HISTORIA5ZIMA2022

HIS5ZIMA2022
Paulina Romiñska

Opis kursu

Opis

Skrypt z historii dla Semestru  V

 

 „Poznaæ przesz³o¶æ”  Program nauczania historii w zakresie podstawowym dla liceum ogólnokszta³c±cego i technikum, Robert ¦niegocki

Tre¶ci przedmiotu historia w podstawie programowej – zakres podstawowy

Cele kszta³cenia – wymagania ogólne I

. Chronologia historyczna. Uczeñ:

1) porz±dkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej oraz dziejów ojczystych;

2) dostrzega zmienno¶æ i dynamikê wydarzeñ w dziejach, a tak¿e ci±g³o¶æ procesów historycznych i cywilizacyjnych.

I. II. Analiza i interpretacja historyczna.

Uczeñ:

1) analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontek¶cie epok i dostrzega zale¿no¶ci pomiêdzy ró¿nymi dziedzinami ¿ycia spo³ecznego;

2) rozpoznaje rodzaje ¼róde³, ocenia przydatno¶æ ¼ród³a do wyja¶nienia problemu historycznego;

3) dostrzega mnogo¶æ perspektyw badawczych oraz ró¿norakie interpretacje historii i ich przyczyny; 4) ugruntowuje potrzebê poznawania przesz³o¶ci dla rozumienia wspó³czesnych mechanizmów spo³ecznych i kulturowych.

III. Tworzenie narracji historycznej.

Uczeñ:

1) tworzy narracjê historyczn± w ujêciu przekrojowym, jak i problemowym;

2) dostrzega problem i buduje argumentacjê, uwzglêdniaj±c ró¿ne aspekty procesu historycznego;

3) dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z ró¿nych ¼róde³ wiedzy

 

Celem kszta³cenia ogólnego w liceum ogólnokszta³c±cym i technikum jest:

1) traktowanie uporz±dkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kszta³towania umiejêtno¶ci; 2) doskonalenie umiejêtno¶ci my¶lowo-jêzykowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formu³owanie pytañ i problemów, pos³ugiwanie siê kryteriami, uzasadnianie, wyja¶nianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, pos³ugiwanie siê przyk³adami itp.;

 3) rozwijanie osobistych zainteresowañ ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z ró¿nych dyscyplin;

4) zdobywanie umiejêtno¶ci formu³owania samodzielnych i przemy¶lanych s±dów, uzasadniania w³asnych i cudzych s±dów w procesie dialogu we wspólnocie dociekaj±cej;

5) ³±czenie zdolno¶ci krytycznego i logicznego my¶lenia z umiejêtno¶ciami wyobra¿eniowo-twórczymi;

6) rozwijanie wra¿liwo¶ci spo³ecznej, moralnej i estetycznej;

7) rozwijanie narzêdzi my¶lowych umo¿liwiaj±cych uczniom obcowanie z kultur± i jej rozumienie;              8) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania ¶wiata i zachêcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomo¶ci

 1) my¶lenie – rozumiane jako z³o¿ony proces umys³owy, polegaj±cy na tworzeniu nowych reprezentacji za pomoc± transformacji dostêpnych informacji, obejmuj±cej interakcjê wielu operacji umys³owych: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobra¿anie sobie, s±dzenie, rozwi±zywanie problemów, twórczo¶æ. Dziêki temu, ¿e uczniowie szko³y ponadpodstawowej ucz± siê równocze¶nie ró¿nych przedmiotów, mo¿liwe jest rozwijanie nastêpuj±cych typów my¶lenia: analitycznego, syntetycznego, logicznego, komputacyjnego, przyczynowo-skutkowego, kreatywnego, abstrakcyjnego; zachowanie ci±g³o¶ci kszta³cenia ogólnego rozwija zarówno my¶lenie percepcyjne, jak i my¶lenie pojêciowe. Synteza obu typów my¶lenia stanowi podstawê wszechstronnego rozwoju ucznia;

2) czytanie – umiejêtno¶æ ³±cz±ca zarówno rozumienie sensów, jak i znaczeñ symbolicznych wypowiedzi; kluczowa umiejêtno¶æ lingwistyczna i psychologiczna prowadz±ca do rozwoju osobowego, aktywnego uczestnictwa we wspólnocie, przekazywania do¶wiadczeñ miêdzy pokoleniami;

