Skrypt z historii dla Semestru VI
?„Pozna? przesz?o??”? Program nauczania historii w zakresie podstawowym dla liceum og?lnokszta?c?cego i technikum, Robert ?niegocki
Tre?ci przedmiotu historia w podstawie programowej – zakres podstawowy
Cele kszta?cenia – wymagania og?lne I
. Chronologia historyczna. Ucze?:
1) porz?dkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej oraz dziej?w ojczystych;
2) dostrzega zmienno?? i dynamik? wydarze? w dziejach, a tak?e ci?g?o?? proces?w historycznych i cywilizacyjnych.
I. II. Analiza i interpretacja historyczna.
Ucze?:
1) analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontek?cie epok i dostrzega zale?no?ci pomi?dzy r??nymi dziedzinami ?ycia spo?ecznego;
2) rozpoznaje rodzaje ?r?de?, ocenia przydatno?? ?r?d?a do wyja?nienia problemu historycznego;
3) dostrzega mnogo?? perspektyw badawczych oraz r??norakie interpretacje historii i ich przyczyny; 4) ugruntowuje potrzeb? poznawania przesz?o?ci dla rozumienia wsp??czesnych mechanizm?w spo?ecznych i kulturowych.
III. Tworzenie narracji historycznej.
Ucze?:
1) tworzy narracj? historyczn? w uj?ciu przekrojowym, jak i problemowym;
2) dostrzega problem i buduje argumentacj?, uwzgl?dniaj?c r??ne aspekty procesu historycznego;
3) dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z r??nych ?r?de? wiedzy
?
Celem kszta?cenia og?lnego w liceum og?lnokszta?c?cym i technikum jest:
1) traktowanie uporz?dkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kszta?towania umiej?tno?ci; 2) doskonalenie umiej?tno?ci my?lowo-j?zykowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie tw?rcze, formu?owanie pyta? i problem?w, pos?ugiwanie si? kryteriami, uzasadnianie, wyja?nianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, pos?ugiwanie si? przyk?adami itp.;
?3) rozwijanie osobistych zainteresowa? ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z r??nych dyscyplin;
4) zdobywanie umiej?tno?ci formu?owania samodzielnych i przemy?lanych s?d?w, uzasadniania w?asnych i cudzych s?d?w w procesie dialogu we wsp?lnocie dociekaj?cej;
5) ??czenie zdolno?ci krytycznego i logicznego my?lenia z umiej?tno?ciami wyobra?eniowo-tw?rczymi;
6) rozwijanie wra?liwo?ci spo?ecznej, moralnej i estetycznej;
7) rozwijanie narz?dzi my?lowych umo?liwiaj?cych uczniom obcowanie z kultur? i jej rozumienie;????????????? 8) rozwijanie u uczni?w szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania ?wiata i zach?canie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomo?ci
?1) my?lenie – rozumiane jako z?o?ony proces umys?owy, polegaj?cy na tworzeniu nowych reprezentacji za pomoc? transformacji dost?pnych informacji, obejmuj?cej interakcj? wielu operacji umys?owych: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobra?anie sobie, s?dzenie, rozwi?zywanie problem?w, tw?rczo??. Dzi?ki temu, ?e uczniowie szko?y ponadpodstawowej ucz? si? r?wnocze?nie r??nych przedmiot?w, mo?liwe jest rozwijanie nast?puj?cych typ?w my?lenia: analitycznego, syntetycznego, logicznego, komputacyjnego, przyczynowo-skutkowego, kreatywnego, abstrakcyjnego; zachowanie ci?g?o?ci kszta?cenia og?lnego rozwija zar?wno my?lenie percepcyjne, jak i my?lenie poj?ciowe. Synteza obu typ?w my?lenia stanowi podstaw? wszechstronnego rozwoju ucznia;
