Skrypt dla 1 semestru
Przedmiot : HISTORIA I TERA¬NIEJSZO¦Æ
Podrêcznik
Historia i tera¼niejszo¶æ, Cz.1, Historia i tera¼niejszo¶æ 1Podrêcznik liceum i technikum. Zakres podstawowy.
1155/1/2022 Historia i tera¼niejszo¶æ-program nauczania liceum i technikum –zakres rozszerzony,wyd.WSiP,autor Izabella Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak
Cele nauczania :
Cele ogólne
• przygotowanie m³odego cz³owieka do ¶wiadomego i odpowiedzialnego funkcjonowania w nowoczesnym spo³eczeñstwie;
• zapoznanie ucznia z najnowszymi dziejami Polski i ¶wiata oraz przygotowanie do rozumienia wspó³czesno¶ci.
Cele szczegó³owe
 Uczeñ: 1) posiada rzeteln± wiedzê o najwa¿niejszych procesach politycznych, spo³ecznych, gospodarczych, kulturowych zachodz±cych w Polsce i na ¶wiecie po 1945 r.;
 2) potrafi korzystaæ z wiedzy, ³±czyæ fakty, analizowaæ je i wysnuwaæ wnioski, tworzyæ ci±gi przyczynowo-skutkowe, wskazywaæ podobieñstwa i ró¿nice miêdzy omawianymi procesami;
3) potrafi samodzielnie oceniaæ fakty i uzasadniaæ swoje stanowisko;
4) kszta³tuje postawê badacza poprzez selekcjê materia³u, analizê ¼róde³, interpretacjê, ocenê pod k±tem zgodno¶ci z prawd±, wskazywanie elementów propagandowych i manipulacyjnych;
5) rozumie przemiany zachodz±ce we wspó³czesnym ¶wiecie,
6) potrafi samodzielnie budowaæ wypowiedzi, zarówno ustne, jak i pisemne, uzasadniaæ swoje stanowisko;
 7) kszta³tuje postawê m³odego aktywnego obywatela, stara siê przygotowaæ do udzia³u w ¿yciu publicznym zarówno pañstwa, jak i swojej ma³ej ojczyzny poprzez branie udzia³u w debatach, doskonalenie umiejêtno¶ci autoprezentacji, uczestniczenie w projektach i wycieczkach tematycznych; 8) doskonali system warto¶ci umo¿liwiaj±cy w³a¶ciwe ocenianie intencji i skutków dzia³añ;
9) rozumie zwi±zek kultury polskiej z normami i wzorcami klasycznej cywilizacji grecko-rzymskiej i chrze¶cijañstwa;
10) przedstawia kulturowe, spo³eczne i ekonomiczne konsekwencje rozwoju internetu i technologii cyfrowych, potrafi korzystaæ z ich zasobów, dokonuj±c w³a¶ciwej selekcji materia³u;
11) zdaje sobie sprawê z zagro¿eñ zwi±zanych z korzystaniem z technologii cyfrowych;
12) rozumie rolê i si³ê oddzia³ywania wspó³czesnych mediów spo³eczno¶ciowych, zdaje sobie sprawê z zagro¿eñ zwi±zanych z korzystaniem z nich;
13) kszta³tuje postawê otwarto¶ci na ¶wiat i na drugiego cz³owieka.
Kanw± programu s± wydarzenia historyczne, a g³ówny nacisk zosta³ po³o¿ony na kwestie spo³eczne, a zw³aszcza wp³yw pañstwa na spo³eczeñstwo i jednostkê. W odniesieniu do faktografii w programie przyjêto zasadê prezentowania najnowszej historii Polski i ¶wiata po 1945 r. w uk³adzie chronologicznym.
Â
Umiejêtno¶ci i postawy
Uczeñ:
1) Rozpoznaje miejsce cz³owieka w procesie historycznym, jego relacje ze spo³eczno¶ci± lokaln±, ojczyzn±, krêgiem kulturowym, innymi narodami i religiami.
