Skrypt z historii dla Semestru V
Â
 „Poznaæ przesz³o¶æ” Program nauczania historii w zakresie podstawowym dla liceum ogólnokszta³c±cego i technikum, Robert ¦niegocki
Tre¶ci przedmiotu historia w podstawie programowej – zakres podstawowy
Cele kszta³cenia – wymagania ogólne I
. Chronologia historyczna. Uczeñ:
1) porz±dkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej oraz dziejów ojczystych;
2) dostrzega zmienno¶æ i dynamikê wydarzeñ w dziejach, a tak¿e ci±g³o¶æ procesów historycznych i cywilizacyjnych.
I. II. Analiza i interpretacja historyczna.
Uczeñ:
1) analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontek¶cie epok i dostrzega zale¿no¶ci pomiêdzy ró¿nymi dziedzinami ¿ycia spo³ecznego;
2) rozpoznaje rodzaje ¼róde³, ocenia przydatno¶æ ¼ród³a do wyja¶nienia problemu historycznego;
3) dostrzega mnogo¶æ perspektyw badawczych oraz ró¿norakie interpretacje historii i ich przyczyny; 4) ugruntowuje potrzebê poznawania przesz³o¶ci dla rozumienia wspó³czesnych mechanizmów spo³ecznych i kulturowych.
III. Tworzenie narracji historycznej.
Uczeñ:
1) tworzy narracjê historyczn± w ujêciu przekrojowym, jak i problemowym;
2) dostrzega problem i buduje argumentacjê, uwzglêdniaj±c ró¿ne aspekty procesu historycznego;
3) dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z ró¿nych ¼róde³ wiedzy
Â
Celem kszta³cenia ogólnego w liceum ogólnokszta³c±cym i technikum jest:
1) traktowanie uporz±dkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kszta³towania umiejêtno¶ci; 2) doskonalenie umiejêtno¶ci my¶lowo-jêzykowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formu³owanie pytañ i problemów, pos³ugiwanie siê kryteriami, uzasadnianie, wyja¶nianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, pos³ugiwanie siê przyk³adami itp.;
 3) rozwijanie osobistych zainteresowañ ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z ró¿nych dyscyplin;
4) zdobywanie umiejêtno¶ci formu³owania samodzielnych i przemy¶lanych s±dów, uzasadniania w³asnych i cudzych s±dów w procesie dialogu we wspólnocie dociekaj±cej;
5) ³±czenie zdolno¶ci krytycznego i logicznego my¶lenia z umiejêtno¶ciami wyobra¿eniowo-twórczymi;
6) rozwijanie wra¿liwo¶ci spo³ecznej, moralnej i estetycznej;
7) rozwijanie narzêdzi my¶lowych umo¿liwiaj±cych uczniom obcowanie z kultur± i jej rozumienie;             8) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania ¶wiata i zachêcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomo¶ci
 1) my¶lenie – rozumiane jako z³o¿ony proces umys³owy, polegaj±cy na tworzeniu nowych reprezentacji za pomoc± transformacji dostêpnych informacji, obejmuj±cej interakcjê wielu operacji umys³owych: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobra¿anie sobie, s±dzenie, rozwi±zywanie problemów, twórczo¶æ. Dziêki temu, ¿e uczniowie szko³y ponadpodstawowej ucz± siê równocze¶nie ró¿nych przedmiotów, mo¿liwe jest rozwijanie nastêpuj±cych typów my¶lenia: analitycznego, syntetycznego, logicznego, komputacyjnego, przyczynowo-skutkowego, kreatywnego, abstrakcyjnego; zachowanie ci±g³o¶ci kszta³cenia ogólnego rozwija zarówno my¶lenie percepcyjne, jak i my¶lenie pojêciowe. Synteza obu typów my¶lenia stanowi podstawê wszechstronnego rozwoju ucznia;
2) czytanie – umiejêtno¶æ ³±cz±ca zarówno rozumienie sensów, jak i znaczeñ symbolicznych wypowiedzi; kluczowa umiejêtno¶æ lingwistyczna i psychologiczna prowadz±ca do rozwoju osobowego, aktywnego uczestnictwa we wspólnocie, przekazywania do¶wiadczeñ miêdzy pokoleniami;
3) umiejêtno¶æ komunikowania siê w jêzyku ojczystym i w jêzykach obcych, zarówno w mowie, jak i w pi¶mie, to podstawowa umiejêtno¶æ spo³eczna, której podstaw± jest znajomo¶æ norm jêzykowych oraz tworzenie podstaw porozumienia siê w ró¿nych sytuacjach komunikacyjnych;
4) kreatywne rozwi±zywanie problemów z ró¿nych dziedzin ze ¶wiadomym wykorzystaniem metod i narzêdzi wywodz±cych siê z informatyki, w tym programowanie;
