HISTORIA6LATO2023

HIS6LATO2023
Paulina Romiñska

Opis kursu

Opis

Skrypt z historii dla Semestru VI

 „Poznaæ przesz³o¶æ”  Program nauczania historii w zakresie podstawowym dla liceum ogólnokszta³c±cego i technikum, Robert ¦niegocki

Tre¶ci przedmiotu historia w podstawie programowej – zakres podstawowy

Cele kszta³cenia – wymagania ogólne I

. Chronologia historyczna. Uczeñ:

1) porz±dkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej oraz dziejów ojczystych;

2) dostrzega zmienno¶æ i dynamikê wydarzeñ w dziejach, a tak¿e ci±g³o¶æ procesów historycznych i cywilizacyjnych.

I. II. Analiza i interpretacja historyczna.

Uczeñ:

1) analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontek¶cie epok i dostrzega zale¿no¶ci pomiêdzy ró¿nymi dziedzinami ¿ycia spo³ecznego;

2) rozpoznaje rodzaje ¼róde³, ocenia przydatno¶æ ¼ród³a do wyja¶nienia problemu historycznego;

3) dostrzega mnogo¶æ perspektyw badawczych oraz ró¿norakie interpretacje historii i ich przyczyny; 4) ugruntowuje potrzebê poznawania przesz³o¶ci dla rozumienia wspó³czesnych mechanizmów spo³ecznych i kulturowych.

III. Tworzenie narracji historycznej.

Uczeñ:

1) tworzy narracjê historyczn± w ujêciu przekrojowym, jak i problemowym;

2) dostrzega problem i buduje argumentacjê, uwzglêdniaj±c ró¿ne aspekty procesu historycznego;

3) dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z ró¿nych ¼róde³ wiedzy

 

Celem kszta³cenia ogólnego w liceum ogólnokszta³c±cym i technikum jest:

1) traktowanie uporz±dkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kszta³towania umiejêtno¶ci; 2) doskonalenie umiejêtno¶ci my¶lowo-jêzykowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formu³owanie pytañ i problemów, pos³ugiwanie siê kryteriami, uzasadnianie, wyja¶nianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, pos³ugiwanie siê przyk³adami itp.;

 3) rozwijanie osobistych zainteresowañ ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z ró¿nych dyscyplin;

4) zdobywanie umiejêtno¶ci formu³owania samodzielnych i przemy¶lanych s±dów, uzasadniania w³asnych i cudzych s±dów w procesie dialogu we wspólnocie dociekaj±cej;

5) ³±czenie zdolno¶ci krytycznego i logicznego my¶lenia z umiejêtno¶ciami wyobra¿eniowo-twórczymi;

6) rozwijanie wra¿liwo¶ci spo³ecznej, moralnej i estetycznej;

7) rozwijanie narzêdzi my¶lowych umo¿liwiaj±cych uczniom obcowanie z kultur± i jej rozumienie;              8) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania ¶wiata i zachêcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomo¶ci

 1) my¶lenie – rozumiane jako z³o¿ony proces umys³owy, polegaj±cy na tworzeniu nowych reprezentacji za pomoc± transformacji dostêpnych informacji, obejmuj±cej interakcjê wielu operacji umys³owych: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobra¿anie sobie, s±dzenie, rozwi±zywanie problemów, twórczo¶æ. Dziêki temu, ¿e uczniowie szko³y ponadpodstawowej ucz± siê równocze¶nie ró¿nych przedmiotów, mo¿liwe jest rozwijanie nastêpuj±cych typów my¶lenia: analitycznego, syntetycznego, logicznego, komputacyjnego, przyczynowo-skutkowego, kreatywnego, abstrakcyjnego; zachowanie ci±g³o¶ci kszta³cenia ogólnego rozwija zarówno my¶lenie percepcyjne, jak i my¶lenie pojêciowe. Synteza obu typów my¶lenia stanowi podstawê wszechstronnego rozwoju ucznia;

2) czytanie – umiejêtno¶æ ³±cz±ca zarówno rozumienie sensów, jak i znaczeñ symbolicznych wypowiedzi; kluczowa umiejêtno¶æ lingwistyczna i psychologiczna prowadz±ca do rozwoju osobowego, aktywnego uczestnictwa we wspólnocie, przekazywania do¶wiadczeñ miêdzy pokoleniami;