2) Dokonuje oceny faktów, wydarzeñ oraz celów i metod dzia³añ ludzi.
3) Wykorzystuje podstawow± wiedzê z zakresu historii i wiedzy o spo³eczeñstwie do badania powi±zañ miêdzy zjawiskami z dziejów powszechnych i Polski.
4) Dociera do ró¿nych ¼róde³ informacji z zakresu historii i wiedzy o spo³eczeñstwie, integruje wiedzê uzyskan± z ró¿nych ¼róde³, potrafi zestawiaæ i porównywaæ pozyskane informacje.
5) Posiada umiejêtno¶æ interpretacji i krytycznej oceny ró¿nych ¼róde³ informacji.
6) Rozwi±zuje problemy indywidualnie i w zespole, z uwzglêdnieniem podzia³u zadañ.
7) Dostrzega zwi±zki miêdzy ró¿nymi krêgami ludzkiego dziedzictwa kulturowego, a w szczególno¶ci zwi±zki miêdzy kultur± Grecji i Rzymu i dziedzictwem chrze¶cijañstwa a wspó³czesn± cywilizacj± Zachodu.
 8) Pos³uguje siê s³ownikami i encyklopediami w celu zrozumienia i interpretacji popularnych zwrotów, sentencji, pojêæ i terminów pochodz±cych z jêzyków klasycznych lub nowo¿ytnych.
9) Rozpoznaje w ¿yciu spo³ecznym podstawowe regu³y i procedury demokratyczne oraz dostrzega przypadki ich ³amania.
 10) Stosuje podstawowe zasady prawa w ¿yciu codziennym. Rozpoznaje w³asne prawa i obowi±zki w ¿yciu spo³ecznym.
11) Wykorzystuje wiedzê o zasadach ustroju Rzeczypospolitej Polskiej do interpretacji elementów ¿ycia publicznego.
12) Ocenia zachowania i postawy uczestników ¿ycia publicznego z punktu widzenia warto¶ci i zasad prawa.
13) Stosuje procedury demokratyczne w klasie, w szkole oraz w ¿yciu codziennym, np. podczas podejmowania decyzji w grupie.
 14) Wspó³pracuje w zespole z uwzglêdnieniem podzia³u zadañ.
15) Jest aktywnym uczniem, bierze udzia³ w ró¿norodnych formach dzia³añ zaproponowanych przez nauczyciela, potrafi sam zainicjowaæ dzia³ania.
16) Uczestniczy w dyskusjach, debatach, potrafi uargumentowaæ swoje stanowisko, rozwa¿a argumenty strony przeciwnej.
17) Zna i potrafi stosowaæ prawid³owe zasady dyskusji, nie obra¿a. Â
18) Biegle pos³uguje siê nowymi technologiami cyfrowymi, zdaje sobie sprawê z zagro¿eñ, które ze sob± nios±. Â
19) Kszta³tuje postawê m³odego, aktywnego obywatela. Interesuje siê ¿yciem publicznym i stara siê braæ w nim czynny udzia³: dzia³a w wolontariacie, uczestniczy w wyborach do samorz±du klasowego i szkolnego, symulacji wyborów przeprowadzanych wg ordynacji proporcjonalnej i wiêkszo¶ciowej, zarówno w wariancie jednomandatowym, jak i wielomandatowym (³±cznie z liczeniem g³osów metod± D’Hondta) oraz historycznych wyborów z okresu PRL z g³osowaniem bez skre¶leñ na listê Frontu Jedno¶ci Narodu (wa¿ne dla zrozumienia tej procedury s³u¿±cej manipulacji wyborczej), w³±cza siê w ró¿norodne kampanie spo³eczne dla dobra publicznego (np. WO¦P, akcja pisania listów w obronie niewinnie uwiezionych organizowana przez Amnesty International), bierze udzia³ w debatach oksfordzkich itp.
