeczypospolitej

1

Wojny z Moskw± w pierwszej po³owie XVII wieku

1

Sytuacja w Rosji po ¶mierci Iwana Gro¼nego

Cele polskiej polityki wschodniej

Dymitriady

Wojna z Rosj± i zdobycie Kremla

Walki o Moskwê w 1612 r.

Traktat w Dywilinie

Wojna z Rosj± i pokój w Polanowie

 

XXII. Polityka wewnêtrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeñ: 1) omawia konflikty wewnêtrzne i zewnêtrzne Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie panowania Wazów; 4) charakteryzuje zmiany granic Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.; 5) zestawia najwa¿niejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy i ¶wiata w XVII w.

XXIII. Ustrój, spo³eczeñstwo i kultura Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeñ: 1) opisuje proces oligarchizacji ¿ycia politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów, uwzglêdniaj±c wp³ywy obce, liberum veto i rokosze; 2) wyja¶nia przyczyny kryzysów wewnêtrznych oraz za³amania gospodarczego Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.

2

Wojny z Turcj± w pierwszej po³owie XVII wieku

1

  • Problem kozacko-tatarski
  • Przyczyny wojen z Turcj±
  • Bitwa pod Cecor±
  • Obrona obozu warownego pod Chocimiem
  • Zawarcie pokoju polsko-tureckiego

XXII. Polityka wewnêtrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeñ: 1) omawia konflikty wewnêtrzne i zewnêtrzne Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie panowania Wazów; 4) charakteryzuje zmiany granic Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.; 5) zestawia najwa¿niejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy i ¶wiata w XVII w.

XXIII. Ustrój, spo³eczeñstwo i kultura Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeñ: 1) opisuje proces oligarchizacji ¿ycia politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów, uwzglêdniaj±c wp³ywy obce, liberum veto i rokosze; 2) wyja¶nia przyczyny kryzysów wewnêtrznych oraz za³amania gospodarczego Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.

3.

Powstanie kozackie

1

 Problem kozacki w Rzeczypospolitej

 Sytuacja na Ukrainie w po³owie XVII w.

Wybuch powstania Chmielnickiego

Przebieg wojny polsko-kozackiej

Ugoda w Perejas³awiu

Wojna z Rosj± w latach 1654–1667

Skutki konfliktu z Kozakami i Rosj±

XXII. Polityka wewnêtrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeñ: 1) omawia konflikty wewnêtrzne i zewnêtrzne Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie panowania Wazów; 4) charakteryzuje zmiany granic Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.; 5) zestawia najwa¿niejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy i ¶wiata w XVII w.

XXIII. Ustrój, spo³eczeñstwo i kultura Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeñ: 1) opisuje proces oligarchizacji ¿ycia politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów, uwzglêdniaj±c wp³ywy obce, liberum veto i rokosze; 2) wyja¶nia przyczyny kryzysów wewnêtrznych oraz za³amania gospodarczego Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.

4.

Potop szwedzki i kryzys Rzeczypospolitej

1

Geneza najazdu szwedzkiego

Przebieg potopu szwedzkiego

Nastêpstwa potopu szwedzkiego

Plany reform politycznych obozu Jana Kazimierza

Sytuacja wyznaniowa w Rzeczypospolitej

Rokosz Lubomirskiego

XXII. Polityka wewnêtrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeñ: 1) omawia konflikty wewnêtrzne i zewnêtrzne Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie panowania Wazów; […] 4) charakteryzuje zmiany granic Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.; 5) zestawia najwa¿niejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy i ¶wiata w XVII w.

XXIII. Ustrój, spo³eczeñstwo i kultura Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeñ: 1) opisuje proces oligarchizacji ¿ycia politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów, uwzglêdniaj±c wp³ywy obce, liberum veto i rokosze; 2) wyja¶nia przyczyny kryzysów wewnêtrznych oraz za³amania gospodarczego Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.; 3) ocenia polsk± specyfikê w zakresie rozwi±zañ ustrojowych, struktury spo³ecznej i modelu ¿ycia gospodarczego na tle europejskim w XVII w.