3) umiejêtno¶æ komunikowania siê w jêzyku ojczystym i w jêzykach obcych, zarówno w mowie, jak i w pi¶mie, to podstawowa umiejêtno¶æ spo³eczna, której podstaw± jest znajomo¶æ norm jêzykowych oraz tworzenie podstaw porozumienia siê w ró¿nych sytuacjach komunikacyjnych;

4) kreatywne rozwi±zywanie problemów z ró¿nych dziedzin ze ¶wiadomym wykorzystaniem metod i narzêdzi wywodz±cych siê z informatyki, w tym programowanie;

 5) umiejêtno¶æ sprawnego pos³ugiwania siê nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dba³o¶æ o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie siê w cyberprzestrzeni;

 6) umiejêtno¶æ samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz warto¶ciowania, rzetelnego korzystania ze ¼róde³;

7) nabywanie nawyków systematycznego uczenia siê, porz±dkowania zdobytej wiedzy i jej pog³êbiania;

8) umiejêtno¶æ wspó³pracy w grupie i podejmowania dzia³añ indywidualnych. Jak widaæ, podstawa przyk³ada du¿± wagê do rozwijania kompetencji jêzykowej i kompetencji komunikacyjnej

 

 

 

 

 

 

 

Roczny plan pracy z historii dla  V semestru do programu nauczania „Poznaæ przesz³o¶æ”

 

\

Lekcja

Tytu³ rozdzia³u/tytu³ lekcji

Liczba godzin

Najwa¿niejsze tre¶ci

Tre¶ci z podstawy programowej

I. System wiedeñski w Europie

1.

Kongres wiedeñski. Nowy i stary porz±dek w Europie.

1

  • Cele polityczne kongresu wiedeñskiego
  • Zasady ustanowione na kongresie wiedeñskim (restauracja, legitymizm, równowaga europejska) i ustalenia dotycz±ce granic pañstw europejskich
  • ¦wiête Przymierze
  • Uzyskanie niepodleg³o¶ci przez hiszpañskie i portugalskie kolonie w Ameryce £aciñskiej
  • • Ruch zjednoczenia narodowego W³och (risorgimento)
  • • D±¿enia zjednoczeniowe w rozbitych politycznie Niemczech
  • • Powstanie dekabrystów
  • • Wyzwolenie Grecji spod panowania osmañskiego
  • • Rewolucja lipcowa we Francji

Powstanie w Belgii

 

XXX. Europa i ¶wiat po kongresie wiedeñskim. Uczeñ:

1) przedstawia decyzje kongresu wiedeñskiego w odniesieniu do Europy i ¶wiata, z uwzglêdnieniem podzia³u ziem polskich.

 XXX. Europa i ¶wiat po kongresie wiedeñskim. Uczeñ:

2) opisuje funkcjonowanie systemu wiedeñskiego i charakteryzuje próby jego podwa¿enia.

 

2.

Rewolucja przemys³owa

1

  • Rewolucja agrarna i industrializacja krajów europejskich
  • Rozwój komunikacji i transportu
  • Stany Zjednoczone wa¿nym o¶rodkiem rewolucji przemys³owej
  • Skutki rewolucji przemys³owej

XXX. Europa i ¶wiat po kongresie wiedeñskim. Uczeñ:

3) przedstawia przebieg rewolucji przemys³owej w Europie i Stanach Zjednoczonych oraz wskazuje jej najwa¿niejsze konsekwencje spo³eczno-gospodarcze.

3.

Nowe idee polityczne. Wiosna Ludów.

1

  • Narodziny nowych nurtów politycznych (konserwatyzm, liberalizm, socjalizm utopijny i komunizm)
  • Ideologie liberalizmu i konserwatyzmu
  • Kszta³towanie siê ruchu robotniczego
  • Ideologia socjalizmu utopijnego i komunizmu

 

 

  • • Geneza Wiosny Ludów
  • • Rewolucja lutowa i zmiany ustrojowe we Francji
  • • Rewolucja wiedeñska
  • • Powstanie wêgierskie
  • • Powstania i rewolucje w Prusach i krajach niemieckich
  • • Rewolucje i powstania w pañstwach w³oskich
  • • Skutki Wiosny Ludów

Udzia³ Polaków we Wio¶nie Ludów

XXX. Europa i ¶wiat po kongresie wiedeñskim. Uczeñ:

4) omawia najwa¿niejsze pr±dy kulturowe oraz nurty ideowe I po³. XIX w., uwzglêdniaj±c ich przedstawicieli.

