Skrypt z historii dla Semestru II
?„Pozna? przesz?o??”? Program nauczania historii w zakresie podstawowym dla liceum og?lnokszta?c?cego i technikum, Robert ?niegocki
Tre?ci przedmiotu historia w podstawie programowej – zakres podstawowy
Cele kszta?cenia – wymagania og?lne I
. Chronologia historyczna. Ucze?:
1) porz?dkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej oraz dziej?w ojczystych;
2) dostrzega zmienno?? i dynamik? wydarze? w dziejach, a tak?e ci?g?o?? proces?w historycznych i cywilizacyjnych.
I. II. Analiza i interpretacja historyczna.
Ucze?:
1) analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontek?cie epok i dostrzega zale?no?ci pomi?dzy r??nymi dziedzinami ?ycia spo?ecznego;
2) rozpoznaje rodzaje ?r?de?, ocenia przydatno?? ?r?d?a do wyja?nienia problemu historycznego;
3) dostrzega mnogo?? perspektyw badawczych oraz r??norakie interpretacje historii i ich przyczyny; 4) ugruntowuje potrzeb? poznawania przesz?o?ci dla rozumienia wsp??czesnych mechanizm?w spo?ecznych i kulturowych.
III. Tworzenie narracji historycznej.
Ucze?:
1) tworzy narracj? historyczn? w uj?ciu przekrojowym, jak i problemowym;
2) dostrzega problem i buduje argumentacj?, uwzgl?dniaj?c r??ne aspekty procesu historycznego;
3) dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z r??nych ?r?de? wiedzy
?
Celem kszta?cenia og?lnego w liceum og?lnokszta?c?cym i technikum jest:
1) traktowanie uporz?dkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kszta?towania umiej?tno?ci; 2) doskonalenie umiej?tno?ci my?lowo-j?zykowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie tw?rcze, formu?owanie pyta? i problem?w, pos?ugiwanie si? kryteriami, uzasadnianie, wyja?nianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, pos?ugiwanie si? przyk?adami itp.;
?3) rozwijanie osobistych zainteresowa? ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z r??nych dyscyplin;
4) zdobywanie umiej?tno?ci formu?owania samodzielnych i przemy?lanych s?d?w, uzasadniania w?asnych i cudzych s?d?w w procesie dialogu we wsp?lnocie dociekaj?cej;
5) ??czenie zdolno?ci krytycznego i logicznego my?lenia z umiej?tno?ciami wyobra?eniowo-tw?rczymi;
6) rozwijanie wra?liwo?ci spo?ecznej, moralnej i estetycznej;
7) rozwijanie narz?dzi my?lowych umo?liwiaj?cych uczniom obcowanie z kultur? i jej rozumienie;????????????? 8) rozwijanie u uczni?w szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania ?wiata i zach?canie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomo?ci
?1) my?lenie – rozumiane jako z?o?ony proces umys?owy, polegaj?cy na tworzeniu nowych reprezentacji za pomoc? transformacji dost?pnych informacji, obejmuj?cej interakcj? wielu operacji umys?owych: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobra?anie sobie, s?dzenie, rozwi?zywanie problem?w, tw?rczo??. Dzi?ki temu, ?e uczniowie szko?y ponadpodstawowej ucz? si? r?wnocze?nie r??nych przedmiot?w, mo?liwe jest rozwijanie nast?puj?cych typ?w my?lenia: analitycznego, syntetycznego, logicznego, komputacyjnego, przyczynowo-skutkowego, kreatywnego, abstrakcyjnego; zachowanie ci?g?o?ci kszta?cenia og?lnego rozwija zar?wno my?lenie percepcyjne, jak i my?lenie poj?ciowe. Synteza obu typ?w my?lenia stanowi podstaw? wszechstronnego rozwoju ucznia;