2) czytanie – umiej?tno?? ??cz?ca zar?wno rozumienie sens?w, jak i znacze? symbolicznych wypowiedzi; kluczowa umiej?tno?? lingwistyczna i psychologiczna prowadz?ca do rozwoju osobowego, aktywnego uczestnictwa we wsp?lnocie, przekazywania do?wiadcze? mi?dzy pokoleniami;
3) umiej?tno?? komunikowania si? w j?zyku ojczystym i w j?zykach obcych, zar?wno w mowie, jak i w pi?mie, to podstawowa umiej?tno?? spo?eczna, kt?rej podstaw? jest znajomo?? norm j?zykowych oraz tworzenie podstaw porozumienia si? w r??nych sytuacjach komunikacyjnych;
4) kreatywne rozwi?zywanie problem?w z r??nych dziedzin ze ?wiadomym wykorzystaniem metod i narz?dzi wywodz?cych si? z informatyki, w tym programowanie;
?5) umiej?tno?? sprawnego pos?ugiwania si? nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dba?o?? o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie si? w cyberprzestrzeni;
?6) umiej?tno?? samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz warto?ciowania, rzetelnego korzystania ze ?r?de?;
7) nabywanie nawyk?w systematycznego uczenia si?, porz?dkowania zdobytej wiedzy i jej pog??biania;
8) umiej?tno?? wsp??pracy w grupie i podejmowania dzia?a? indywidualnych. Jak wida?, podstawa przyk?ada du?? wag? do rozwijania kompetencji j?zykowej i kompetencji komunikacyjnej
Semestralny plan pracy z historii dla grupy VIIB ?do programu nauczania „Pozna? przesz?o??”
?
SemestrVII – 16 godzin
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
kontrolne – tematyka, kryteria oceniania, terminy.
?
Rozk?ad materia?u „Pozna? przesz?o??” do historii dla?? 7 semestru liceum og?lnokszta?c?cego i technikum – zakres podstawowy
?
Temat jednostki lekcyjnej |
Liczba godzin |
Tre?ci lekcji |
Zapis z podstawy |
1. Kampania polska. Hitler i Stalin? dziel? Europ?. |
1 |
1. Niemiecka napa?? na Polsk? i najwa?niejsze punkty oporu 2. Proporcje si? (diagram) 3. Napa?? sowiecka na Polsk? 4. Najwa?niejsze bitwy kampanii wrze?niowej 5. Ewakuacja polskich w?adz do Rumunii (Warto wiedzie?) 6. Obrona Warszawy i inne przypadki bohaterskiej postawy Polak?w podczas wojny obronnej 7. Pierwsze zbrodnie hitlerowskie w Polsce 8. Przyczyny kl?ski w wojnie obronnej 1. Wsp??praca ZSRS i III Rzeszy 2. Aneksje prowadzone przez ZSRS i wojna zimowa z Finlandi? 3. Podb?j Danii i Norwegii przez Niemcy 4. Podb?j Beneluksu i Francji przez Niemcy 5. Bitwa o Angli? 6. Wojna na Ba?kanach |
XLVI. Wojna obronna Polski w 1939 r. Agresja Niemiec (1 wrze?nia) i Zwi?zku Sowieckiego (17 wrze?nia). Ucze?: 1. charakteryzuje po?o?enie mi?dzynarodowe Polski w przededniu wybuchu II wojny ?wiatowej; 2. wyja?nia cele wojenne hitlerowskich Niemiec i ZSRS; 3. charakteryzuje etapy wojny obronnej, podaje przyk?ady bohaterstwa obro?c?w, w tym: Westerplatte, Poczty Polskiej, Mokrej, Wizny, bitwy nad Bzur?, Warszawy, Kocka i zbrodni wojennych dokonanych przez agresor?w, w tym w: Wieluniu, Bydgoszczy, Katowicach, Grodnie; 6. wyja?nia przyczyny przegrania przez Polsk? wojny obronnej |