 

5) wyja¶nia genezê i skutki Wiosny Ludów.

II. Ziemie polskie w pierwszej po³owie XIX stulecia

4.

System wiedeñski na ziemiach polskich. Królestwo Polskie.

1

  • Nowy podzia³ ziem polskich
  • Ziemie polskie pod panowaniem Prus (Wielkie Ksiêstwo Poznañskie, Prusy Zachodnie, ¦l±sk, Warmia)
  • Sytuacja spo³eczna i gospodarcza w zaborze pruskim
  • Królestwo Galicji i Lodomerii oraz Rzeczpospolita Krakowska
  • Ziemie zabrane
  • Ustrój Królestwa Polskiego
  • Sytuacja spo³eczna i gospodarcza w Kongresówce
  • Dzia³alno¶æ legalnej opozycji
  • Tworzenie pierwszych nielegalnych organizacji o charakterze patriotycznym

XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkañcy w latach 1815–1848. Uczeñ:

1) charakteryzuje sytuacjê polityczn±, spo³eczno-gospodarcz± i kulturow± Królestwa Polskiego, ziem zabranych, zaboru pruskiego i austriackiego.

2) charakteryzuje sytuacjê polityczn±, spo³eczno-gospodarcz± i kulturow± Królestwa Polskiego, ziem zabranych, zaboru pruskiego i austriackiego.

 

5.

Powstanie listopadowe

 

1

  • Przyczyny wybuchu powstania listopadowego
  • Powstanie listopadowe w Królestwie Polskim i na ziemiach zabranych
  • Skutki powstania listopadowego i reakcje innych pañstw europejskich na powstanie listopadowe

XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkañcy w latach 1815–1848. Uczeñ:

2) wyja¶nia genezê powstania listopadowego i opisuje jego nastêpstwa; 3) opisuje dzia³ania w³adz powstañczych, charakter toczonych walk oraz miêdzynarodow± reakcjê na powstanie.

6.

Wielka Emigracja i konspiracja w kraju

1

  • Wielka Emigracja po powstaniu listopadowym
  • Stronnictwa polityczne Wielkiej Emigracji
  • Organizacje spiskowe na ziemiach polskich w latach 30. i 40. XIX w.

XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkañcy w latach 1815–1848. Uczeñ:

1) charakteryzuje sytuacjê polityczn±, spo³eczno-gospodarcz± i kulturow± Królestwa Polskiego, ziem zabranych, zaboru pruskiego i austriackiego;

2) wyja¶nia genezê powstania listopadowego i opisuje jego nastêpstwa.

7.

Wiosna Ludów na ziemiach polskich

1

  • Rabacja galicyjska
  • Powstanie krakowskie w 1846 r.
  • Wiosna Ludów w Wielkopolsce
  • Wiosna Ludów w Galicji
  • Reakcje na wydarzenia Wiosny Ludów w Wielkopolsce na ¦l±sku, Warmii i Mazurach

XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkañcy w latach 1815–1848. Uczeñ:

4) wyja¶nia okoliczno¶ci wybuchu powstania krakowskiego i opisuje jego skutki, z uwzglêdnieniem tzw. rabacji galicyjskiej;

5) opisuje nastêpstwa Wiosny Ludów na ziemiach polskich i przedstawia udzia³ Polaków w Wio¶nie Ludów w Europie.

8.

Kultura polskiego romantyzmu

1

  • Polski romantyzm w literaturze, muzyce i sztuce
  • Romantyzm w Europie
  • Polska nauka i o¶wiata w pierwszej po³owie XIX w.

XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkañcy w latach 1815–1848. Uczeñ:

6) rozpoznaje i charakteryzuje dorobek kultury polskiej I po³. XIX w.

III. Europa i ¶wiat w drugiej po³owie XIX wieku

9.

