Skrypt dla 2 semestru
Przedmiot : HISTORIA I TERA¬NIEJSZO¦Æ
Podrêcznik
Historia i tera¼niejszo¶æ, Cz.2, Historia i tera¼niejszo¶æ 1Podrêcznik liceum i technikum. Zakres podstawowy.
1155/1/2022 Historia i tera¼niejszo¶æ-program nauczania liceum i technikum –zakres rozszerzony,wyd.WSiP,autor Izabella Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak
Cele nauczania :
Cele ogólne
• przygotowanie m³odego cz³owieka do ¶wiadomego i odpowiedzialnego funkcjonowania w nowoczesnym spo³eczeñstwie;
• zapoznanie ucznia z najnowszymi dziejami Polski i ¶wiata oraz przygotowanie do rozumienia wspó³czesno¶ci.
Cele szczegó³owe
 Uczeñ: 1) posiada rzeteln± wiedzê o najwa¿niejszych procesach politycznych, spo³ecznych, gospodarczych, kulturowych zachodz±cych w Polsce i na ¶wiecie po 1945 r.;
 2) potrafi korzystaæ z wiedzy, ³±czyæ fakty, analizowaæ je i wysnuwaæ wnioski, tworzyæ ci±gi przyczynowo-skutkowe, wskazywaæ podobieñstwa i ró¿nice miêdzy omawianymi procesami;
3) potrafi samodzielnie oceniaæ fakty i uzasadniaæ swoje stanowisko;
4) kszta³tuje postawê badacza poprzez selekcjê materia³u, analizê ¼róde³, interpretacjê, ocenê pod k±tem zgodno¶ci z prawd±, wskazywanie elementów propagandowych i manipulacyjnych;
5) rozumie przemiany zachodz±ce we wspó³czesnym ¶wiecie,
6) potrafi samodzielnie budowaæ wypowiedzi, zarówno ustne, jak i pisemne, uzasadniaæ swoje stanowisko;
 7) kszta³tuje postawê m³odego aktywnego obywatela, stara siê przygotowaæ do udzia³u w ¿yciu publicznym zarówno pañstwa, jak i swojej ma³ej ojczyzny poprzez branie udzia³u w debatach, doskonalenie umiejêtno¶ci autoprezentacji, uczestniczenie w projektach i wycieczkach tematycznych; 8) doskonali system warto¶ci umo¿liwiaj±cy w³a¶ciwe ocenianie intencji i skutków dzia³añ;
9) rozumie zwi±zek kultury polskiej z normami i wzorcami klasycznej cywilizacji grecko-rzymskiej i chrze¶cijañstwa;
10) przedstawia kulturowe, spo³eczne i ekonomiczne konsekwencje rozwoju internetu i technologii cyfrowych, potrafi korzystaæ z ich zasobów, dokonuj±c w³a¶ciwej selekcji materia³u;
11) zdaje sobie sprawê z zagro¿eñ zwi±zanych z korzystaniem z technologii cyfrowych;
12) rozumie rolê i si³ê oddzia³ywania wspó³czesnych mediów spo³eczno¶ciowych, zdaje sobie sprawê z zagro¿eñ zwi±zanych z korzystaniem z nich;
13) kszta³tuje postawê otwarto¶ci na ¶wiat i na drugiego cz³owieka.
Kanw± programu s± wydarzenia historyczne, a g³ówny nacisk zosta³ po³o¿ony na kwestie spo³eczne, a zw³aszcza wp³yw pañstwa na spo³eczeñstwo i jednostkê. W odniesieniu do faktografii w programie przyjêto zasadê prezentowania najnowszej historii Polski i ¶wiata po 1945 r. w uk³adzie chronologicznym.
Â
Umiejêtno¶ci i postawy
Uczeñ:
1) Rozpoznaje miejsce cz³owieka w procesie historycznym, jego relacje ze spo³eczno¶ci± lokaln±, ojczyzn±, krêgiem kulturowym, innymi narodami i religiami.
2) Dokonuje oceny faktów, wydarzeñ oraz celów i metod dzia³añ ludzi.
3) Wykorzystuje podstawow± wiedzê z zakresu historii i wiedzy o spo³eczeñstwie do badania powi±zañ miêdzy zjawiskami z dziejów powszechnych i Polski.
4) Dociera do ró¿nych ¼róde³ informacji z zakresu historii i wiedzy o spo³eczeñstwie, integruje wiedzê uzyskan± z ró¿nych ¼róde³, potrafi zestawiaæ i porównywaæ pozyskane informacje.
5) Posiada umiejêtno¶æ interpretacji i krytycznej oceny ró¿nych ¼róde³ informacji.
6) Rozwi±zuje problemy indywidualnie i w zespole, z uwzglêdnieniem podzia³u zadañ.
7) Dostrzega zwi±zki miêdzy ró¿nymi krêgami ludzkiego dziedzictwa kulturowego, a w szczególno¶ci zwi±zki miêdzy kultur± Grecji i Rzymu i dziedzictwem chrze¶cijañstwa a wspó³czesn± cywilizacj± Zachodu.