 5) umiejêtno¶æ sprawnego pos³ugiwania siê nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dba³o¶æ o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie siê w cyberprzestrzeni;
 6) umiejêtno¶æ samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz warto¶ciowania, rzetelnego korzystania ze ¼róde³;
7) nabywanie nawyków systematycznego uczenia siê, porz±dkowania zdobytej wiedzy i jej pog³êbiania;
8) umiejêtno¶æ wspó³pracy w grupie i podejmowania dzia³añ indywidualnych. Jak widaæ, podstawa przyk³ada du¿± wagê do rozwijania kompetencji jêzykowej i kompetencji komunikacyjnej
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Roczny plan pracy z historii dla  V semestru do programu nauczania „Poznaæ przesz³o¶æ”
Â
\
Lekcja |
Tytu³ rozdzia³u/tytu³ lekcji |
Liczba godzin |
Najwa¿niejsze tre¶ci |
Tre¶ci z podstawy programowej |
I. System wiedeñski w Europie |
||||
1. |
Kongres wiedeñski. Nowy i stary porz±dek w Europie. |
1 |
Powstanie w Belgii  |
XXX. Europa i ¶wiat po kongresie wiedeñskim. Uczeñ: 1) przedstawia decyzje kongresu wiedeñskiego w odniesieniu do Europy i ¶wiata, z uwzglêdnieniem podzia³u ziem polskich.  XXX. Europa i ¶wiat po kongresie wiedeñskim. Uczeñ: 2) opisuje funkcjonowanie systemu wiedeñskiego i charakteryzuje próby jego podwa¿enia.  |
2. |
Rewolucja przemys³owa |
1 |
|
XXX. Europa i ¶wiat po kongresie wiedeñskim. Uczeñ: 3) przedstawia przebieg rewolucji przemys³owej w Europie i Stanach Zjednoczonych oraz wskazuje jej najwa¿niejsze konsekwencje spo³eczno-gospodarcze. |
3. |
Nowe idee polityczne. Wiosna Ludów. |
1 |
 Â
Udzia³ Polaków we Wio¶nie Ludów |
XXX. Europa i ¶wiat po kongresie wiedeñskim. Uczeñ: 4) omawia najwa¿niejsze pr±dy kulturowe oraz nurty ideowe I po³. XIX w., uwzglêdniaj±c ich przedstawicieli.  5) wyja¶nia genezê i skutki Wiosny Ludów. |
II. Ziemie polskie w pierwszej po³owie XIX stulecia |
||||
4. |
System wiedeñski na ziemiach polskich. Królestwo Polskie. |
1 |
|
XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkañcy w latach 1815–1848. Uczeñ: 1) charakteryzuje sytuacjê polityczn±, spo³eczno-gospodarcz± i kulturow± Królestwa Polskiego, ziem zabranych, zaboru pruskiego i austriackiego. 2) charakteryzuje sytuacjê polityczn±, spo³eczno-gospodarcz± i kulturow± Królestwa Polskiego, ziem zabranych, zaboru pruskiego i austriackiego.  |
5. |
Powstanie listopadowe  |
1 |
|
XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkañcy w latach 1815–1848. Uczeñ: 2) wyja¶nia genezê powstania listopadowego i opisuje jego nastêpstwa; 3) opisuje dzia³ania w³adz powstañczych, charakter toczonych walk oraz miêdzynarodow± reakcjê na powstanie. |
6. |
Wielka Emigracja i konspiracja w kraju |
1 |
|
XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkañcy w latach 1815–1848. Uczeñ: 1) charakteryzuje sytuacjê polityczn±, spo³eczno-gospodarcz± i kulturow± Królestwa Polskiego, ziem zabranych, zaboru pruskiego i austriackiego; 2) wyja¶nia genezê powstania listopadowego i opisuje jego nastêpstwa. |
7. |
Wiosna Ludów na ziemiach polskich |
1 |
|
XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkañcy w latach 1815–1848. Uczeñ: 4) wyja¶nia okoliczno¶ci wybuchu powstania krakowskiego i opisuje jego skutki, z uwzglêdnieniem tzw. rabacji galicyjskiej; 5) opisuje nastêpstwa Wiosny Ludów na ziemiach polskich i przedstawia udzia³ Polaków w Wio¶nie Ludów w Europie. |
8. |
Kultura polskiego romantyzmu |
1 |
|
XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkañcy w latach 1815–1848. Uczeñ: 6) rozpoznaje i charakteryzuje dorobek kultury polskiej I po³. XIX w. |
III. Europa i ¶wiat w drugiej po³owie XIX wieku |
||||
9. |
Od wojny krymskiej do zjednoczenia W³och |
1 |
|
XXX. Europa i ¶wiat po kongresie wiedeñskim. Uczeñ: 6) charakteryzuje wojnê krymsk± i jej nastêpstwa; XXXIII. Europa i ¶wiat w II po³owie XIX i na pocz±tku XX w. Uczeñ: 1) porównuje procesy zjednoczeniowe W³och i Niemiec w XIX w. |