3) umiejêtno¶æ komunikowania siê w jêzyku ojczystym i w jêzykach obcych, zarówno w mowie, jak i w pi¶mie, to podstawowa umiejêtno¶æ spo³eczna, której podstaw± jest znajomo¶æ norm jêzykowych oraz tworzenie podstaw porozumienia siê w ró¿nych sytuacjach komunikacyjnych;

4) kreatywne rozwi±zywanie problemów z ró¿nych dziedzin ze ¶wiadomym wykorzystaniem metod i narzêdzi wywodz±cych siê z informatyki, w tym programowanie;

 5) umiejêtno¶æ sprawnego pos³ugiwania siê nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dba³o¶æ o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie siê w cyberprzestrzeni;

 6) umiejêtno¶æ samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz warto¶ciowania, rzetelnego korzystania ze ¼róde³;

7) nabywanie nawyków systematycznego uczenia siê, porz±dkowania zdobytej wiedzy i jej pog³êbiania;

8) umiejêtno¶æ wspó³pracy w grupie i podejmowania dzia³añ indywidualnych. Jak widaæ, podstawa przyk³ada du¿± wagê do rozwijania kompetencji jêzykowej i kompetencji komunikacyjnej

Semestralny plan pracy z historii dla grupy IV B  do programu nauczania „Poznaæ przesz³o¶æ”

 

Semestr IV– 16 godzin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kontrolne – tematyka, kryteria oceniania, terminy.

 

1.

Gospodarka i spo³eczeñstwo ziem polskich

1

Praca organiczna i praca u podstaw

Rolnictwo w trzech zaborach

Rozwój przemys³u na ziemiach polskich

Przemiany demograficzne i spo³eczne

Rozwój miast polskich w II po³owie XIX w.

Asymilacja ¯ydów

Rozwój ruchu emancypacyjnego

XXXV. Ziemie polskie pod zaborami w II po³owie XIX i na pocz±tku XX w. Uczeñ: 3) charakteryzuje postawy spo³eczeñstwa polskiego w stosunku do zaborców;

4) charakteryzuje proces formowania siê nowoczesnej ¶wiadomo¶ci narodowej Polaków i innych grup narodowych zamieszkuj±cych tereny dawnej Rzeczypospolitej; dostrzega znaczenie jêzyka, wiary, edukacji dla podtrzymania ¶wiadomo¶ci narodowej.

2.

Nowe nurty polityczne

1

Ruch socjalistyczny na ziemiach polskich

Kszta³towanie siê ruchu narodowego

Rozwój ruchu ludowego na ziemiach polskich

Rewolucja w latach 1905–1907 w Rosji

Skutki rewolucji z lat 1905–1907 dla Królestwa Polskiego

XXXV. Ziemie polskie pod zaborami w II po³owie XIX i na pocz±tku XX w. Uczeñ: 6) przedstawia genezê nowoczesnych ruchów politycznych (socjalizm, ruch ludowy, ruch narodowy), z uwzglêdnieniem ich przedstawicieli, w tym: Wincentego Witosa, Ignacego Daszyñskiego, Romana Dmowskiego, Józefa Pi³sudskiego i Wojciecha Korfantego; 7) wyja¶nia genezê, charakter i skutki rewolucji w latach 1905–1907 w Królestwie Polskim.

3.

Polska kultura i nauka prze³omu XIX i XX w.

1

Polski pozytywizm

Rola historii w polskiej kulturze

M³oda Polska w literaturze, muzyce, sztuce i architekturze

Polska nauka w drugiej po³owie XIX w.