20) Zna zasady postêpowania ze ¼ród³em historycznym i potrafi zabezpieczyæ dokumenty lub przedmioty o warto¶ci historycznej, na które mo¿e natrafiæ podczas swojej pracy badawczej. Docenia ich rolê jako elementu dziedzictwa kulturowego.
21) Potrafi przeprowadziæ krytyczn± analizê ¼ród³a, a zw³aszcza tekstów kultury.
22) Starannie przygotowuje siê do wybrania swojej drogi ¿yciowej, kierunku dalszego kszta³cenia i zajêcia miejsca w demokratycznym polskim spo³eczeñstwie.
23) Jest wra¿liwy, empatyczny, otwarty na potrzeby drugiego cz³owieka.
Â
Dzia³ I. Wprowadzenie
1            Cz³owiek i grupy spo³eczne. Obywatele i naród.           Â
I. Wiedza o podstawach ¿ycia spo³ecznego. Uczeñ:
1) wyja¶nia, dlaczego cz³owieka rozumie siê w tradycji jako „istotê spo³eczn±” (animal sociale), charakteryzuje odgrywane przez niego role spo³eczne oraz znaczenie ¿ycia spo³ecznego dla jego rozwoju i spe³nienia;
2) wyja¶nia, w jaki sposób rozwijana w nowo¿ytno¶ci koncepcja „umowy spo³ecznej” ró¿ni siê od tradycyjnego pojmowania naturalno¶ci wiêzi spo³ecznych;
3) przedstawia klasyczne okre¶lenie dobra wspólnego (bonum commune) i charakteryzuje jego obecno¶æ we wspó³czesnych doktrynach politycznych;
4) wyró¿nia podstawowe sposoby realizacji spo³ecznego bytu cz³owieka: rodzinê, naród, pañstwo i zwi±zki pañstw; przedstawia specyfikê ka¿dego z nich i ich komplementarno¶æ;
6) wyró¿nia wspólnoty i grupy tworz±ce siê na podstawie podobieñstwa pochodzenia, kultury, sposobu ¿ycia, interesów i sytuacji ekonomicznej, w tym zarówno narody, jak i inne grupy spo³eczne znajduj±ce siê wewn±trz podstawowych spo³eczno¶ci ludzkich (np. klasy i warstwy spo³eczne, grupy zawodowe, wyznaniowe, narodowo¶ciowe).
2.           Pañstwo i demokracja I. Wiedza o podstawach ¿ycia spo³ecznego. Uczeñ:
1) wyró¿nia podstawowe sposoby realizacji spo³ecznego bytu cz³owieka: rodzinê, naród, pañstwo i zwi±zki pañstw; przedstawia specyfikê ka¿dego z nich i ich komplementarno¶æ;
2) charakteryzuje pañstwo jako zorganizowane spo³eczeñstwo (res publica) i wyja¶nia, jakie s± podstawowe zadania pañstwa wobec jego obywateli oraz obowi±zki obywateli wzglêdem ich pañstwa;
3) wymienia i charakteryzuje podstawowe atrybuty pañstwa oraz wyja¶nia, na czym polega racja stanu;
4) przedstawia zarówno klasyczn± typologiê ustrojów politycznych ze wzglêdu na stosunek do dobra wspólnego i na sposób rz±du (monarchia, arystokracja, demokracja oraz tyrania, oligarchia i ochlokracja), jak i wspó³czesne przeciwstawienie demokracji i totalitaryzmu;
5) wyja¶nia, na czym polega demokracja – zarówno w wersji klasycznej (jako sposób wyznaczania rz±dz±cych), jak i w wersji liberalnej (jako polityczny wyraz „suwerenno¶ci ludu”).