5.

Panowanie Jana III Sobieskiego

1

Elekcja Micha³a Korybuta Wi¶niowieckiego

Wojna z Turcj± i pokój w Buczaczu

Bitwa pod Chocimiem

Elekcja i polityka zagraniczna Jana III Sobieskiego

Wyprawa wiedeñska

Pokój w Kar³owicach

XXII. Polityka wewnêtrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeñ: 2) opisuje sytuacjê wewnêtrzn± i po³o¿enie miêdzynarodowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów w latach 1669–1696; 3) ocenia znaczenie bitwy pod Wiedniem dla losów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy; 4) charakteryzuje zmiany granic Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.; 5) zestawia najwa¿niejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy i ¶wiata w XVII w.

 

XXIII. Ustrój, spo³eczeñstwo i kultura Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeñ: 1) opisuje proces oligarchizacji ¿ycia politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów, uwzglêdniaj±c wp³ywy obce, liberum veto i rokosze; 2) wyja¶nia przyczyny kryzysów wewnêtrznych oraz za³amania gospodarczego Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.; 3) ocenia polsk± specyfikê w zakresie rozwi±zañ ustrojowych, struktury spo³ecznej i modelu ¿ycia gospodarczego na tle europejskim w XVII w.

6.

Barok i sarmatyzm w Rzeczypospolitej

1

Specyfika polskiego baroku

Architektura i sztuka barokowa w Rzeczypospolitej

Nauka i o¶wiata

Literatura barokowa

Sarmatyzm i jego cechy

XXIII. Ustrój, spo³eczeñstwo i kultura Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeñ: 4) rozpoznaje dokonania twórców epoki baroku powsta³e na terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów.

V. Europa i ¶wiat w okresie o¶wiecenia

7.

Przemiany gospodarcze i spo³eczne w XVIII wieku. O¶wiecenie.

1

Eksplozja demograficzna

Przyczyny rozwoju gospodarczego Wielkiej Brytanii

Maszyna parowa i jej zastosowanie

Skutki gospodarcze i spo³eczne rewolucji przemys³owej

Idee kameralizmu, fizjokratyzmu i liberalizmu ekonomicznego

Geneza i g³ówne cechy o¶wiecenia

Nauka i szkolnictwo

Literatura piêkna i polityczna czasów o¶wiecenia

Sztuka XVIII w.

XXIV. Europa w dobie o¶wiecenia. Uczeñ: 1) charakteryzuje postêp techniczny i przemiany kapitalistyczne w Europie Zachodniej.

8.

Absolutyzm o¶wiecony w XVIII wieku

1

Przemiany ustrojowe, spo³eczno-gospodarcze i kulturowe w Rosji, Prusach i Austrii

Rosja Katarzyny II Wielkiej

Cele rosyjskiej polityki zagranicznej i wewnêtrznej w XVIII w.

Wojny ¶l±skie

Wojna siedmioletnia i wzrost znaczenia Prus

XXIV. Europa w dobie o¶wiecenia. Uczeñ: 3) charakteryzuje absolutyzm o¶wiecony na przyk³adach pañstw s±siaduj±cych z Rzecz±pospolit± Obojga Narodów; 4) charakteryzuje proces modernizacji Rosji w XVIII w. i rosyjsk± ideê imperium.

9.

Powstanie Stanów Zjednoczonych

1

Kolonie brytyjskie w Nowym ¦wiecie w XVIII w.

Geneza wojny z Angli±

Wojna o niepodleg³o¶æ USA

Polacy w rewolucji amerykañskiej

Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki Pó³nocnej

XXV. Rewolucje XVIII w. Uczeñ: 1) wyja¶nia genezê i charakteryzuje nastêpstwa amerykañskiej wojny o niepodleg³o¶æ; 2) charakteryzuje ustrój Stanów Zjednoczonych w ¶wietle za³o¿eñ konstytucji amerykañskiej; 4) ocenia znaczenie rewolucji amerykañskiej i francuskiej z perspektywy politycznej, gospodarczej i spo³ecznej; 5) przedstawia wk³ad Polaków w walkê o niepodleg³o¶æ Stanów Zjednoczonych.