2. Polityka Niemiec w okupowanej Europie |
1 |
1. Zr??nicowane podej?cie Niemc?w do ludno?ci na poszczeg?lnych okupowanych terenach 2. Postawy ludno?ci i w?adz kraj?w? okupowanych – op?r, bierno??, kolaboracja 3. Ruch oporu i partyzantka w krajach europejskich 4. Sojusznicy III Rzeszy w Europie i na innych kontynentach |
XLVII. II wojna ?wiatowa i jej etapy. Ucze?: 4. charakteryzuje polityk? hitlerowskich Niemiec na terenach okupowanej Europy |
3. Holokaust |
1 |
1. Podstawy antysemityzmu nazistowskiego w Niemczech (Warto wiedzie?) 2. Getta i separacja ludno?ci ?ydowskiej, pocz?tki prze?ladowa? na okupowanych terenach 3. Organizacja i przebieg Holokaustu, ludob?jstwo Rom?w i Sinti 4. Powstanie w getcie warszawskim 5. Sprawcza rola Niemiec i udzia? w Holokau?cie lub op?r wobec niego w poszczeg?lnych okupowanych krajach 6. Obozy koncentracyjne i obozy zag?ady – cele i sposoby eksterminacji 7. Sprawiedliwi w?r?d Narod?w ?wiata z uwzgl?dnieniem Polak?w i inne postawy heroiczne (J. Korczak); Organizatorzy Holokaustu (Warto wiedzie? – A. Eichmann); Przyk?ad bohaterskiej postawy os?b ratuj?cych ?yd?w i bestialstwa okupant?w (rodzina Ulm?w) |
XLIX. Niemiecka polityka eksterminacji. Ucze?: 1. przedstawia ideologiczne podstawy eksterminacji ?yd?w oraz innych grup etnicznych i spo?ecznych, prowadzonej przez Niemcy hitlerowskie; 2. charakteryzuje etapy eksterminacji ?yd?w (dyskryminacja, stygmatyzacja, izolacja, zag?ada); 3. rozpoznaje g??wne miejsca eksterminacji ?yd?w polskich i europejskich oraz innych grup etnicznych i spo?ecznych na terenie Polski i Europy ?rodkowo-Wschodniej (w tym: Auschwitz-Birkenau, Treblinka, Sobib?r, Babi Jar); 1. opisuje postawy ludno?ci ?ydowskiej wobec Holokaustu, z uwzgl?dnieniem powstania w getcie warszawskim; 2. charakteryzuje postawy spo?ecze?stwa polskiego i spo?eczno?ci mi?dzynarodowej wobec Holokaustu, z uwzgl?dnieniem „sprawiedliwych”, na przyk?adzie Ireny Sendlerowej, Antoniny i Jana ?abi?skich oraz rodziny Ulm?w |
4. Droga do zwyci?stwa |
1 |
1. Karta atlantycka i kszta?towanie si? koalicji antyhitlerowskiej 2. Konferencja w Teheranie 3. Bitwa na ?uku Kurskim – ostateczny prze?om na froncie wschodnim 4. L?dowanie aliant?w w Afryce 5. Desant aliant?w na Sycyli? i W?ochy 6. L?dowanie w Normandii i otwarcie II frontu we Francji |
XLVII. II wojna ?wiatowa i jej etapy. Ucze?: 5. wyja?nia przyczyny kl?ski pa?stw Osi |
? |
II Polacy podczas II wojny ?wiatowej |
? |
|
5. Polska pod okupacj? .Polskie pa?stwo podziemne. |
1 |
1. Podzia? ziem polskich przez okupant?w w 1939 r. 2. Sytuacja ludno?ci polskiej pod niemieck? okupacj? i postawy ludno?ci II Rzeczypospolitej 3. Wyniszczenie elit (m.in. Intelligenzaktion) i likwidacja obiekt?w kultury (pomnik?w, zabytk?w) 4. Ludob?jstwo Polak?w na Pomorzu 5. Obozy koncentracyjne i ludob?jstwo Polak?w 6. Wyw?zka na przymusowe roboty 7. Polityka demoralizacji, pozbawiania mo?liwo?ci edukacji i wynaradawiania ludno?ci polskiej 8. Sytuacja ludno?ci Rzeczypospolitej pod sowieck? okupacj? 9. Wyw?zki na Syberi? i do Kazachstanu, deportacje do ZSRS (infografika) 10. Zbrodnia katy?ska ? ? |