3.           Podstawy nowego porz±dku Europy i ¶wiata po II wojnie ¶wiatowej. Zakoñczenie II wojny ¶wiatowej oraz jej spo³eczne i prawne dziedzictwo            I. Wiedza o podstawach ¿ycia spo³ecznego. Uczeñ:
1) wyja¶nia znaczenie organizacji celowych (np. organizacje polityczne, zwi±zki zawodowe, stowarzyszenia) tworzonych przez ludzi dla realizacji ich wspólnych interesów i zadañ
2) wymienia i charakteryzuje podstawowe atrybuty pañstwa oraz wyja¶nia, na czym polega racja stanu.
3) charakteryzuje konsekwencje polityczne, spo³eczne, ekonomiczne i kulturowe II wojny ¶wiatowej dla ¶wiata;
4) charakteryzuje – z wykorzystaniem swojej wiedzy o relacjach i zwi±zkach pañstw – cele i zasady Organizacji Narodów Zjednoczonych, opisuje jej strukturê (g³ówne organy i wybrane organizacje wyspecjalizowane), przedstawia mocne i s³abe strony jej funkcjonowania.
Â
4.           Ustanowienie w³adzy komunistycznej w Polsce. Druga okupacja sowiecka w Polsce – legalna opozycja i zbrojny opór     II. ¦wiat i Polska w latach 1945–1956. Uczeñ:
1) charakteryzuje skutki II wojny ¶wiatowej dla Polski w wymiarze politycznym, spo³ecznym, ekonomicznym i kulturowym;
2) przedstawia – z wykorzystaniem swojej wiedzy o pañstwie i jego atrybutach – problem niepodleg³o¶ci Polski oraz sytuacjê polskiej pañstwowo¶ci i polityki w kraju i na emigracji po 1945 roku;
3) wyja¶nia pojêcie okupacji przez przedstawiciela na przyk³adzie modelu kontroli Polski Ludowej przez Zwi±zek Sowiecki;
4) charakteryzuje najwa¿niejsze mechanizmy sowietyzacji Polski w latach 1945–1956 (terror, propaganda, gospodarka planowa, rz±dy monopartyjne, przynale¿no¶æ do partii komunistycznej jako g³ówna ¶cie¿ka kariery zawodowej i dobrobytu materialnego);
5) charakteryzuje konstytucjê PRL z 1952 roku, jej okre¶lenie suwerena („lud pracuj±cy”), a tak¿e jej charakter propagandowy i fasadowo¶æ w stosunku do realnych rz±dów PZPR.
5.           Pocz±tki zimnej wojny I. Wiedza o podstawach ¿ycia spo³ecznego. Uczeñ:
1) przedstawia klasyczne okre¶lenie dobra wspólnego (bonum commune) i charakteryzuje jego obecno¶æ we wspó³czesnych doktrynach politycznych;
2) przedstawia powody tworzenia siê zwi±zków miêdzypañstwowych i charakteryzuje unie pañstw na przyk³adzie nowo¿ytnych dziejów Europy, odró¿nia je od naturalnego pokrewieñstwa narodów nale¿±cych do okre¶lonych wspólnot kulturowych (np. narody Europy ³aciñskiej).
3) charakteryzuje – z wykorzystaniem swojej wiedzy o relacjach i zwi±zkach pañstw – cele i zasady Organizacji Narodów Zjednoczonych, opisuje jej strukturê (g³ówne organy i wybrane organizacje wyspecjalizowane), przedstawia mocne i s³abe strony jej funkcjonowania;
4) charakteryzuje odmienno¶ci ustrojów pañstw zachodnich i pañstw bloku sowieckiego – z wykorzystaniem swojej wiedzy o ró¿nicach miêdzy demokracj± i totalitaryzmem;
5) wyja¶nia genezê i znaczenie pojêcia zimnej wojny oraz ¿elaznej kurtyny;
6) wyja¶nia znaczenie powstania NATO i Uk³adu Warszawskiego
7) opisuje g³ówne pola zimnowojennej konfrontacji mocarstw w latach 1956–1970 (Niemcy / Berlin, Kuba, Wietnam); wyja¶nia pojêcie wojen zastêpczych.