XXXV. Ziemie polskie pod zaborami w II po³owie XIX i na pocz±tku XX w. Uczeñ: 4) charakteryzuje proces formowania siê nowoczesnej ¶wiadomo¶ci narodowej Polaków i innych grup narodowych zamieszkuj±cych tereny dawnej Rzeczypospolitej; dostrzega znaczenie jêzyka, wiary, edukacji dla podtrzymania ¶wiadomo¶ci narodowej; XXXVI. Kultura i nauka polska w II po³owie XIX i na pocz±tku XX w. Uczeñ:

1) wyja¶nia specyfikê polskiego pozytywizmu oraz twórczo¶ci m³odopolskiej;

2) rozpoznaje dorobek kultury polskiej doby pozytywizmu i M³odej Polski;

3) wskazuje przyk³ady najwybitniejszych dzie³ tworzonych „ku pokrzepieniu serc”; 4) rozpoznaje najwa¿niejszych ludzi nauki oraz omawia ich dokonania.

V. I wojna ¶wiatowa

4.

Przyczyny konfliktu

1

Uk³ad si³ politycznych w polityce ¶wiatowej na prze³omie XIX i XX w.

Powstanie sojuszy: trójprzymierza i trójporozumienia

Wojna rosyjsko-japoñska i jej konsekwencje

Sytuacja polityczna na Ba³kanach na pocz±tku XX w.

Przyczyny wybuchu I wojny ¶wiatowej

Plan i próba realizacji planu wojny b³yskawicznej

Wojna pozycyjna w latach 1914–1918 na frontach: zachodnim, wschodnim, ba³kañskim i w³oskim

Nowe rodzaje broni i innowacje w sposobach walki

Bitwa pod Verdun – przebieg, skutki i pamiêæ

XXXVII. I wojna ¶wiatowa. Uczeñ:

1) wyja¶nia po¶rednie i bezpo¶rednie przyczyny wybuchu wojny, z uwzglêdnieniem procesu powstawania dwóch przeciwstawnych systemów sojuszy.

 

) wyja¶nia po¶rednie i bezpo¶rednie przyczyny wybuchu wojny, z uwzglêdnieniem procesu powstawania dwóch przeciwstawnych systemów sojuszy;

2) opisuje charakter dzia³añ wojennych na ró¿nych frontach.

5.

Rewolucje w Rosji

1

Sytuacja spo³eczno-gospodarcza w Rosji podczas przed³u¿aj±cej siê wojny

Rewolucja lutowa i obalenie caratu

Okres dwuw³adzy

Rosyjskie stronnictwa polityczne

Rewolucja pa¼dziernikowa

Wojna domowa i próba interwencji pañstw ententy

Zmiany ustrojowe i prawne w Rosji po rewolucji

XXXVII. I wojna ¶wiatowa. Uczeñ:

4) przedstawia przyczyny i skutki rewolucji lutowej i pa¼dziernikowej w Rosji.

6.

Polacy na frontach Wielkiej Wojny

1

Polacy u boku pañstw centralnych

Polityka Pi³sudskiego i Legiony polskie

Formacje polskie u boku Rosji

Wojsko Polskie we Francji

XXXVIII. Sprawa polska w przededniu i podczas I wojny ¶wiatowej. Uczeñ:

4) charakteryzuje przyk³ady zaanga¿owania militarnego Polaków podczas wojny, ze szczególnym uwzglêdnieniem losów Legionów.

7.

Sprawa polska na arenie miêdzynarodowej

1

Sprawa polska na pocz±tku I wojny ¶wiatowej

Pañstwa centralne wobec sprawy polskiej

Pierwsze polskie instytucje w okresie okupacji pañstw centralnych

Ignacy Paderewski i sprawa polska w polityce ententy

Konferencja pokojowa w Pary¿u w 1919 r. a sprawa polska

XXXVIII. Sprawa polska w przededniu i podczas I wojny ¶wiatowej. Uczeñ:

1) omawia stosunek pañstw zaborczych do sprawy polskiej w przededniu i po wybuchu wojny;

2) przedstawia koncepcje polskich ugrupowañ politycznych wobec nadci±gaj±cego konfliktu ¶wiatowego;

3) analizuje umiêdzynarodowienie sprawy polskiej (m.in. Akt 5 listopada, rolê USA i rewolucji rosyjskich, deklaracjê z 3 czerwca 1918 r.);

XLI. Walka o odrodzenie pañstwa polskiego po I wojnie ¶wiatowej. Uczeñ: 2) przedstawia postanowienia konferencji pokojowej w Pary¿u dotycz±ce Polski.

8.