XLVI. Wojna obronna Polski w 1939 r. Agresja Niemiec (1 wrze?nia) i Zwi?zku Sowieckiego (17 wrze?nia). Ucze?: 4. przedstawia podzia? ziem polskich mi?dzy okupant?w; wskazuje przyk?ady wsp??pracy mi?dzy nimi; XLVIII Polska pod okupacj? niemieck? i sowieck?. Ucze?: 1. przedstawia prawno-ustrojowe regulacje okupacyjnych w?adz, dotycz?ce terytorium pa?stwa polskiego i zamieszkuj?cej tam ludno?ci; 2. przedstawia realia ?ycia codziennego w okupowanej Polsce; 3. wymienia i charakteryzuje przyk?ady najwi?kszych zbrodni niemieckich i sowieckich (m.in. Auschwitz, Palmiry, Pia?nica, Ponary, Katy?, Miednoje, Chark?w); 4. por?wnuje system sowieckich i niemieckich oboz?w pracy, oboz?w koncentracyjnych oraz oboz?w zag?ady; omawia kwestie deportacji i wysiedle? ludno?ci oraz jej planowanego wyniszczenia; 6. charakteryzuje postawy polskiego spo?ecze?stwa wobec polityki okupant?w oraz wymienia przyk?ady heroizmu Polak?w, w tym: Witolda Pileckiego, Maksymiliana Marii Kolbego; 7. wyja?nia i omawia sposoby upami?tnie?nia zbrodni obu okupant?w oraz hero?izm Polak?w na przyk?adzie: […] ??????????????????????? c) Polskiego Cmentarza Wojennego w Katyniu; ??????????????????????? ? XLIX. Niemiecka polityka eksterminacji. Ucze?: 1. przedstawia ideologiczne podstawy eksterminacji ?yd?w oraz innych grup etnicznych i spo?ecznych, prowadzonej przez Niemcy hitlerowskie |
6 Powstanie warszawskie i rok 1945 |
1 |
1. Przyczyny i okoliczno?ci wybuchu powstania warszawskiego 2. Przebieg walk powsta?czych 3. Zaanga?owanie ludno?ci cywilnej, w tym dzieci 4. Postawy aliant?w i Sowiet?w wobec powstania 5. Ofiary w?r?d ludno?ci cywilnej i zniszczenia Warszawy (diagram z infografiki) 6. Ocena i znaczenie powstania warszawskiego 7. Wyparcie Niemc?w z ziem polskich 8. Kszta?towanie si? nowych rz?d?w w Polsce zale?nych od Sowiet?w – og?lnie (w nawi?zaniu do rozdz. IV) |
XLVIII. Polska pod okupacj? niemieck? i sowieck?. Ucze?: 7. wyja?nia i omawia sposoby upami?tnienia zbrodni obu okupant?w oraz heroizm Polak?w na przyk?adzie: a) Muzeum Powstania Warszawskiego; ? L. Dzia?alno?? w?adz Rzeczypospolitej Polskiej na uchod?stwie i w okupowanym kraju. Ucze?: 8. charakteryzuje powstanie warszawskie (uwarunkowania polityczne, przebieg walk, nast?pstwa powstania, postaw? aliant?w i Zwi?zku Sowieckiego); 9. zestawia najwa?niejsze wydarzenia z dziej?w Polski w okresie II wojny ?wiatowej z wydarzeniami w Europie i na ?wiecie. |
? |
III ?wiat po II wojnie ?wiatowej |
? |
|
7. Odbudowa powojennego ?wiata. ?elazna kurtyna |
1 |
1. Bilans strat wojennych 2. Konferencja w Poczdamie, podzia? Europy na dwa bloki oraz nowy porz?dek na ?wiecie 3. Powo?anie ONZ i rola tej organizacji 4. Proces norymberski, denazyfikacja i rozliczenie z nazizmem w Niemczech i Austrii 5. Plan Marshalla 6. Dzia?alno?? komunist?w w powojennej Europie (dzia?ania Kominformu, okoliczno?ci przejmowania w?adzy w krajach Europy ?rodkowej przez komunist?w) |