6.           Destalinizacja w bloku wschodnim. Rok 1956 w Polsce i na Wêgrzech. Rok 1968 w Polsce i Czechos³owacji     III. ¦wiat i Polska w latach 1956–1970. Uczeñ:
1) charakteryzuje opór spo³eczeñstw Europy ¦rodkowej wobec komunizmu na przyk³adzie powstañ antykomunistycznych w Berlinie (1953 rok) i na Wêgrzech (1956 rok);
2) charakteryzuje proces „destalinizacji” i wskazuje jego ograniczenia (na podstawie g³ównych tez „tajnego referatu” Chruszczowa z 1956 roku).
7.           Schy³ek rz±dów Gomu³ki i Grudzieñ 1970         Â
1) charakteryzuje najwa¿niejsze mechanizmy sowietyzacji Polski w latach 1945–1956 (terror, propaganda, gospodarka planowa, rz±dy monopartyjne, przynale¿no¶æ do partii komunistycznej jako g³ówna ¶cie¿ka kariery zawodowej i dobrobytu materialnego)
2) wyja¶nia, na czym polega³o prze³omowe znaczenie „Ostpolitik” kanclerza Willy’ego Brandta;
3) charakteryzuje przebieg Grudnia 1970 roku i jego polityczne skutki (odej¶cie W³adys³awa Gomu³ki z funkcji szefa partii).
8.           PRL w czasach Gierka. Sytuacja na ¶wiecie w latach 70. XX w.  IV. ¦wiat i Polska w latach 1970–1980. Uczeñ:
1) charakteryzuje rz±dy Edwarda Gierka (dobrobyt na kredyt, uleg³o¶æ wobec ZSRS, zmiany w konstytucji PRL w 1976 roku).
9.           Polityka odprê¿enia. Niemcy – rozliczenie z dziedzictwem nazistowskim        IV. ¦wiat i Polska w latach 1970–190. Uczeñ:
1) wyja¶nia, na czym polega³a „polityka odprê¿enia” (détente) w relacjach miêdzynarodowych w po³owie lat 70.; wskazuje najwa¿niejsze etapy porozumieñ rozbrojeniowych miêdzy Stanami Zjednoczonymi Ameryki a ZSRS;
2 ) wyja¶nia znaczenie postanowieñ Konferencji BWE w Helsinkach (1975 rok); charakteryzuje tre¶æ „piêciu koszyków” helsiñskiej konferencji.
Prace kontrolne – tematyka, kryteria oceniania, terminy.
Â
- Tematy prac kontrolnych – obwi±zuje wybór jednego z zaproponowaæ
Â
1.Omów system indoktrynacji, za pomoc± którego komunistyczne w³adze stara³y siê ukszta³towaæ m³odych obywateli
2.Porównaj status obywatela w staro¿ytnych Atenach i dzisiejszej Polsce. Wska¿ najwa¿niejsze podobieñstwa i ró¿nice.
3.Przedstaw przyczyny i przebieg protestów robotniczych w grudniu 1970
Â
Kryteria oceny
               Zebranie informacji – 2-3 strony A4
               Kompozycja pracy – uporz±dkowany uk³ad i spójno¶æ
             Bogata charakterystyka problemów
               Samodzielne wnioski i podsumowanie pracy
ww. kryteria oceny odpowiadaj± kryteriom wymagañ na poziomach konieczne – bardzo dobre ( oceny dopuszczaj±cy – celuj±cy)
Â
               Termin z³o¿enia prac
               Prace nale¿y sk³adaæ w terminie do 15.12.2022 ( u dyrektora szko³y)
               W przypadku oceny negatywnej z pracy kontrolnej, poprawione prace nale¿y z³o¿yæ do 10.01.2023r.