 8) Pos³uguje siê s³ownikami i encyklopediami w celu zrozumienia i interpretacji popularnych zwrotów, sentencji, pojêæ i terminów pochodz±cych z jêzyków klasycznych lub nowo¿ytnych.
9) Rozpoznaje w ¿yciu spo³ecznym podstawowe regu³y i procedury demokratyczne oraz dostrzega przypadki ich ³amania.
 10) Stosuje podstawowe zasady prawa w ¿yciu codziennym. Rozpoznaje w³asne prawa i obowi±zki w ¿yciu spo³ecznym.
11) Wykorzystuje wiedzê o zasadach ustroju Rzeczypospolitej Polskiej do interpretacji elementów ¿ycia publicznego.
12) Ocenia zachowania i postawy uczestników ¿ycia publicznego z punktu widzenia warto¶ci i zasad prawa.
13) Stosuje procedury demokratyczne w klasie, w szkole oraz w ¿yciu codziennym, np. podczas podejmowania decyzji w grupie.
 14) Wspó³pracuje w zespole z uwzglêdnieniem podzia³u zadañ.
15) Jest aktywnym uczniem, bierze udzia³ w ró¿norodnych formach dzia³añ zaproponowanych przez nauczyciela, potrafi sam zainicjowaæ dzia³ania.
16) Uczestniczy w dyskusjach, debatach, potrafi uargumentowaæ swoje stanowisko, rozwa¿a argumenty strony przeciwnej.
17) Zna i potrafi stosowaæ prawid³owe zasady dyskusji, nie obra¿a.Â
18) Biegle pos³uguje siê nowymi technologiami cyfrowymi, zdaje sobie sprawê z zagro¿eñ, które ze sob± nios±.Â
19) Kszta³tuje postawê m³odego, aktywnego obywatela. Interesuje siê ¿yciem publicznym i stara siê braæ w nim czynny udzia³: dzia³a w wolontariacie, uczestniczy w wyborach do samorz±du klasowego i szkolnego, symulacji wyborów przeprowadzanych wg ordynacji proporcjonalnej i wiêkszo¶ciowej, zarówno w wariancie jednomandatowym, jak i wielomandatowym (³±cznie z liczeniem g³osów metod± D’Hondta) oraz historycznych wyborów z okresu PRL z g³osowaniem bez skre¶leñ na listê Frontu Jedno¶ci Narodu (wa¿ne dla zrozumienia tej procedury s³u¿±cej manipulacji wyborczej), w³±cza siê w ró¿norodne kampanie spo³eczne dla dobra publicznego (np. WO¦P, akcja pisania listów w obronie niewinnie uwiezionych organizowana przez Amnesty International), bierze udzia³ w debatach oksfordzkich itp.
20) Zna zasady postêpowania ze ¼ród³em historycznym i potrafi zabezpieczyæ dokumenty lub przedmioty o warto¶ci historycznej, na które mo¿e natrafiæ podczas swojej pracy badawczej. Docenia ich rolê jako elementu dziedzictwa kulturowego.
21) Potrafi przeprowadziæ krytyczn± analizê ¼ród³a, a zw³aszcza tekstów kultury.
22) Starannie przygotowuje siê do wybrania swojej drogi ¿yciowej, kierunku dalszego kszta³cenia i zajêcia miejsca w demokratycznym polskim spo³eczeñstwie.
23) Jest wra¿liwy, empatyczny, otwarty na potrzeby drugiego cz³owieka.
Â
Dzia³ I. Wprowadzenie
1.           Kryzys gospodarczy i spo³eczny w Polsce w drugiej po³owie XX w
Uczeñ:
a) charakteryzuje rz±dy Edwarda Gierka (dobrobyt na kredyt, uleg³o¶æ wobec ZSRS, zmiany w konstytucji PRL w 1976 roku).
Â
2.           Powstanie Solidarno¶ci              . Uczeñ:
a) przedstawia proces powstawania ruchu spo³ecznego „Solidarno¶æ”, jego przywódców, charakter, cele i tradycje, do których siê odwo³ywa³, a tak¿e jego znaczenie dla Polski i ¶wiata.
3.           Stan wojenny w Polsce               Uczeñ:
a) przedstawia okoliczno¶ci i skutki wprowadzenia przez w³adze stanu wojennego 13 grudnia 1981 roku, formy walki re¿imu PRL z wolno¶ciowymi d±¿eniami Polaków (cenzura, „nieznani sprawcy”, Kopalnia Wêgla Kamiennego „Wujek”, Lubin 1982 rok, zamordowanie Grzegorza Przemyka) oraz formy oporu wobec re¿imu stanu wojennego;
b) charakteryzuje rolê Ko¶cio³a katolickiego w Polsce w okresie po wprowadzeniu stanu wojennego (pomoc wszystkim prze¶ladowanym, kultura bez cenzury, msze za ojczyznê, osoba b³. ks. Jerzego Popie³uszki, pielgrzymki ¶w. Jana Paw³a II do Polski w 1983 i 1987 roku).