LI. ?wiat po II wojnie ?wiatowej. Pocz?tek zimnej wojny. Ucze?: 1. charakteryzuje polityczne, spo?eczne, gospodarcze i kulturowe skutki II wojny ?wiatowej; 2. charakteryzuje zmiany na mapie politycznej Europy i ?wiata; 3. wyja?nia cele i struktur? Organizacji Narod?w Zjednoczonych i charakteryzuje rol? tej organizacji w powojennym ?wiecie; 5. charakteryzuje powojenny problem niemiecki; 6. omawia proces sowietyzacji pa?stw Europy ?rodkowo-Wschodniej |
8. Konflikty okresu zimnej wojny |
1 |
1. Wojna w Wietnamie 2. Rewolucja kuba?ska i kryzys kuba?ski 3. Rywalizacja w kosmosie 4. Praska Wiosna w 1968 r. i interwencja wojsk Uk?adu Warszawskiego 5. Konflikt palesty?ski i kryzys paliwowy 6. Konflikty w Ameryce Po?udniowej i ?rodkowej 7. Budowa muru berli?skiego 8. Praska Wiosna – jej przebieg i znaczenie |
LI. ?wiat po II wojnie ?wiatowej. Pocz?tek zimnej wojny. Ucze?: 8. charakteryzuje zmiany w ZSRS po ?mierci Stalina; opisuje wydarzenia w NRD w 1953 r. i na W?grzech w 1956 r. i Czechos?owacji w 1968 r. LII. Dekolonizacja, integracja i nowe konflikty. Ucze?: 2. wyja?nia przyczyny i przedstawia skutki konflikt?w zimnowojennych, w tym wojny w Wietnamie, kryzysu kuba?skiego oraz wojny w Afganistanie |
9. Przemiany w powojennym ?wiecie |
1 |
1. Demokratyzacja i zmiany obyczajowe w powojennej Europie 2. Powstanie EWG i integracja europejska 3. Kultura w latach 1945–1968 4. Rewolucja obyczajowa lat 60. 5. Ukszta?towanie nowego modelu spo?ecze?stwa na Zachodzie (pa?stwo dobrobytu) 6. Subkultury i ruchy kontestatorskie na Zachodzie 7. Terroryzm skrajnie lewicowy w latach 70. i 80. (Warto wiedzie?) 8. Sob?r watyka?ski II i reforma Ko?cio?a po 1962 r. |
LII. Dekolonizacja, integracja i nowe konflikty. Ucze?: charakteryzuje genez? i etapy integracji europejskiej ? LIII. Przemiany cywilizacyjne na ?wiecie. Ucze?: 1. charakteryzuje i wyja?nia znaczenie najwa?niejszych przemian naukowo-technicznych na ?wiecie po II wojnie ?wiatowej; 2. analizuje najwa?niejsze przemiany kulturowe i spo?eczne po II wojnie ?wiatowej; 3. charakteryzuje zjawisko „rewolucji obyczajowej” i ruch?w m?odzie?owych, ze szczeg?lnym uwzgl?dnieniem wydarze? 1968 r.; 4. opisuje rozw?j nowych ?rodk?w komunikacji spo?ecznej i ocenia ich znaczenie |
? |
IV Polska i Polacy po II wojnie ?wiatowej |
? |
|
10. Pocz?tki w?adzy komunist?w w Polsce.Polska w czasach stalinizmu. |
1 |
1. Rz?d lubelski i Manifest PKWN 2. Prze?ladowania przedstawicieli Polskiego Pa?stwa Podziemnego przez komunist?w 3. Etapy przejmowania w?adzy przez komunist?w w Polsce (prze?ladowanie opozycji, referendum ludowe, sfa?szowane wybory) 4. Zwalczanie legalnej opozycji przez komunist?w 5. Antykomunistyczny ruch oporu na ziemiach polskich – ?o?nierze niez?omni 6. Stalinowskie prze?ladowania wewn?trz PZPR |