£ad wersalski

1

Postanowienia traktatu wersalskiego

Rozpad Austro-Wêgier

Traktaty z Turcj± i rze¼ Ormian

Powstanie nowych pañstw w Europie

Utworzenie i dzia³alno¶æ  Ligi Narodów

Ma³y traktat wersalski

Pocz±tki idei zjednoczenia pañstw Europy

XXXIX. Europa i ¶wiat po I wojnie ¶wiatowej. Uczeñ:

2) przedstawia postanowienia traktatu wersalskiego; charakteryzuje s³abe strony ³adu wersalskiego;

3) charakteryzuje cele Ligi Narodów.

9.

ZSRS – Imperium komunistyczne . Czas wielkiego kryzysu

1

Powstanie ZSRS

Zmiany w gospodarce ZSRS

Rz±dy Stalina

Miêdzynarodowa dzia³alno¶æ Kominternu

Zbrodnie sowieckie przed II wojn± ¶wiatow±

Operacja polska w latach 1937–1938

Rywalizacja i wspó³praca ZSRS i Niemiec od lat 20. XX w. do 1941 r.

Skutki I wojny ¶wiatowej

Okres koniunktury ¶wiatowej gospodarki

Przyczyny i przebieg Wielkiego Kryzysu w latach 1929–1933

New Deal Roosevelta i przezwyciê¿enie kryzysu

XXXIX. Europa i ¶wiat po I wojnie ¶wiatowej. Uczeñ:

4) wyja¶nia znaczenie uk³adów z Rapallo i Locarno dla ³adu miêdzynarodowego; XL. Narodziny i rozwój totalitaryzmów w okresie miêdzywojennym. Uczeñ:

1) wyja¶nia genezê powstania pañstwa sowieckiego i charakteryzuje jego politykê wewnêtrzn± i zagraniczn± w okresie miêdzywojennym;

5) porównuje funkcjonowanie aparatu terroru w ZSRS i III Rzeszy.

) charakteryzuje wielki kryzys gospodarczy;

XLIII. Spo³eczeñstwo i gospodarka II Rzeczypospolitej. Uczeñ:

4) omawia skutki ¶wiatowego kryzysu gospodarczego na ziemiach polskich

10.

Rozwój faszyzmu w Europie

1

Przyczyny kryzysu demokracji w Europie w czasach miêdzywojennych

Narodziny i charakterystyka  w³oskiego faszyzmu

Powstanie nazizmu w Niemczech

Przejêcie w³adzy przez Hitlera i budowa pañstwa nazistowskiego

Organizacja spo³eczeñstwa III Rzeszy

Pocz±tki zbrodni hitlerowskich

XXXIX. Europa i ¶wiat po I wojnie ¶wiatowej. Uczeñ:

4) wyja¶nia znaczenie uk³adów z Rapallo i Locarno dla ³adu miêdzynarodowego; XL. Narodziny i rozwój totalitaryzmów w okresie miêdzywojennym. Uczeñ:

2) wyja¶nia genezê faszyzmu i charakteryzuje faszystowskie W³ochy; 3) charakteryzuje drogê Hitlera do w³adzy w Niemczech;

4) charakteryzuje politykê wewnêtrzn± i zagraniczn± III Rzeszy w latach 30.;

5) porównuje funkcjonowanie aparatu terroru w ZSRS i III Rzeszy.

XLV. ¦wiat na drodze do II wojny ¶wiatowej. Uczeñ:

1) przedstawia ideologiczne, polityczne i gospodarcze przyczyny wybuchu II wojny ¶wiatowej;

2) wyja¶nia wp³yw polityki hitlerowskich Niemiec na rozbijanie systemu wersalskiego;

3) charakteryzuje politykê appeasementu.

11

Przemiany spo³eczne w okresie miêdzywojennym

1

Emancypacja kobiet w okresie miêdzywojennym

Laicyzacja i antyklerykalizm w krajach europejskich

Wzrost znaczenia kultury masowej i obszary jej wystêpowania

Rola mass mediów w okresie miêdzywojennym

Rozwój techniki i upowszechnienie nowych osi±gniêæ

Architektura okresu miêdzywojennego

XXXIX. Europa i ¶wiat po I wojnie ¶wiatowej. Uczeñ:

6) rozpoznaje dorobek okresu miêdzywojennego w dziedzinie kultury i nauki.