Od wojny krymskiej do zjednoczenia W³och

1

  • Wojna krymska i jej nastêpstwa
  • Dwie koncepcje zjednoczenia W³och
  • Przebieg zjednoczenia W³och
  • Wp³yw sytuacji miêdzynarodowej na proces jednoczenia W³och

XXX. Europa i ¶wiat po kongresie wiedeñskim. Uczeñ:

6) charakteryzuje wojnê krymsk± i jej nastêpstwa;

XXXIII. Europa i ¶wiat w II po³owie XIX i na pocz±tku XX w. Uczeñ:

1) porównuje procesy zjednoczeniowe W³och i Niemiec w XIX w.

10.

Zjednoczenie Niemiec

1

  • Polityka zjednoczeniowa Bismarcka
  • Powstanie Austro-Wêgier
  • Wojna Niemiec z Francj±
  • Komuna Paryska i wprowadzenie republiki we Francji 

XXXIII. Europa i ¶wiat w II po³owie XIX i na pocz±tku XX w. Uczeñ:

1) porównuje procesy zjednoczeniowe W³och i Niemiec w XIX w.

11.

Stany Zjednoczone w XIX w. Ekspansja kolonialna

1

  • Kszta³towanie siê ustroju i spo³eczeñstwa Stanów Zjednoczonych 
  • Geneza wojny secesyjnej i kwestia niewolnictwa
  • Wojna secesyjna i jej skutki
  • Znaczenie emigracji dla rozwoju Stanów Zjednoczonych
  • Przyczyny ekspansji kolonialnej mocarstw europejskich, Stanów Zjednoczonych i Japonii
  • Kolonizacja Afryki
  • Kolonializm w Azji
  • Polityka Europejczyków  w koloniach
  • Konflikty kolonialne – rywalizacja mocarstw i bunty rdzennej ludno¶ci

XXXIII. Europa i ¶wiat w II po³owie XIX i na pocz±tku XX w. Uczeñ:

2) wyja¶nia przyczyny i skutki wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych.

XXXIV. Przemiany gospodarcze i spo³eczne. Nowe pr±dy ideowe. Uczeñ:

1) przedstawia przemiany gospodarcze w Europie i ¶wiecie, wymienia najwa¿niejsze odkrycia naukowe i dokonania techniczne; charakteryzuje procesy migracyjne.

12

Postêp naukowy i techniczny

1

  • Rozwój nauki i epokowe odkrycia
  • Postêp techniczny i prze³omowe wynalazki
  • Wp³yw postêpu technicznego na ¿ycie codzienne
  • Zmiany ludno¶ciowe w Europie i na ¶wiecie

XXXIV. Przemiany gospodarcze i spo³eczne. Nowe pr±dy ideowe. Uczeñ:

1) przedstawia przemiany gospodarcze w Europie i na ¶wiecie, wymienia najwa¿niejsze odkrycia naukowe i dokonania techniczne; charakteryzuje procesy migracyjne.

13.

Nowe ideologie i ruchy spo³eczne .Epoka pozytywizmu.

1

  • Demokratyzacja ustrojowa w krajach Europy Zachodniej
  • Socjalizm, anarchizm i zwi±zki zawodowe
  • Chrze¶cijañska nauka spo³eczna
  • Geneza i pocz±tki nacjonalizmu
  • Ruch na rzecz równouprawnienia kobiet
  • Pozytywizm w literaturze
  • Malarstwo, rze¼ba  i architektura II po³owy XIX w. i pocz±tków XX w.
  • Dynamiczny rozwój muzyki i nowego medium – kinematografii
  • Powstanie kultury masowej
  • Upowszechnienie sportu i turystyki oraz odrodzenie idei olimpizmu

XXXIV. Przemiany gospodarcze i spo³eczne. Nowe pr±dy ideowe. Uczeñ:

2) charakteryzuje nowe pr±dy ideowe i kulturowe, ruch emancypacyjny kobiet, przemiany obyczajowe i pocz±tki kultury masowej;

3) wyja¶nia procesy demokratyzacji ustrojów pañstw Europy Zachodniej;

4) charakteryzuje ró¿ne formy zorganizowanej dzia³alno¶ci robotników.