LV. Proces przejmowania w?adzy przez komunist?w w Polsce (1944–1948). Ucze?: 3. charakteryzuje okoliczno?ci i etapy przejmowania w?adzy w Polsce przez komunist?w; 4. omawia dzia?alno?? opozycji legalnej oraz podziemia antykomunistycznego, w tym: Narodowych Si? Zbrojnych (NSZ), Zrzeszenia Wolno?? i Niezawis?o?? (WiN), Narodowego Zjednoczenia Wojskowego (NZW); 5. charakteryzuje losy ?o?nierzy wykl?tych/niez?omnych; 6. opisuje represje sowieckiego i polskiego aparatu bezpiecze?stwa (w tym ob?awa augustowska) |
11. Odwil? polityczna 1956 roku .Ma?a stabilizacja za Gomu?ki |
1 |
1. Koniec stalinizmu w Polsce 2. Rywalizacja frakcji wewn?trz PZPR 3. Wydarzenia pozna?skiego Czerwca 4. Pa?dziernik 1956 r. i rola W. Gomu?ki 5. Odwil? i jej zako?czenie 6. Rola Gomu?ki w destalinizacji |
LVI. Stalinizm w Polsce i jego erozja. Ucze?: 3. wyja?nia przyczyny i nast?pstwa pozna?skiego Czerwca oraz znaczenie wydarze? pa?dziernikowych 1956 r.; 4. opisuje formy i skutki prze?ladowania Ko?cio?a katolickiego |
12. Polska czas?w Gierka |
1 |
1. Okoliczno?ci doj?cia do w?adzy E. Gierka 2. Plan inwestycyjno-modernizacyjny dla Polski na podstawie zachodnich kredyt?w (Port P??nocny, rafinerie, Huta Katowice, Kopalnia Be?chat?w) 3. Poprawa warunk?w ?ycia ludno?ci i wzrost konsumpcji 4. Wp?yw kryzysu ?wiatowego na sytuacj? polskiej gospodarki 5. Pocz?tki kryzysu gospodarczego i wyst?pienia robotnicze w 1976 r. (Radom) 6. Wp?yw zad?u?enia zagranicznego i porozumie? mi?dzynarodowych na ograniczenie represji politycznych w Polsce 7. Narodziny opozycji demokratycznej (KOR, ROPCiO, KPN, RMP) i niezale?nych zwi?zk?w zawodowych (WZZ) 8. Wyb?r Jana Paw?a II i jego pierwsza pielgrzymka do Polski 9. Sukcesy polskich sportowc?w w latach 70. (Warto wiedzie?) |
LVII. Polska w latach 1957–1981. Ucze?: 1. charakteryzuje system w?adzy w latach 60. i 70. w PRL i stopie? uzale?nienia od ZSRS; opisuje proces industrializacji i funkcjonowanie gospodarki planowej; 2. wyja?nia genez? i nast?pstwa kryzys?w spo?ecznych w latach 1968, 1970 i 1976; 3. wyja?nia spo?eczno-polityczn? rol? Ko?cio?a katolickiego; 4. charakteryzuje i ocenia dzia?alno?? opozycji politycznej w latach 1976–1980; 5. ocenia rol? papie?a Jana Paw?a II i jego wp?yw na przemiany w Polsce i krajach s?siednich ? |
13. Narodziny „Solidarno?ci” . Stan wojenny w Polsce |
1 |
1. Represje polityczne wobec dzia?aczy WZZ i wybuch strajku w Stoczni Gda?skiej 2. Rozprzestrzenienie si? strajk?w i powstanie „Solidarno?ci” 3. Charakterystyka „Solidarno?ci”, jej program polityczny i spo?eczny oraz porozumienia sierpniowe 4. Odsuni?cie od w?adzy Gierka i polityka w?adz wobec opozycji 5. Sytuacja mi?dzynarodowa Polski w okresie „Solidarno?ci” 6. Obj?cie w?adzy przez W. Jaruzelskiego i droga do konfrontacji (wydarzenia bydgoskie) 7. Literacka Nagroda Nobla dla Cz. Mi?osza w 1980 r. (ramka) |
LVII. Polska w latach 1957–1981. Ucze?: 6. wyja?nia przyczyny i nast?pstwa strajk?w w 1980 r.; 7. charakteryzuje ruch spo?eczny „Solidarno??” i ocenia jego wp?yw na przemiany spo?eczno-polityczne w Polsce i w Europie; LVIII. Dekada 1981–1989. Ucze?: 4. rozpoznaje najwi?ksze powojenne polskie osi?gni?cia w dziedzinie kultury i nauki, z uwzgl?dnieniem tw?rczo?ci emigracyjnej ? ? |