12.

¦wiat na drodze ku nowej wojnie

1

Przebieg i kierunki podbojów w³oskich w Afryce i japoñskich na Dalekim Wschodzie

Militaryzacja Niemiec i pocz±tki ³amania postanowieñ traktatu wersalskiego

Przebieg i znaczenie wojny domowej w Hiszpanii

Przy³±czenie Austrii do III Rzeszy

Traktat monachijski i rozbiory Czechos³owacji

XL. Narodziny i rozwój totalitaryzmów w okresie miêdzywojennym. Uczeñ:

4) charakteryzuje politykê wewnêtrzn± i zagraniczn± III Rzeszy w latach 30.;

5) porównuje funkcjonowanie aparatu terroru w ZSRS i III Rzeszy.

XLV. ¦wiat na drodze do II wojny ¶wiatowej. Uczeñ:

1) przedstawia ideologiczne, polityczne i gospodarcze przyczyny wybuchu II wojny ¶wiatowej;

2) wyja¶nia wp³yw polityki hitlerowskich Niemiec na rozbijanie systemu wersalskiego;

3) charakteryzuje politykê appeasementu.

VII. Druga Rzeczpospolita

13.

Kszta³towanie siê granicy zachodniej i po³udniowej . Walka o granicê wschodni±.

1

Dwie koncepcje dotycz±ce ustalenia granic Polski (inkorporacyjna i federacyjna)

Okoliczno¶ci wybuchu, przebieg i skutki powstania wielkopolskiego

Powrót Pomorza do Polski

I, II i III powstanie ¶l±skie oraz plebiscyt

Spór z Czechos³owacj± o ¦l±sk Cieszyñski

Plebiscyt na Warmii, Mazurach i Powi¶ Cele polskiej polityki na wschodzie po odzyskaniu niepodleg³o¶ci

Konflikt polsko-ukraiñski o Galicjê Wschodni± w latach 1918–1919

Wojna polsko-bolszewicka w latach 1919–1920 (walki polskich wojsk z bolszewickimi o litewskie i bia³oruskie ziemie Kresów, sojusz Polski z URL w walkach z bolszewikami, ofensywa bolszewicka na ziemiach polskich, utworzenie Litwy ¦rodkowej)

Warunki i znaczenie pokoju w Rydze lu

 

XLI. Walka o odrodzenie pañstwa polskiego po I wojnie ¶wiatowej. Uczeñ: 3) charakteryzuje proces kszta³towania siê polskiej granicy z Niemcami, z uwzglêdnieniem powstania wielkopolskiego, powstañ ¶l±skich i plebiscytów.

 

XLI. Walka o odrodzenie pañstwa polskiego po I wojnie ¶wiatowej. Uczeñ: 4) charakteryzuje proces kszta³towania siê polskiej granicy wschodniej, ze szczególnym uwzglêdnieniem wojny polsko-bolszewickiej;

5) porównuje kszta³t terytorialny I i II Rzeczypospolitej

14.

Rz±dy parlamentarne

1

Ma³a konstytucja i Konstytucja marcowa z 1921 r.

Scena polityczna II Rzeczypospolitej po wyborach parlamentarnych 1922 r.

Okoliczno¶ci wyboru pierwszego prezydenta Gabriela Narutowicza i jego ¶mieræ 

Charakterystyka rz±dów parlamentarnych w II Rzeczypospolitej

XLI. Walka o odrodzenie pañstwa polskiego po I wojnie ¶wiatowej. Uczeñ: 1) analizuje proces formowania siê centralnego o¶rodka w³adzy pañstwowej (od pa¼dziernikowej deklaracji Rady Regencyjnej do ma³ej konstytucji z 1919 r.);

XLII. Dzieje polityczne II Rzeczypospolitej. Uczeñ:

1) charakteryzuje ustrój polityczny II Rzeczypospolitej na podstawie konstytucji marcowej z 1921 r.,

3) ocenia wp³yw Józefa Pi³sudskiego, Romana Dmowskiego oraz innych polityków na kszta³t II Rzeczypospolitej; porównuje ich wizje Polski.