2) czytanie – umiej?tno?? ??cz?ca zar?wno rozumienie sens?w, jak i znacze? symbolicznych wypowiedzi; kluczowa umiej?tno?? lingwistyczna i psychologiczna prowadz?ca do rozwoju osobowego, aktywnego uczestnictwa we wsp?lnocie, przekazywania do?wiadcze? mi?dzy pokoleniami;
3) umiej?tno?? komunikowania si? w j?zyku ojczystym i w j?zykach obcych, zar?wno w mowie, jak i w pi?mie, to podstawowa umiej?tno?? spo?eczna, kt?rej podstaw? jest znajomo?? norm j?zykowych oraz tworzenie podstaw porozumienia si? w r??nych sytuacjach komunikacyjnych;
4) kreatywne rozwi?zywanie problem?w z r??nych dziedzin ze ?wiadomym wykorzystaniem metod i narz?dzi wywodz?cych si? z informatyki, w tym programowanie;
?5) umiej?tno?? sprawnego pos?ugiwania si? nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dba?o?? o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie si? w cyberprzestrzeni;
?6) umiej?tno?? samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz warto?ciowania, rzetelnego korzystania ze ?r?de?;
7) nabywanie nawyk?w systematycznego uczenia si?, porz?dkowania zdobytej wiedzy i jej pog??biania;
8) umiej?tno?? wsp??pracy w grupie i podejmowania dzia?a? indywidualnych. Jak wida?, podstawa przyk?ada du?? wag? do rozwijania kompetencji j?zykowej i kompetencji komunikacyjnej
1. Feudalizm i?spo?ecze?stwo stanowe |
1. Przemiany spo?eczne u progu ?redniowiecza 2. System lenny 3. Stan rycerski 4. Kultura rycerska |
VIII.1 |
1 |
2. Pierwsze pa?stwa S?owian. Pradzieje ziem polskich |
1. Pocz?tki S?owian 2. Kultura S?owian 3. Pa?stwo Samona 4. Pa?stwo Wielkomorawskie 5. Pocz?tki pa?stwa czeskiego 6. Ru? kijowska 1. Najdawniejsze osadnictwo na ziemiach polskich 2. Kultura ?u?ycka i osada w Biskupinie 3. Wp?ywy rzymskie na ziemiach polskich 4. Przybycie S?owian na ziemie polskie |
VI.3 IX.1 |
1 |
3. Pocz?tki pa?stwa polskiego |
1. Plemi? Polan 2. Pierwsi w?adcy z rodu Piast?w 3. Podboje Piast?w 4. Chrzest Mieszka I 5. Sojusz z cesarzem i Czechami 6. Znaczenie przyj?cia chrze?cija?stwa |
VI.3 |
1 |
4. Panowanie Boles?awa Chrobrego Kryzys monarchii Piast?w. |
1. Misja biskupa Wojciecha 2. Zjazd gnie?nie?ski 3. Wojny polsko-niemieckie 4. Wyprawa kijowska i koronacja 5. Monarchia patrymonialna 1. Panowanie Mieszka II 2. Kryzys wewn?trzny pa?stwa Piast?w 3. Powstanie ludowe i najazd Brzetys?awa 4. Panowanie Kazimierza Odnowiciela |
IX.1 |
1 |
5. Od Boles?awa ?mia?ego do Boles?awa Krzywoustego. Testament Boles?awa Krzywoustego |
1. Rz?dy Boles?awa ?mia?ego 2. Panowanie W?adys?awa Hermana 3. Konflikt Zbigniewa i Boles?awa 4. Podb?j Pomorza 1. Statut Boles?awa Krzywoustego 2. Konflikt pomi?dzy synami Krzywoustego 3. Upadek zasady senioratu 4. Pog??bianie si? rozbicia dzielnicowego |
IX.2 |
1 |
6. Mi?dzy cesarstwem a papiestwem |
1. Upadek autorytetu papie?y 2. Pocz?tek reform Ko?cio?a 3. Reforma gregoria?ska 4. Szczyt pot?gi papiestwa 5. Wielka schizma wschodnia |