IV. Ziemie polskie w drugiej po³owie XIX wieku

14.

Powstanie styczniowe

1

  • Geneza powstania styczniowego w Królestwie Polskim
  • Przebieg powstania styczniowego i charakterystyka dzia³añ
  • Reakcje miêdzynarodowe na powstanie styczniowe

XXXII. Powstanie styczniowe i jego nastêpstwa. Uczeñ:

1) wyja¶nia genezê powstania styczniowego i opisuje jego nastêpstwa; 2) opisuje dzia³ania w³adz powstañczych, charakter toczonych walk oraz miêdzynarodow± reakcjê na powstanie; 3) charakteryzuje organizacjê polskiego pañstwa podziemnego w okresie powstania styczniowego, z uwzglêdnieniem roli jego przywódców, w tym Romualda Traugutta.

15.

Zabór rosyjski po powstaniu styczniowym

1

  • Przyczyny upadku powstania styczniowego
  • Znaczenie powstania styczniowego
  • Represje wobec Polaków po upadku powstania styczniowego
  • Postawy Polaków wobec zaborców w okresie popowstaniowym

XXXII. Powstanie styczniowe i jego nastêpstwa. Uczeñ:

1) wyja¶nia genezê powstania styczniowego i opisuje jego nastêpstwa; 4) przedstawia problem uw³aszczenia ch³opów w zaborze rosyjskim oraz porównuje z procesem uw³aszczeniowym w pozosta³ych zaborach;

XXXV. Ziemie polskie pod zaborami w II po³owie XIX i na pocz±tku XX w. Uczeñ: 1) wyja¶nia cele i porównuje metody polityki zaborców wobec mieszkañców ziem dawnej Rzeczypospolitej (w tym ziem zabranych) – rusyfikacja, germanizacja, autonomia galicyjska;

3) charakteryzuje postawy spo³eczeñstwa polskiego w stosunku do zaborców.

16

Sytuacja w zaborze pruskim i austriackim

1

  • Germanizacyjna polityka w³adz niemieckich
  • Postawy Polaków wobec germanizacji
  • Polityka w³adz austriackich i postawy Polaków wobec niej
  • Autonomia galicyjska

XXXV. Ziemie polskie pod zaborami w II po³owie XIX i na pocz±tku XX w. Uczeñ: 1) wyja¶nia cele i porównuje metody polityki zaborców wobec mieszkañców ziem dawnej Rzeczypospolitej (w tym ziem zabranych) – rusyfikacja, germanizacja, autonomia galicyjska;

3) charakteryzuje postawy spo³eczeñstwa polskiego w stosunku do zaborców;

5) rozpoznaje przejawy odradzania siê polsko¶ci na Górnym ¦l±sku, Warmii i Mazurach.

 

 

Prace kontrolne – tematyka, kryteria oceniania, terminy.

 

 

  • Kryteria oceny
  • Zebranie informacji – 2-3 strony A4
  • Kompozycja pracy – uporz±dkowany uk³ad i spójno¶æ
  • Bogata charakterystyka problemów
  • Samodzielne wnioski i podsumowanie pracy

ww. kryteria oceny odpowiadaj± kryteriom wymagañ na poziomach konieczne – bardzo dobre ( oceny dopuszczaj±cy – celuj±cy)

 

  • Termin z³o¿enia prac
  • Prace nale¿y sk³adaæ w terminie do 15.12.2022( u dyrektora szko³y)
  • W przypadku oceny negatywnej z pracy kontrolnej, poprawione prace nale¿y z³o¿yæ do 10.01..2023r.

 

 

  • Tematy prac kontrolnych – obwi±zuje wybór jednego z zaproponowaæ

 

 

1.Przedstaw decyzje kongresu wiedeñskiego w odniesieniu do Europy i ¶wiata, z uwzglêdnieniem podzia³u ziem polskich.

 

2.Wyja¶nij  genezê powstania styczniowego i opisz jego nastêpstwa.

 

3.Przedstaw przemiany gospodarcze w Europie i na ¶wiecie w  XIX wieku,


Prowadz±cy kurs HIS5ZIMA2022 : Paulina Romiñska
Administrator Zaoczne Liceum w Lipuszu : Administrator Admin
Claroline © 2001 - 2013