10. |
Zjednoczenie Niemiec |
1 |
|
XXXIII. Europa i ¶wiat w II po³owie XIX i na pocz±tku XX w. Uczeñ: 1) porównuje procesy zjednoczeniowe W³och i Niemiec w XIX w. |
11. |
Stany Zjednoczone w XIX w. Ekspansja kolonialna |
1 |
|
XXXIII. Europa i ¶wiat w II po³owie XIX i na pocz±tku XX w. Uczeñ: 2) wyja¶nia przyczyny i skutki wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych. XXXIV. Przemiany gospodarcze i spo³eczne. Nowe pr±dy ideowe. Uczeñ: 1) przedstawia przemiany gospodarcze w Europie i ¶wiecie, wymienia najwa¿niejsze odkrycia naukowe i dokonania techniczne; charakteryzuje procesy migracyjne. |
12 |
Postêp naukowy i techniczny |
1 |
|
XXXIV. Przemiany gospodarcze i spo³eczne. Nowe pr±dy ideowe. Uczeñ: 1) przedstawia przemiany gospodarcze w Europie i na ¶wiecie, wymienia najwa¿niejsze odkrycia naukowe i dokonania techniczne; charakteryzuje procesy migracyjne. |
13. |
Nowe ideologie i ruchy spo³eczne .Epoka pozytywizmu. |
1 |
|
XXXIV. Przemiany gospodarcze i spo³eczne. Nowe pr±dy ideowe. Uczeñ: 2) charakteryzuje nowe pr±dy ideowe i kulturowe, ruch emancypacyjny kobiet, przemiany obyczajowe i pocz±tki kultury masowej; 3) wyja¶nia procesy demokratyzacji ustrojów pañstw Europy Zachodniej; 4) charakteryzuje ró¿ne formy zorganizowanej dzia³alno¶ci robotników. |
IV. Ziemie polskie w drugiej po³owie XIX wieku |
||||
14. |
Powstanie styczniowe |
1 |
|
XXXII. Powstanie styczniowe i jego nastêpstwa. Uczeñ: 1) wyja¶nia genezê powstania styczniowego i opisuje jego nastêpstwa; 2) opisuje dzia³ania w³adz powstañczych, charakter toczonych walk oraz miêdzynarodow± reakcjê na powstanie; 3) charakteryzuje organizacjê polskiego pañstwa podziemnego w okresie powstania styczniowego, z uwzglêdnieniem roli jego przywódców, w tym Romualda Traugutta. |
15. |
Zabór rosyjski po powstaniu styczniowym |
1 |
|
XXXII. Powstanie styczniowe i jego nastêpstwa. Uczeñ: 1) wyja¶nia genezê powstania styczniowego i opisuje jego nastêpstwa; 4) przedstawia problem uw³aszczenia ch³opów w zaborze rosyjskim oraz porównuje z procesem uw³aszczeniowym w pozosta³ych zaborach; XXXV. Ziemie polskie pod zaborami w II po³owie XIX i na pocz±tku XX w. Uczeñ: 1) wyja¶nia cele i porównuje metody polityki zaborców wobec mieszkañców ziem dawnej Rzeczypospolitej (w tym ziem zabranych) – rusyfikacja, germanizacja, autonomia galicyjska; 3) charakteryzuje postawy spo³eczeñstwa polskiego w stosunku do zaborców. |
16 |
Sytuacja w zaborze pruskim i austriackim |
1 |
|
XXXV. Ziemie polskie pod zaborami w II po³owie XIX i na pocz±tku XX w. Uczeñ: 1) wyja¶nia cele i porównuje metody polityki zaborców wobec mieszkañców ziem dawnej Rzeczypospolitej (w tym ziem zabranych) – rusyfikacja, germanizacja, autonomia galicyjska; 3) charakteryzuje postawy spo³eczeñstwa polskiego w stosunku do zaborców; 5) rozpoznaje przejawy odradzania siê polsko¶ci na Górnym ¦l±sku, Warmii i Mazurach. |
Â
Â
Prace kontrolne – tematyka, kryteria oceniania, terminy.
Â
Â
- Kryteria oceny
- Zebranie informacji – 2-3 strony A4
- Kompozycja pracy – uporz±dkowany uk³ad i spójno¶æ
- Bogata charakterystyka problemów
- Samodzielne wnioski i podsumowanie pracy
ww. kryteria oceny odpowiadaj± kryteriom wymagañ na poziomach konieczne – bardzo dobre ( oceny dopuszczaj±cy – celuj±cy)
Â
- Termin z³o¿enia prac
- Prace nale¿y sk³adaæ w terminie do 15.12.2022( u dyrektora szko³y)
- W przypadku oceny negatywnej z pracy kontrolnej, poprawione prace nale¿y z³o¿yæ do 10.01..2023r.
Â
Â
- Tematy prac kontrolnych – obwi±zuje wybór jednego z zaproponowaæ
Â
Â
1.Przedstaw decyzje kongresu wiedeñskiego w odniesieniu do Europy i ¶wiata, z uwzglêdnieniem podzia³u ziem polskich.
Â
2.Wyja¶nij  genezê powstania styczniowego i opisz jego nastêpstwa.
Â
3.Przedstaw przemiany gospodarcze w Europie i na ¶wiecie w XIX wieku,