? |
V ?wiat na prze?omie stuleci |
? |
|
14. Kryzys bloku komunistycznego |
1 |
1. Rz?dy L. Bre?niewa i post?puj?ca stagnacja w ZSRS 2. Polityka pa?stw Zachodu (ofensywa R. Reagana) 3. Wojna w Afganistanie 4. Kryzys w?adzy w ZSRS (K. Czernienko, J. Andropow) 5. Rz?dy M. Gorbaczowa 6. Katastrofa czarnobylska i jej wp?yw na postrzeganie ZSRS przez mi?dzynarodow? opini? publiczn? 7. G?asnost i pieriestrojka 8. Porozumienia rozbrojeniowe ZSRS i USA (Warto wiedzie?) 9. Upadek ZSRS i jego skutki (Symbole epoki) |
LII. Dekolonizacja, integracja i nowe konflikty. Ucze?: 2. wyja?nia przyczyny i przedstawia skutki konflikt?w zimnowojennych, w tym wojny w Wietnamie, kryzysu kuba?skiego oraz wojny w Afganistanie; ? LIV. ?wiat na prze?omie tysi?cleci. Ucze?: 1. charakteryzuje proces rozpadu ZSRS i okre?la jego nast?pstwa; LIV. ?wiat na prze?omie tysi?cleci. Ucze?: 1. charakteryzuje proces rozpadu ZSRS i okre?la jego nast?pstwa ? |
15 Integracja europejska |
1 |
1. Powstanie Unii Europejskiej 2. Instytucje Unii Europejskiej 3. Powstanie strefy Schengen 4. Wprowadzenie euro 5. Rozszerzanie UE o kraje Europy ?rodkowej, w tym Polsk? 6. R??ne koncepcje Unii Europejskiej (federalizm czy wsp?lnota ojczyzn) |
LIV. ?wiat na prze?omie tysi?cleci. Ucze?: 4. charakteryzuje kontynuacj? procesu integracji w Europie i przedstawia g??wne etapy rozwoju Unii Europejskiej |
? |
VI III Rzeczpospolita |
? |
|
16 Okr?g?y St?? i wybory czerwcowe, Transformacja gospodarcza i spo?eczna |
1 |
1. Obrady Okr?g?ego Sto?u – zasady i okoliczno?ci porozumienia 2. Wybory kontraktowe – ich zasady i wynik 3. Wasz prezydent – nasz premier – prezydentura W. Jaruzelskiego 4. Podzia? obozu solidarno?ciowego i sp?r wok?? porozumienia z w?adzami komunistycznymi 1. Plan Balcerowicza i jego skutki 2. Gospodarka wolnorynkowa i wzrost bezrobocia 3. Negatywne skutki transformacji – pog??bianie si? rozwarstwienia spo?ecznego 4. Uchwalenie Konstytucji RP w 1997 r., reforma samorz?dowa (dwa etapy) 5. Prywatyzacja i reprywatyzacja 6. Problem lustracji i jej znaczenie ? ? |
LVIII. Dekada 1981–1989. Ucze?: 3. wyja?nia przyczyny zawarcia porozumienia Okr?g?ego Sto?u, opisuje i ocenia jego skutki LIX. Narodziny III Rzeczypospolitej i jej miejsce w ?wiecie na prze?omie XX i XXI w. Ucze?: 3. wyja?nia kontrowersje wok?? problemu dekomunizacji i lustracji; 4. ocenia proces transformacji ustrojowej i gospodarczej |
?
- Kryteria oceny
- Zebranie informacji – 2-3 strony A4
- Kompozycja pracy – uporz?dkowany uk?ad i sp?jno??
- Bogata charakterystyka problem?w
- Samodzielne wnioski i podsumowanie pracy
ww. kryteria oceny odpowiadaj? kryteriom wymaga? na poziomach konieczne – bardzo dobre ( oceny dopuszczaj?cy – celuj?cy)
1. Odbudowa powojennego ?wiata. ?elazna kurtyna
2.Czas „Ma?ej stabilizacji”
3.. Polska pod okupacj? .Polskie pa?stwo podziemne.
?
?
- Termin z?o?enia prac
- Prace nale?y sk?ada? w terminie do 05..01.2024 ( u dyrektora szko?y)
- W przypadku oceny negatywnej z pracy kontrolnej, poprawione prace nale?y z?o?y? do 10.01..2024r.
?
?