10.

Rewolucja francuska

1

Francja Ludwika XVI

Zwo³anie Stanów Generalnych

Wybuch rewolucji w 1789 r.

Przebieg i skutki rewolucji francuskiej

Deklaracja praw cz³owieka i obywatela

Uchwalenie konstytucji we wrze¶niu 1791 r.

XXV. Rewolucje XVIII w. Uczeñ: 3) wyja¶nia przyczyny i opisuje skutki rewolucji francuskiej.

11

Republika Francuska

1

 Wojna z Austri± i Prusami

Francja republik±

Dyktatura jakobinów

Obalenie Maximiliena de Robespierre

Wprowadzenie rz±dów dyrektoriatu

Ocena rewolucji francuskiej oraz porównanie jej z rewolucj± amerykañsk±

XXV. Rewolucje XVIII w. Uczeñ: 3) wyja¶nia przyczyny i opisuje skutki rewolucji francuskiej; 4) ocenia znaczenie rewolucji amerykañskiej i francuskiej z perspektywy politycznej, gospodarczej i spo³ecznej.

VI. Kryzys i upadek Rzeczypospolitej

12.

Pocz±tki panowania Stanis³awa Augusta Poniatowskiego

1

Czasy saskie

Elekcja Stanis³awa Poniatowskiego

Reformy pañstwa Stanis³awa Augusta

Konfederacja barska

I rozbiór Rzeczypospolitej

Sejm rozbiorowy

Pocz±tki o¶wiecenia na ziemiach polskich

Komisja Edukacji Narodowej

Towarzystwo do Ksi±g Elementarnych

Mecenat Stanis³awa Augusta Poniatowskiego

Literatura piêkna i polityczna

Sztuki plastyczne

XXVI. Rzeczpospolita w XVIII w. (od czasów saskich do Konstytucji 3 maja). Uczeñ: 2) charakteryzuje politykê Rosji, Prus i Austrii wobec Rzeczypospolitej, wskazuj±c przejawy os³abienia suwerenno¶ci pañstwa polskiego; 3) przedstawia reformy z pierwszych lat panowania Stanis³awa Augusta; 4) wyja¶nia przyczyny i przedstawia zasiêg terytorialny pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej;

XXVI. Rzeczpospolita w XVIII w. (od czasów saskich do Konstytucji 3 maja). Uczeñ: 3) przedstawia reformy z pierwszych lat panowania Stanis³awa Augusta;

XXVIII. Kultura doby o¶wiecenia w Rzeczypospolitej. Uczeñ: 1) rozpoznaje dokonania przedstawicieli polskiego o¶wiecenia w dziedzinie kultury; 2) rozpoznaje i charakteryzuje najwa¿niejsze zabytki architektury i sztuki doby o¶wiecenia w Polsce; 3) omawia rolê instytucji o¶wieceniowych (Komisja Edukacji Narodowej, Biblioteka Za³uskich, teatr, czasopi¶miennictwo).

13

Sejm Wielki. Konstytucja 3 maja

1

Geneza zwo³ania Sejmu Wielkiego

G³ówne stronnictwa Sejmu Wielkiego

Reformy Sejmu Czteroletniego

Konstytucja 3 maja

Wojna w obronie Konstytucji 3 maja

Konfederacja targowicka

II rozbiór Rzeczypospolitej

XXVI. Rzeczpospolita w XVIII w. (od czasów saskich do Konstytucji 3 maja). Uczeñ: 2) charakteryzuje politykê Rosji, Prus i Austrii wobec Rzeczypospolitej, wskazuj±c przejawy os³abienia suwerenno¶ci pañstwa polskiego; 5) wyja¶nia okoliczno¶ci zwo³ania Sejmu Wielkiego i przedstawia jego reformy, ze szczególnym uwzglêdnieniem postanowieñ Konstytucji 3 maja.