15.

Przewrót majowy i rz±dy sanacji . Spo³eczeñstwo i gospodarka II Rzeczypospolitej

1

Kryzys polityczny po³owy lat 20. XX w. w II Rzeczypospolitej

Przyczyny, przebieg i skutki przewrotu majowego

Uchwalenie przez parlament noweli sierpniowej w 1926 r.

Charakterystyka rz±dów sanacyjnych

Konstytucja kwietniowa

Represje wobec opozycji

Sanacja po ¶mierci Pi³sudskiego

Polski autorytaryzm na tle systemów autorytarnych krajów europejskich

XLII. Dzieje polityczne II Rzeczypospolitej. Uczeñ:

2) wyja¶nia przyczyny przewrotu majowego, charakteryzuje jego przebieg oraz ocenia skutki ustrojowe (nowela sierpniowa, konstytucja kwietniowa z 1935 r.);

3) ocenia wp³yw Józefa Pi³sudskiego, Romana Dmowskiego oraz innych polityków na kszta³t II Rzeczypospolitej; porównuje ich wizje Polski;

4) charakteryzuje ¿ycie polityczne w Polsce w czasie rz±dów sanacyjnych; 5) ocenia rolê wybitnych postaci w odbudowie niepodleg³ej Polski i kszta³towaniu jej ustroju;

6) zestawia najwa¿niejsze wydarzenia z dziejów Polski, Europy i ¶wiata w okresie miêdzywojennym.

16.

Polityka zagraniczna II Rzeczypospolitej

1

Sytuacja Polski na arenie miêdzynarodowej w latach 20. XX w.

Polska polityka miêdzynarodowa w okresie sanacji

Przy³±czenie Zaolzia do Rzeczypospolitej

Niemieckie ¿±dania wobec Polski

Sytuacja polityczno-spo³eczna w Wolnym Mie¶cie Gdañsku

Sojusz Polski z Wielk± Brytani± i Francj±

Postawa polskiego spo³eczeñstwa w obliczu zagro¿enia wojennego

Znaczenie paktu Ribbentrop–Mo³otow dla losów Polski

XLII. Dzieje polityczne II Rzeczypospolitej. Uczeñ:

5) ocenia rolê wybitnych postaci w odbudowie niepodleg³ej Polski i kszta³towaniu jej ustroju;

6) zestawia najwa¿niejsze wydarzenia z dziejów Polski, Europy i ¶wiata w okresie miêdzywojennym;

XLV. ¦wiat na drodze do II wojny ¶wiatowej. Uczeñ:

1) przedstawia ideologiczne, polityczne i gospodarcze przyczyny wybuchu II wojny ¶wiatowej;

2) wyja¶nia wp³yw polityki hitlerowskich Niemiec na rozbijanie systemu wersalskiego;

4) wyja¶nia genezê paktu Ribbentrop–Mo³otow i przedstawia jego postanowienia.

 

 

  • Kryteria oceny
  • Zebranie informacji – 2-3 strony A4
  • Kompozycja pracy – uporz±dkowany uk³ad i spójno¶æ
  • Bogata charakterystyka problemów
  • Samodzielne wnioski i podsumowanie pracy

ww. kryteria oceny odpowiadaj± kryteriom wymagañ na poziomach konieczne – bardzo dobre ( oceny dopuszczaj±cy – celuj±cy)

1. Gospodarka i spo³eczeñstwo ziem polskich pod zaborami.

2.Rozwój faszyzmu w Europie

3. Kszta³towanie siê granicy zachodniej i po³udniowej . Walka o granicê wschodni±.

 

 

  • Termin z³o¿enia prac
  • Prace nale¿y sk³adaæ w terminie do 01.06.2023 ( u dyrektora szko³y)
  • W przypadku oceny negatywnej z pracy kontrolnej, poprawione prace nale¿y z³o¿yæ do 10.06..2023r.

 

 


Prowadz±cy kurs HIS6LATO2023 : Paulina Romiñska
Administrator Zaoczne Liceum w Lipuszu : Administrator Admin
Claroline © 2001 - 2013