VII.1 |
1 |
7. Wyprawy krzy?owe |
1. Pocz?tek zagro?enia Tureckiego 2. Pierwsza krucjata 3. Powstanie zakon?w rycerskich 4. Kolejne krucjaty 5. Skutki wypraw krzy?owych |
VII.2 |
1 |
8. Najazdy mongolskie |
1. Pochodzenie Mongo??w 2. Podboje Mongo??w 3. Imperium Czyngis-Chana 4. Inwazja na Europ? |
X.2 X.5 |
1 |
9. Wie? i miasto w ?redniowieczu |
1. Nowe rozwi?zania w rolnictwie 2. Rozw?j osadnictwa 3. Odrodzenie miast 4. Rozw?j handlu 5. Rzemios?o w ?redniowieczu |
VIII.1 |
1 |
10. Ko?ci?? w ?redniowieczu. Europa p??nego ?redniowiecza |
1. Zmiany w Ko?ciele w XI–XIII w. 2. Zakon cysters?w 3. Herezje ?redniowieczne 4. Zakon franciszkan?w 5. Zakon dominikan?w 6. Upadek papiestwa, schizma zachodnia Wojna stuletnia 2. Czarna ?mier? 3. Bunty ch?opskie 4. Husytyzm 5. Zagro?enie tureckie i upadek Bizancjum |
IX.4 X.5 XI.1 |
1 |
11. Kultura ?redniowiecznej Europy |
1. Kultura uniwersalna 2. Sztuka roma?ska 3. Sztuka gotycka 4. Scholastyka i uniwersytety |
XIII.1 |
1 |
12. Polska dzielnicowa. Odbudowa Kr?lestwa Polskiego |
1. Koniec pryncypatu 2. Sprowadzenie Krzy?ak?w 3. Najazd Mongo??w na Polsk? 4. Kres w?adzy patrymonialnej 5. Lokacje wsi 6. Pocz?tki miast na ziemiach polskich . Skutki rozbicia dzielnicowego 2. Pocz?tek rywalizacji o tron krakowski 3. Koronacja Przemys?a II 4. Panowanie Wac?awa II 5. Pocz?tki rz?d?w W?adys?awa ?okietka 6. Koronacja ?okietka i sojusz z Litw? |
X.1 X.4 X.5 XII.1 |
1 |
13. Polska za Kazimierza Wielkiego. Od Andegawen?w do Jagiellon?w |
1. Pocz?tki rz?d?w Kazimierza – pok?j z Czechami i Krzy?akami 2. Podb?j Rusi 3. Rozw?j gospodarczy Kr?lestwa Polskiego 4. Reformy pa?stwa i prawa 5. Za?o?enie uniwersytetu krakowskiego Koniec rz?d?w Piast?w 2. Panowanie Ludwika W?gierskiego 3. Jadwiga – kr?l Polski 4. Przyczyny unii z Litw? 5. Panowanie Jagie??y 6. Problem nast?pstwa tronu |
XII.1 |
1 |
14. Wielka wojna z zakonem krzy?acki. Kazimierz Jagiello?czyk i wojna trzynastoletnia m. |
1. Przyczyny wojny z zakonem 2. Bitwa pod Grunwaldem 3. Pok?j toru?ski 4. Konflikt polsko-krzy?acki na soborze w?Konstancji 5. Dalsze wojny z zakonem . Panowanie W?adys?awa Warne?czyka i kl?ska pod Warn? 2. Kryzys pa?stwa krzy?ackiego 3. Wojna trzynastoletnia 4. II pok?j toru?ski 5. Polityka dynastyczna Jagiello?czyka |
XII.1 |
1 |
?
?
?
?
Prace kontrolne – tematyka, kryteria oceniania, terminy.
?
- Tematy prac kontrolnych – obwi?zuje wyb?r jednego z zaproponowa?
-Rozbicie dzielnicowe
- Wieka Wojna z Zakonem Krzy?ackim – przebieg i znaczenie I pokoju toru?skiego.
- Kultura ?redniowiecznej Europy
?
- Kryteria oceny
- Zebranie informacji – 2-3 strony A4
- Kompozycja pracy – uporz?dkowany uk?ad i sp?jno??
- Bogata charakterystyka problem?w
- Samodzielne wnioski i podsumowanie pracy
ww. kryteria oceny odpowiadaj? kryteriom wymaga? na poziomach konieczne – bardzo dobre ( oceny dopuszczaj?cy – celuj?cy)
?
- Termin z?o?enia prac
- Prace nale?y sk?ada? w terminie do 20.05.2024 ( u dyrektora szko?y)
- W przypadku oceny negatywnej z pracy kontrolnej, poprawione prace nale?y z?o?y? do 01.06.2024r.
?
?