4.           Pierestrojka w ZSRS i jej echa w krajach bloku wschodniego   9) charakteryzuje genezê i znaczenie programu „pierestrojki” Michai³a Gorbaczowa;
a)) wyja¶nia pojêcie uw³aszczenia nomenklatury na przyk³adzie polityki rz±du Mieczys³awa Rakowskiego (1988–1989).
5)           W samo po³udnie 4 czerwca… Uczeñ:
a)) przedstawia g³ówne wydarzenia zwi±zane z prze³omem 1989 roku w Polsce (Okr±g³y Stó³, wybory 4 czerwca 1989 roku, wybór gen. Wojciecha Jaruzelskiego na prezydenta PRL, rz±d Tadeusza Mazowieckiego); wyja¶nia pojêcie wyborów kontraktowych;
b)) dokonuje bilansu rz±dów komunistycznych w Polsce, wskazuj±c na ich skutki w warstwie kultury, ¿ycia spo³ecznego i gospodarczego.
6)Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Polska transformacja ustrojowa
a) wskazuje, na czym polega³a transformacja gospodarczo-ustrojowa realizowana w Polsce po 1989 roku, na przyk³adzie za³o¿eñ oraz implementacji planu Sachsa-Balcerowicza;
b) wyja¶nia ró¿nice miêdzy prywatyzacj± a reprywatyzacj±;
c) wyja¶nia znaczenie walki z korupcj± dla kultury politycznej i efektywno¶ci gospodarczej pañstwa;
d) charakteryzuje zmiany dokonane w konstytucji Polski w 1989 roku;
e) charakteryzuje genezê, przebieg i konsekwencje „wojny na górze” w 1990 roku (pierwsze powszechne wybory prezydenckie w 1990 roku i zwyciêstwo Lecha Wa³êsy).
Â
Â
7)           Integracja europejska  Uczeñ:
a) charakteryzuje kolejne etapy integracji europejskiej po 1992 roku (traktat z Maastricht, powstanie Unii Europejskiej, wprowadzenie waluty euro).
b) charakteryzuje znaczenie 1991 roku w najnowszej historii Polski (pierwsze wolne wybory parlamentarne, powo³anie rz±du Jana Olszewskiego);
.
8)           Prawa cz³owieka oraz ich ochrona w Polsce i na ¶wiecie. System prawny.        I
a) wyja¶nia podstawy i tre¶æ praw cz³owieka oraz ich zwi±zek z dziedzictwem cywilizacji zachodniej (inspiracje p³yn±ce z chrze¶cijañstwa oraz z nauki o prawie naturalnym siêgaj±cej czasów grecko-rzymskich);
b) przedstawia zasady ogólne i katalog praw cz³owieka wynikaj±ce z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., s±dowe ¶rodki ochrony praw i wolno¶ci w Rzeczypospolitej Polskiej oraz sposób dzia³ania Rzecznika Praw Obywatelskich.
c) wykorzystuje swoj± wiedzê o doktrynie praw cz³owieka do scharakteryzowania praw i wolno¶ci podanych w Powszechnej deklaracji praw cz³owieka ONZ z 1948 roku i Europejskiej konwencji praw cz³owieka Rady Europy z 1950 roku oraz ograniczeñ w ich wykonywaniu i zwi±zanych z nimi obowi±zków.
9            Polska w Unii Europejskiej i NATO. Wojna z terroryzmem.      12) charakteryzuje znaczenie wst±pienia Polski do NATO w 1999 roku i do Unii Europejskiej w 2004 roku.
Â
a) wyja¶nia pojêcie terroryzmu oraz przedstawia genezê i najwa¿niejsze etapy „wojny z terroryzmem” (Afganistan, Irak).
Prace kontrolne – tematyka, kryteria oceniania, terminy.
Â
- Tematy prac kontrolnych – obwi±zuje wybór jednego z zaproponowaæ
Â
1.Omów drogê przyst±pienia Polski do UE
2.Prawa cz³owieka i ochrona ich praw w Polsce.
 3.Media jako czwarta w³adza.
Â
Kryteria oceny
               Zebranie informacji – 2-3 strony A4
               Kompozycja pracy – uporz±dkowany uk³ad i spójno¶æ
             Bogata charakterystyka problemów
               Samodzielne wnioski i podsumowanie pracy
ww. kryteria oceny odpowiadaj± kryteriom wymagañ na poziomach konieczne – bardzo dobre ( oceny dopuszczaj±cy – celuj±cy)
Â
               Termin z³o¿enia prac
               Prace nale¿y sk³adaæ w terminie do 30.05.2023( u dyrektora szko³y)
               W przypadku oceny negatywnej z pracy kontrolnej, poprawione prace nale¿y z³o¿yæ do 10.06.2023r.