14.

Upadek Rzeczypospolitej

1

Geneza powstania

Wybuch powstania i zwyciêstwo pod Rac³awicami

Uniwersa³ po³aniecki

Przebieg insurekcji

III rozbiór Rzeczypospolitej

XXVII. Upadek Rzeczypospolitej (wojna z Rosj± i powstanie ko¶ciuszkowskie). Uczeñ: 2) charakteryzuje przebieg powstania ko¶ciuszkowskiego, z uwzglêdnieniem roli jego przywódców; 3) opisuje zasiêg terytorialny drugiego i trzeciego rozbioru Rzeczypospolitej; 4) przedstawia przyczyny upadku Rzeczypospolitej w XVIII w.; 5) zestawia najwa¿niejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej w XVIII w. z wydarzeniami w Europie i na ¶wiecie.

VII. Epoka napoleoñska

15

Od konsulatu do cesarstwa .Cesarstwo Napoleona.

1

Rz±dy dyrektoriatu we Francji i kryzys w³adz rewolucyjnych

Przejêcie w³adzy przez Napoleona Bonapartego

Polityka wewnêtrzna i zagraniczna Napoleona Bonapartego

Reformy wewnêtrzne Napoleona Bonapartego

Napoleon cesarzem Francuzów

XXIX. Epoka napoleoñska. Uczeñ: 1) charakteryzuje walkê Francji o dominacjê w Europie; 2) przedstawia sukcesy i pora¿ki wewnêtrznej polityki Napoleona; 5) ocenia znaczenie epoki napoleoñskiej dla losów Francji i Europy.

16.

Upadek Napoleona. Ksiêstwo Warszawskie.

1

Wyprawa na Moskwê

Wojna z wielk± koalicj± i upadek Napoleona („bitwa narodów")

Objêcie rz±dów we Francji przez Ludwika XVIII

„Sto dni” Napoleona

Powstanie Ksiêstwa Warszawskiego

Ustrój polityczny Ksiêstwa Warszawskiego

Sytuacja spo³eczno-gospodarcza w Ksiêstwie Warszawskim

Udzia³ polskich szwole¿erów w bitwie pod Somosierr± w Hiszpanii

Wojna z Austri± w 1809 r.

Upadek Ksiêstwa Warszawskiego

XXIX. Epoka napoleoñska. Uczeñ: 1) charakteryzuje walkê Francji o dominacjê w Europie; 2) przedstawia sukcesy i pora¿ki wewnêtrznej polityki Napoleona; 5) ocenia znaczenie epoki napoleoñskiej dla losów Francji i Europy.

 

 

 

 

 

 

 

kontrolne – tematyka, kryteria oceniania, terminy.

 

  • Tematy prac kontrolnych – obwi±zuje wybór jednego z zaproponowaæ

-Czy warto by³o walczyæ u boku Napoleona?

- Stanis³aw August Poniatowski, król patriota czy zdrajca?

- O¶wiecenie w Europie.

 

  • Kryteria oceny
  • Zebranie informacji – 2-3 strony A4
  • Kompozycja pracy – uporz±dkowany uk³ad i spójno¶æ
  • Bogata charakterystyka problemów
  • Samodzielne wnioski i podsumowanie pracy

ww. kryteria oceny odpowiadaj± kryteriom wymagañ na poziomach konieczne – bardzo dobre ( oceny dopuszczaj±cy – celuj±cy)

 

  • Termin z³o¿enia prac
  • Prace nale¿y sk³adaæ w terminie do 01.06.2022 ( u dyrektora szko³y)
  • W przypadku oceny negatywnej z pracy kontrolnej, poprawione prace nale¿y z³o¿yæ do 10.06..2022r.

 

 


Prowadz±cy kurs HIS4LATO2022 : Paulina Romiñska
Administrator Zaoczne Liceum w Lipuszu : Administrator Admin
Claroline © 2001 - 2013